Hej
Vilken undersökningsplikt föreligger när en gräventreprenör offererar en anslutning till kommunalt VA. Om det står ett stort kabelskåp ägt av Vattenfall?, bör entreprenören inte inse att det utgår en mängd ledningar från den?

Nu krävs ersättning baserat på ÄTA för merarbete pga kablage. Belopp lika stort som offerten. Konkurrent offererade det dubbla varför den aktuelle entreprenör fick jobbet.
Värt att nämna är att när första förfrågan kom om att få jobbet var gatan uppgrävd 2 meter djupt och lång tid därefter, intill anslutningspunkt. Ledningarna ligger utanför min tomtgräns och förser andra närliggande fastigheter med el. Inget nämns i en kort och konkret offert annat än vad som ingår, dvs från första spadtaget, ansluta VA till att kratta ut jorden till ursprungligt skick. Är detta föremål för ÄTA?
 
Claes Sörmland
Offerten gäller ju vad som är förväntat. Vi t ex grävning i gatan i ett tättbebyggt område kan entreprenören förvänta sig ledningar och anpassa en fastprisoffert efter det. Dessutom har en markentreprenör tillgång till tjänsten Ledningskollen och kan där se ungefär vad som ligger i gatan.

Ovanpå detta så gäller konsumenttjänstlagen eftersom du som kund är konsument. "ÄTA" finns inte som term enligt denna lagstiftning utan är en term i branschen där man säljer BtB. Det finns istället tilläggsarbete respektive pristillägg som termer.

Där finns det möjlighet till tilläggsarbete men först efter att du har underrättats:

Textavsnitt ur konsumenttjänstlagen om tilläggsarbete och regleringar för när detta får utföras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


D v s tilläggsarbete är inget som under normala förhållanden ska diskuteras efter att arbetet har utförts. Inget tilläggsarbete tycks ha utförts här.

En reglering i konsumenttjänstlagen som kan ge markentreprenören rätt pristillägg är om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades:

Text från lagstiftning om rätten till pristillägg vid utfört tilläggsarbete eller oförutsedda omkostnader.

Men detta synes inte vara aktuellt i detta fall.

Därmed så finns inte grund för att betala annat än det överenskomna priset i offerten.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dessutom nyfiken, vad ligger offererat pris på? Bytte själv nyligen avloppsledningen och undrar i vilken härad markentreprenörer ligger för jobb som detta. Det kostade mig under 7 500 kr med grävning och material men då kopplade jag rören själv och återfyllde också själv.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Offerten gäller ju vad som är förväntat. Vi t ex grävning i gatan i ett tättbebyggt område kan entreprenören förvänta sig ledningar och som går att anpassa en fastprisoffert för det. Dessutom har en markentreprenör har ju tillgång till tjänsten Ledningskollen och kan kolla ungefär vad som ligger i gatan.

Ovanpå detta så gäller konsumentkreditlagen eftersom du är konsument. Där finns det möjlighet till tilläggsarbete men först efter att du har underrättats:

[bild]

D v s det är inget som under normala förhållanden ska diskuteras efter att arbetet har utförts.
Hej och tack för svar.
Den morgonen de började gräva ringde en hysterisk (mycket stressad) människa och väckte mig på morgon. Han presenterade sig med samma namn som rörmokaren men var tydligen projektledare åt grävaren... Pratade osammanhängande i 100 km/h om att det var kaos, kablar överallt, de måste handgräva, kommer att kosta extra osv. Yrvaket,och med början på att förstå att det var grävningen han talade om, sa jag att det finns ju en offert. "Ja, du vill ta strid fyller vi bara igen hålet så får du lösa det sedan" flåsade han ur sig på ca 2 sekunder. Ett vad man brukar benämna oprofessionellt telefonsamtal. Jag svara i stil med att nu skulle vi inte vara sådana utan gör ert jobb så blir det säkert bra. Jag hade sinnesnärvaron, trots kvar i nattens dröm, att vare sig bejaka eller avfärda. I min konsumentvärld uppfattade jag det som om han pratade om det som ingick i offerten. Jag var hus två i en radda av flera och de såg väl framför sig ledningar överallt. Att det står ett kabelskåp (av totalt 2 i området) utanför min tomt gav tydligen ingen hint.

Värt att nämna är att det är många hus som skall anslutas och varje hus har fått identiska offerter individuellt baserat på samfällighetens utsedda VA.grupps förfrågan. Hela området har det senaste året grävts upp av kommunens anlitade entreprenör. Varenda väg har varit djupa diken 2 meter djupa intill tomtgräns, Att kommunen inte samtidigt anslöt VA till resp fastighet var av logistiska skäl.

Min ståndpunkt är att entreprenören har en undersökningsplikt i samband med offerering. Han har haft de bästa förutsättningar att på två meters djup se hur det nu såg ut. Och står det 2 kabelskåp i området ägda av Vattenfall? så borde man med hans bifogade meritlista kunna räkna ut att det finns ett samband mellan dessa skåp och elektriciteten i fastigheterna. Han prisade till sig uppdraget förhandlat av nämnda VA grupp men tecknat av resp fastighet. Om alla som omfattas av elskåpet fått sin offert fördubblad eller vara vi som bor i anslutning till skåpen har jag ingen info om. En juridisk artikel framhåller att för att kunna åberopa ÄTA måste det ha varit näst intill omöjligt för entreprenören att kunna ha kännedom om de försvårande omständigheter som leder till ÄTA. Åtminstone så länge KTjL gäller.

Är inte jurist men kan omöjligt se detta som föremål för ÄTA. Som du skriver så finns det självklart elrör, fiber, militära ledningar mm utöver VA-rören. Såg dessa själv i samband med kommunens utgrävning av området. Min uppfattning är att det handlar om att ta igen en dåligt utförd offert.
Jag fick indirekt veta av killarna som jobbade med grävningen att ÄTA bottnar i att de fick gräva delar av gropen med spade då grävmaskinen inte kunde användas hela vägen. Vattenfalls ledningar för området ligger självklart i marken på >70 cm djup och dessa kan inte jag svara för.

Jag uppfattar ditt svar som att vi tolkar situationen lika men du lämnar en passus att det finns möjlighet att till ÄTA förutsatt att jag underrättats. Jag anser mig inte underrättad men anser det vara sekundärt med hänvisning till att det inte är att betrakta som tilläggsarbete,

Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH PC
 
10 000 kr. Per fastighet, ca 40 fastigheter och marken nyligen uppgrävd och igenfylld.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
P Plaincollar skrev:
Hej och tack för svar.
Den morgonen de började gräva ringde en hysterisk (mycket stressad) människa och väckte mig på morgon. Han presenterade sig med samma namn som rörmokaren men var tydligen projektledare åt grävaren... Pratade osammanhängande i 100 km/h om att det var kaos, kablar överallt, de måste handgräva, kommer att kosta extra osv. Yrvaket,och med början på att förstå att det var grävningen han talade om, sa jag att det finns ju en offert. "Ja, du vill ta strid fyller vi bara igen hålet så får du lösa det sedan" flåsade han ur sig på ca 2 sekunder. Ett vad man brukar benämna oprofessionellt telefonsamtal. Jag svara i stil med att nu skulle vi inte vara sådana utan gör ert jobb så blir det säkert bra. Jag hade sinnesnärvaron, trots kvar i nattens dröm, att vare sig bejaka eller avfärda. I min konsumentvärld uppfattade jag det som om han pratade om det som ingick i offerten. Jag var hus två i en radda av flera och de såg väl framför sig ledningar överallt. Att det står ett kabelskåp (av totalt 2 i området) utanför min tomt gav tydligen ingen hint.
Ni är således oense om detta är ett tilläggsarbete eller inte och troligen tycker entreprenören att 8 § konsumenttjänstlagen är uppfylld i och med företaget kontaktade dig som kund och tycker sig ha fått instruktioner av dig att som tilläggsarbete till offertens maskingrävning genomföra handgrävning.

Vem som har rätt beror på hur offerten exakt är formulerad. Huvudregeln är att du ska betala offertens pris och att det arbete som offereras ska utföras. Jag har svårt att se att ledningar i en tätorts gata i sig skulle berättiga till pristillägg enligt konsumentjänstlagen. Inte heller kan det ligga på dig som konsument att bedöma vilken grävteknik (maskin respektive handgrävning) som är lämplig för att genomföra offererat arbete.

Så betala offererat belopp och bestrid belopp som faktureras för påstått tilläggsarbete. Vill firman sen gå vidare och inte ta det som läropengar så får de stämma dig så får tingsrätten bedöma om de har rätt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Plaincollar skrev:
10 000 kr. Per fastighet, ca 40 fastigheter och marken nyligen uppgrävd och igenfylld.
Det var ett bra pris, förstår att det försöker få till "ÄTA". Priset ligger liksom 5-10X för lågt för att tjäna några pengar.
 
Tja, en konkurrent offererade 25000 kr. Men billigast är tydligen bäst.:thinking:
 
Utifrån KTjL och sunt förnuft är jag övertyga att vi konstaterat vad som är gällande. Det som stör mig är deras simpla säljarjargong i samband med tilläggsfaktura och korrespondensen kring denna.
"Enligt överenskommelse, Tack för uppdraget, I enlighet med er förfrågan". Offerten är betald sedan länge.

Stort tack för ditt svar.
 
Claes Sörmland
P Plaincollar skrev:
Utifrån KTjL och sunt förnuft är jag övertyga att vi konstaterat vad som är gällande. Det som stör mig är deras simpla säljarjargong i samband med tilläggsfaktura och korrespondensen kring denna.
"Enligt överenskommelse, Tack för uppdraget, I enlighet med er förfrågan". Offerten är betald sedan länge.

Stort tack för ditt svar.
Detta är det vanligaste tricket i branschen. Sälj in billigt och "upptäck" ÄTA-situationer senare så att arbetet lönar sig. Trots de helt enkelt har denna faktureringsmodell inom schakt, de tycker inte det är konstigt.
 
Oavsett om ni är överens om "tilläggsarbetet" eller inte. Så får inte entreprenören avbryta det avtalde arbetet. Det vore avtalsbrott. Ni har varit överens om att arbetet skall utföras trots elkablarna, men ni är inte övveresns om huruvida detta skall kosta extra. Därmed är entreprenören skyldig att utföra det avtalade arbetet, så får man senare tvista om ev. extra betalning.
 
  • Gilla
Plaincollar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.