I mitten av juli så började jag att sätta mig in i det här med elen och förbrukning. Vi har sedan dess hållit ett tydligt mönster i förbrukning och den har legat jämt och lika under tidpunkter och dagar.


Nu har det börjat avvika fullständigt. Vi har tidigare i princip inte haft någon användning överhuvudtaget nattetid. Nu går elmätaren aldrig under en kWh. Alltså aldrig någonsin. Som i att inte ens när jag slår av jordfelsbrytaren.


Det är precis som om att ett är noll. Jag har provat allt. Jag har slagit av säkring efter säkring på brytaren, slagit av hela brytaren, slagit av spa-badet, slagit av värmepumpen osv. Ingenting får mätaren att kliva lägre än ett. På bilden nedan så har jag alltså brutit all ström i huset.


Slår jag av huvudbrytaren på mätaren så slutar det att blinka.


Inga förutsättningar har förändrats. Spa-badet är fortfarande av, värmen avslagen i huset och i övrigt likadant beteende.


Vad fan har hänt?
 
  • Skärmavbild av elanvändning med histogram som visar energiförbrukning i kWh över tidpunkter under en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av en elförbrukningsapp som visar daglig förbrukning i kWh med stapeldiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av mobilapp som visar daglig elförbrukning med histogram och totalförbrukning på 41,7 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en mobilapplikation som visar elförbrukning i kWh över en dag med diagram och summor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmklipp av en mobilapp för övervakning av elförbrukning med diagram för oktober 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en mobil visande elförbrukning för september med ett histogram över daglig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av elförbrukningsdata i mobilapp med stapeldiagram över daglig energianvändning i kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av elförbrukningsgraf med dagens förbrukning på 37,6 kWh visas i en mobilapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Mazen
  • Laddar…
En eller flera gruppcentraler?
Hur ser mätarplatsen ut?
Ta en bild men maskera id-nummer mm.

Exakt vilken elmätare är det?
 
Demmpa Demmpa skrev:
En eller flera gruppcentraler?
Hur ser mätarplatsen ut?
Ta en bild men maskera id-nummer mm.

Exakt vilken elmätare är det?
Två gruppcentraler, Sagemcom T211.

Den andra Oktober har jag 0,12 kWh 02:00-03:00. Den tredje 00:00-01:00 slår det över och blir strax över en kWh där det har legat konstant sedan dess.
 
  • Närbild på en Sagemcom T211 gruppcentral med energianvändning på displayen, 62339,582 kWh.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det ut när jag har brutit strömmen till allt.
 
  • Elmätare med display som visar 0.000 kW förbrukning, vilket indikerar att strömmen är bruten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontakta nätbolaget.
1- de kan se hur stor din omedelbara förbrukning är
2- om de vidhåller att förbrukningen är 1kW när du slagit av huvudbrytaren så får du be dem byta mätare
 
Demmpa Demmpa skrev:
Felet är uppdagades i en annan tråd, det var vattenpumpen som gick konstant, den låg på en gruppcentral som TS inte tänkte på från början,
[länk]
Hoppas vi på :). Har inte åtgärdat det ännu. Tryckvakten sitter illa till som fan och det behöver släppas på kopplingar för att kunna gänga loss den.

Inte kommit till skott att kontakta någon ännu men vanlig röris och elektriker löser väl det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.