Vi är inne på att ha gashäll i vårat kök, det verkar som den optimala idén för oss. Har kikat runt lite och hittade gla gorenjes sortiment till halva priset i Polen. Någon här som fått vitvaror skickade till sig från utlandet och till vilket pris?
 
Min pappa (boende i Stockholm) köpte en gasspis i polen som det visade sig att de inte fick koppla in hemma i sverige, för att den inte fanns med på en lista som gasleverantören hade, på vilka spisar som fick kopplas in. Det var rätt märke men saknades någon bokstav i modellen, så om man ska koppla till en leverantörs nät bör man nog kolla det innan man handlar.
 
Kolla för bövelen att den häll du köper är avsedd för rätt sorts gas (stadsgas/propan/butan/naturgas) annars smäller det.

....Nåja, i fallet propan på en stadsgasspis i alla fall.
 
Vi kommer att köra gasoltub, men man vill ju ff veta om det är praktiskt genomförbart, isf blir det en tur till gdansk!
 
Ingen annan som vet?
 
Om det blir fel sort så är det oftast bara att byta munstycket/munstyckena.
Och dom vill man köpa utomlands också p.g.a. priset
Svensk gasoltub = propan = LPG munstycke
 
I utlandet är gasol =butangas medan vi i sverige har propangas som gasol pga vårt kallare klimat. Dessa gaser har helt olika egenskaper antändningstemp, förbränningstemp mm och som man måste ta hänsyn till när man köper spis, jag vet inte om man bara kan byta munstycke. Om det skulle hända något kan ju försäkringsbolaget vara kinkiga..
 
Ring något vitvaruföretag och be om munstycken för aktuell spis/häll och gastyp. Jag köpte (fick) munstycken från en välkänd svensk vitvaruu-internetleverantör igår. Inga problem, kostar ca 300 kr.

Mvh
Mats
 
Det som skiljer propan och butan mest åt är köldegenskaperna.

Det är viktigt att kontrollera om man köper gasolprodukter utomlands är gasoltrycket. Utomlands är det vanligt med 50 mBar medans vi i sverige använder 30 mBar. Hela anläggningen måste vara anpassad för samma tryck.
 
Jorå, vi har köpt vår gasspis från Tyskland.
Munstyckena som byts beroende på gastyp kallas också för dysor. Rätt sådana följde inte med. Kontaktade en återförsäljare och fick köpa rätt munstycken för en 50-lapp.

Mitt tips blir alltså att kontrollera att du kan få tag i rätt dysor innan du beställer hällen. Till min spis fanns dokumentationen att ladda ner från nätet. Om så inte är fallet med din häll kan säkert generalagenten i Sverige berätta vilken storlek det skall vara på dysorna. Kontrollera att dessa går att få tag på till vettigt pris innan du beställer hällen.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.