Hej!

Jag undrar om någon har fått igenom ett bolån, där man även har inkluderat lagfart/pantbrevs kostnaderna? Och hur dom har gått tillväga? Vilken bank, osv.

Ren nyfikenhet.

MVH // Jimmy.
 
Ja.
Hur? Tja, lagfarten betalade jag med pengar från byggkreditivet och pantbrevskostnaden drog de i samband med att jag gjorde om kreditvet till ett bolån. Det var inget som vi diskuterade eller funderade på överhuvudtaget.
Vilken? LF bank.
 
Swedbank tillåter också detta. Var inget problem alls.
 
Japp. Nordea lät oss köra allt i samma lån. Först byggkreditiv, sedan bolån. Lagfart och pantbrev, tomt, hus och tillval. Allt, med andra ord. Dessutom ställde vi inte upp med nån egen insats. 90% bottenlån och 10% topplån.
 
A
Samma med Handelsbanken, vi har tagit det på byggkreditivet.
 
Tyvärr så går de flesta banker och bolåneinstitut fortfarande med på att precis allt kan lånas, inkl lagfarts- och pantkostnader. Det leder tyvärr till att människor är skyldiga rätt mycket mer pengar än vad deras hus är värt. Kostnaden är trots allt endast 2.5% av husets pris, och om ens ekonomi inte ger utrymme till det, skall man kanske fundera på om man inte skall vänta med huset.

Men som sagt, det är nog inga problem att hitta någon som vill låna ut de pengarna.
 
Å andra sidan kan det vara bra att ha kontanta medel till helt andra saker, om man ändå kan baka in lagfart och pantbrev i lånet. Det blir ju som du säger "bara" 2,5% mer, medan hundra tusen i kontanta pengar är en riktigt bra grej att ha i många lägen.

Så, visst ska man tänka till när man köper hus, och se till att man inte förköper sig, men det finns olika argument för varför man vill eller inte vill betala ex.vis lagfart och pantbrev kontant.
 
Swetrot skrev:
Tyvärr så går de flesta banker och bolåneinstitut fortfarande med på att precis allt kan lånas, inkl lagfarts- och pantkostnader. Det leder tyvärr till att människor är skyldiga rätt mycket mer pengar än vad deras hus är värt. Kostnaden är trots allt endast 2.5% av husets pris, och om ens ekonomi inte ger utrymme till det, skall man kanske fundera på om man inte skall vänta med huset.

Men som sagt, det är nog inga problem att hitta någon som vill låna ut de pengarna.
---

Våran ekonomi är ju baserat på ständiga visstidsanställningar, timvikariat, a-kassa bla bla.. Det har inte varit så lätt att kunna lägga undan något då på 9 år. Det är inte förräns nu jag har fått fast jobb, på Volvo. Så det känns riktigt bra!

Och vi sparar undan 4.000:-/mån till just pantbrev/lagfarten nu.
Men vi har ändå sett 2 intressanta "billiga" hus som vi är intresserade av.
Vi ska till Danske Bank imorgon (Smålandsbanken) och höra oss för lite.


MVH // Jimmy
 
Swetrot skrev:
Tyvärr så går de flesta banker och bolåneinstitut fortfarande med på att precis allt kan lånas, inkl lagfarts- och pantkostnader. Det leder tyvärr till att människor är skyldiga rätt mycket mer pengar än vad deras hus är värt. Kostnaden är trots allt endast 2.5% av husets pris, och om ens ekonomi inte ger utrymme till det, skall man kanske fundera på om man inte skall vänta med huset.

Men som sagt, det är nog inga problem att hitta någon som vill låna ut de pengarna.
Tänkte precis det när jag läste frågan. Man bör nog försöka ha mer marginaler än så.
Det är bara att hoppas på att folk i annat fall amorterar järnet första decennierna :)

/A
 
Alko skrev:
Tänkte precis det när jag läste frågan. Man bör nog försöka ha mer marginaler än så.
Det är bara att hoppas på att folk i annat fall amorterar järnet första decennierna :)

/A
Amortera, det är det väl nästan ingen som gör nuförtiden!!???



.........nu till hör jag en av de få som faktiskt försöker spara ihop innan jag köper något och om jag måste låna så amorterar jag av så fort jag kan.
Det är bara att bolåneinstituten blir ställda är man vill amortera av fortare än vad de har i sina schabloner.
 
Jag o sambon har betalat lagfarten med egna medel och pantbrevet har vi betalt i samband med att vi öppnade byggnadskreditivet.
 
Väcker en gammal tråd
Jag undrar detsamma om det går att inkludera lagfart och pantbrev i lånesumman.
Vi ska till banken imorgon och göra färdigt alla papper och lån inför tillträdes dagen
Vi har 15% kontant även till lagfart och pantbrev ca 66 000kr men går det och baka in dom pengarna i bolånen då vi vill lägga dom 66 000 på huset istället.
Har Swedbank som bank //
 
Du lär inte få det som bolån eftersom det då blir över 85% belångsgrad.

Däremot är det möjligt, om er kalkyl tål det, att ni kan få dom 66000 som ett blancolån dvs vad Swedbank kallar privatlån/medlemslån
 
Misstänkte att det va så dom är ju stenhårda på sina 15% men får väl fråga och se vad dom säger
 
Fråga kan man alltid göra men ha inte så höga förväntningar då det är finansinspektionens riktlinje/regel och inte. bankens påhitt http://www.fi.se/Press/Pressmeddelanden/Listan/Bolanetak-pa-85-procent-fran-1-oktober/

Även om privatlåneräntan är högre så blir det ju inte så stor månadskostnad om man räknar på 5år och lägsta officiella räntan hos Swedbank 3.97%. Med annuietetslån ca 1215kr/mån
Och tar ni det som bolån ökar ju pantbrevskostaden och äter upp en del av räntevinsten ;)

Lycka till med både banken och huset
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.