Jag skulle vilja ha ett golv i köket som inte skadas av småbarns vilda framfart, mitt trägolv börjar se luggslitet ut och jag vill inte ha stengolv eftersom porslin frekvent åker i golvet. På sid 50 i tidningen Lantliv nr 5, -07, finns ett plastgolv (Tarketts jubileumsmatta) som jag skulle kunna tänka mig men jag har inte hittat det eller liknande nånstans. Är det någon som kan tipsa om ett golv som inte är trä eller sten med gammaldags känsla??
Som sista utväg får jag lägga ett schackrutigt golv med tex linoleumplattor men jag vill gärna undersöka alternativen först.
 
Gerfloor har ett antal mönster i sin Texlineserie med sten och fina trämönster. Det finns mönster som stora skifferstenar och ner till mindre storlekar, 3 varianter och flera nyanser. Mattorna är dessutom belagda med filt på undersidan vilket gör dem lite varmare och mjukare att gå på dessutom isolerar mattan mot "drag underifrån.
Anders
 
Vad passar bra i ditt hus? Linoleummatta är ganska "retro" om det stämmer med husets själ i övrigt. Ett relativt tåligt golv som inte blir kallt eller för hårt, dessutom går det att lägga i passande mönster och former. Kan det vara ett tänkbart alternativ?
 
Måla trägolvet?
 
Plastgolv i byggnadsvårdsforumet? :)
 
Golv av furu är ju så himla känsliga för stötar så jag vill helst skydda trägolvet + att det är svårt att hålla rent med springorna. Det är därför jag vill ha förslag på något tåligt golv som passar in i miljön i ett hus byggt 1912.

Och ja, varför inte en plastmatta över i en bostad som är uppvärmd hela året? Ska man vara noga så är våra golv tänkta som undergolv så skulle det vara riktigt byggnadshistoriskt korrekt så borde vi ha andra golv över trägolvet överallt. Men jag tar gärna emot andra förslag, korkmatta kanske??
 
Trägolven förr var oftast i gran.
Furun är oftast bara ett undergolv. - Iallafall i mina trakter.
Gran håller bättre men det är lite större risk för spetor. (Speta = Småländskt ord för stickor).
 
Peter - Emma: Där jag bor (lappland) är det precis tvärtom, furugolv var vanligast - det fanns inte bra tillgång på gran.

mino: Linoleummattor är tillverkade sedan 1800-talets slut och känns kulturhistoriskt korrekt. Mina svärföräldrar äger ett hus som är byggt sent 1800-tal och där ligger det linoleummattor i kök och hall. Det är mönstrade mattor av ett slag som inte finns idag, tyvärr. Ett safe bet är alltså rutmönstrat. I linoleummattans barndom kunde man också lägga golvet i intarsiateknik, dvs att man lägger plattor för att bilda ett större mönster.
 
Två tips:

1. Målat gran-trägolv. Köp ett billigt trägolv (2:a sortering t.ex.) och måla det med linoljefärg. En uns kimrök i kan passa lite beroende på hur resten ser ut.

2. Kork kan bli ganska bra också om det passar husets ålder.
 
ööh, märken i trägolvet ... vad är problemet, det tar åratal av hårt slitage och många barnkullar innan det blir sådar riktigt slitet och snyggt.
Så släpp allt ni har istället på golvet så blir det snyggt inom 10 år i alle fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.