Har köpt en ny avfrostning fläkt till frysskåp Husqvarna Elektrolux. Den vill inte gå igång och frysen kommer aldrig ned i rätt temp. Har provat direktkoppla med 230 v. fristående från frysen, då går den utmärkt. Fråga: matning av ström till fläkten i frysen sker den via nått relä, eller ska fläkten gå hela tiden när frysen är påslagen ?
Mvh. Anders
 
A
Det beror ju på vilken frys det är
Men normalt går den när dörren är stängd
Och avfrostar
 
electroluxaren skrev:
Det beror ju på vilken frys det är
Men normalt går den när dörren är stängd
Och avfrostar
Tack för dit svar, modellen heter QT3150W.
Då tror jag att jag gör en direktkoppling 230V till fläkten med styrning av belysningen som tänds när man öppnar dörren. Fläkten stannar när lampan tänds.
Mvh Anders9
 
A
A Anders Eriksson9 skrev:
Tack för dit svar, modellen heter QT3150W.
Då tror jag att jag gör en direktkoppling 230V till fläkten med styrning av belysningen som tänds när man öppnar dörren. Fläkten stannar när lampan tänds.
Mvh Anders9
Då kommer skåpet att tina upp när det avfrostar och avfrostning en ta längre tid, så nä så skulle inte jag göra
 
electroluxaren skrev:
Då kommer skåpet att tina upp när det avfrostar och avfrostning en ta längre tid, så nä så skulle inte jag göra
Så det första du skrev att fläkten går hela tiden, förutom när dörren öppnas kanske inte gäller för den modell jag har
 
A
fläkten är ansluten till det sk powerboardet som är bakom displayen

styrningen är:
alltid på
utom när dörren är öppen eller skåpet avfrostar
Tänd lampa - dörr öppen
släckt lampa - dörr stängd
efter dörren varit öppen i fem minuter startar fläkten ändå - lampa tänd

sen kan man ju fundera på vart du fått tag på fläktmotor då den utgick för flera år sedan
 
electroluxaren skrev:
fläkten är ansluten till det sk powerboardet som är bakom displayen

styrningen är:
alltid på
utom när dörren är öppen eller skåpet avfrostar
Tänd lampa - dörr öppen
släckt lampa - dörr stängd
efter dörren varit öppen i fem minuter startar fläkten ändå - lampa tänd

sen kan man ju fundera på vart du fått tag på fläktmotor då den utgick för flera år sedan
electroluxaren skrev:
fläkten är ansluten till det sk powerboardet som är bakom displayen

styrningen är:
alltid på
utom när dörren är öppen eller skåpet avfrostar
Tänd lampa - dörr öppen
släckt lampa - dörr stängd
efter dörren varit öppen i fem minuter startar fläkten ändå - lampa tänd

sen kan man ju fundera på vart du fått tag på fläktmotor då den utgick för flera år sedan
electroluxaren skrev:
fläkten är ansluten till det sk powerboardet som är bakom displayen

styrningen är:
alltid på
utom när dörren är öppen eller skåpet avfrostar
Tänd lampa - dörr öppen
släckt lampa - dörr stängd
efter dörren varit öppen i fem minuter startar fläkten ändå - lampa tänd

sen kan man ju fundera på vart du fått tag på fläktmotor då den utgick för flera år sedan
Köpt den på nätet, Q
electroluxaren skrev:
fläkten är ansluten till det sk powerboardet som är bakom displayen

styrningen är:
alltid på
utom när dörren är öppen eller skåpet avfrostar
Tänd lampa - dörr öppen
släckt lampa - dörr stängd
efter dörren varit öppen i fem minuter startar fläkten ändå - lampa tänd

sen kan man ju fundera på vart du fått tag på fläktmotor då den utgick för flera år sedan
Köpt den hos Quick parts, exakt lika den tidigare, enda skillnaden är kontakten, men det var lätt att fixa till.
 
A Anders Eriksson9 skrev:
Köpt den på nätet, Q

Köpt den hos Quick parts, exakt lika den tidigare, enda skillnaden är kontakten, men det var lätt att fixa till.
 
A
Jaja
Du fick generation 3 fläkten
Funkar det med.
 
electroluxaren skrev:
Jaja
Du fick generation 3 fläkten
Funkar det med.
Frysen verkar funka bra nu med min specialkoppling. Du skrev att jag fick generation 3 fläkt, utöver att kontakten var annorlunda, är det något annat som skiljer dom åt ? Hoppas att kvalit'en är bättre, har bytt fläkt 2 gånger tidigare under skåpets 16 åriga liv.
 
A
nä det är samma skit
 
electroluxaren skrev:
nä det är samma skit
Ok, låter ju fint med generations 3 fläkt i alla fall. Kör väl med denna frys nu tills den krånglar igen, sen får det bli helt nytt. Hoppas att utveckling och kvalité har gått framåt dom senaste 15 åren.
 
A
A Anders Eriksson9 skrev:
Ok, låter ju fint med generations 3 fläkt i alla fall. Kör väl med denna frys nu tills den krånglar igen, sen får det bli helt nytt. Hoppas att utveckling och kvalité har gått framåt dom senaste 15 åren.
Det har blivit mycket sämre sedan svenska fabriken lades ner, nu är det fd östatsgrejer som håller max 5år
 
electroluxaren skrev:
Det har blivit mycket sämre sedan svenska fabriken lades ner, nu är det fd östatsgrejer som håller max 5år
Gäller det alla tillverkare eller speciellt Huskvarna och Electrolux ? Måste väl finnas nån tillverkare som satsar på kvalité, eller ?
 
A
A Anders Eriksson9 skrev:
Gäller det alla tillverkare eller speciellt Huskvarna och Electrolux ? Måste väl finnas nån tillverkare som satsar på kvalité, eller ?
Nej ingen tillverkare av konsumentprodukter vill tillverka med kvalitet endast hög avkastning på investerat kapital gäller
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.