Hej,

Vi bor i ett 70-tals hus på drygt 100 kvm + lika stor källare. Bergvärmepump från 2004 och Ftx 5-10 år gammalt. Nu funderar jag på vilka investeringar som kan ge mest ”Bang for the buck”.

Fönster? Fönster är original (isolerglas tror jag). Ca 10 öppningsbara större fönster och ca 8 öppningsbara källarfönster. Uppskattat kostnad? 250-300 tusen?

Tilläggsisolering av vind? På vinden ligger 15-20 cm spån. Tror det är sedan byggnation. Uppskattad kostnad 35-40 tusen?

Ny bergvärmepump? Pumpen är 19 år gammal och gör fortfarande sitt jobb men en nyare pump måste vara bra mycket mer effektiv. Kostnad ny pump 125 tusen? Om nytt borrhål 125 tusen ytterligare?

Solpaneler? 100-200 tusen? Vi bor i Dalarna.

I övrigt är tak omlagt nyligen och dränering inte alltför gammal. Två tråkiga åtgärder som är avcheckade.

Tajmingen att göra stora projekt känns lite segt givet världsläget. Man kanske borde vänta?

Finns det andra åtgärder som jag ej funderat på? Hur resonerar ni?

Osäker på vilket forum detta ska ligga i därför lägger jag det här.
 
Tveklöst vindsisolering som prio1 låter det som tycker jag. Det ger stor vinst för relativt lite pengar (se bara till att det görs på ett korrekt sätt så det inte blir fuktproblem).

Är fönstren i sig OK så bör det ha låg prio då det (om det inte är några riktiga skräpfönster) kostar mycket och ger förhållandevis liten energibesparing (sett till investeringen).

Bergvärmepumpen kan ju sjunga på sista versen så skulle om inte annat vara beredd att byta den (så man inte lägger allt på andra åtgärder och sedan inte har möjlighet att byta). Om kompletterande borrhål behövs beror väl lite på hur det är dimensionerat nu. Vet inte hur vanligt det är att borra nytt hål också.

Kan vara värt att se över FTX-aggregatet funktions- och verkningsgradsmässigt. (Tillägg: såg nu att ventilationen inte var så gammal så det känns inte som prio att se över, mer än normalt underhåll och filterbyte etc)
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
mest "bang for the buck" är tilläggsisolering på vinden.
MEN ni måste övervaka luftfuktigheten då. och ev sätta in nån typ av vindsavfuktning om man hamnar mot mögel risk zonen.

jag har bygget en vindsfläkt avfuktning mha hemma-automatisering.
Den startar en fläkt på kallvinden som suger ut fuktig luft från vinden OM det är torrare luft (i gram per kubikmeter) ute.
Den lösningen är billig i installation och drift, men inte lika effektiv som en avfuktare i att hålla fukten nere.

Efter det skulle jag säga .... spara pengarna till dess BV pumpen går sönder. Rätt gammal BV pump. Ska ni göra andra åtgärder så bör ni ha så att ni närsom bara kan byta ut den även då de andra är gjorda.

Sen solceller.
Fönster räknar du aldrig hem. De byts för att man vill ha nytt utseende/kunna öppna på annat sätt än nuvarande.
 
Diagram över mögelrisk i relation till relativ fuktighet (RH) och temperatur med olika zoner för risknivåer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Christoffer L
  • Laddar…
Nu i höst: billiga åtgärder,fyll på isolering på vindsbjälklaget och se över/byt lister i fönstren.

Om investeringar för större pengar är nödvändiga i framtiden bör du göra noggranna kalkyler så du ser att det går ihop sig innom produktens livslängd( jag har sällan sett nån kalkyl på fönsterbyte som verkar lönsam innan de nya fönstrens ekonomiska livslängd är slut, byte sker ofta för att folk är för bekväma att göra underhåll)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Tack för många bra svar.

Blir att se över tilläggsisolering av vind och budgetera för pumpen.

Vad är en bra tilläggsisolering och vad kan det kosta? Fick en offert på cellulosa-isolering (tror jag) på 35 tusen för något år sedan. Antar att det är dyrare nu… men om det är rätt metod eller rätt pris vet jag inte.

fönsterlister har jag börjat byta. Är också original (tyglister) som hade torkat ordentligt.
 
D
J juanxxx skrev:
Tack för många bra svar.

Blir att se över tilläggsisolering av vind och budgetera för pumpen.

Vad är en bra tilläggsisolering och vad kan det kosta? Fick en offert på cellulosa-isolering (tror jag) på 35 tusen för något år sedan. Antar att det är dyrare nu… men om det är rätt metod eller rätt pris vet jag inte.

fönsterlister har jag börjat byta. Är också original (tyglister) som hade torkat ordentligt.
Tilläggsisolera torde du klara av själv. Köp någon form av mineralfiber som du kan lägga ut i stycken. Håll koll på fukten lite.
 
Frågan är ju hur stor ROI det blir. Anticimex skriver om besparing på 1000-3000kwh per år. Räknat på 4kr per kwh (inkl nätavgift) så skulle detta bli 4000-12000kr på ett år.

Frågan då är ju kostnad vs besparing. Men en annan aspekt kanske är att man kan ha det något varmare inne till samma eller lägre kostnad. Alltså ökad komfort.

Vi förbrukar i dagsläget knappt 15000 kwh på årsbasis. Siktar på 14000 i år men det beror på hur kall december blir.
 
D datja skrev:
Tilläggsisolera torde du klara av själv. Köp någon form av mineralfiber som du kan lägga ut i stycken. Håll koll på fukten lite.
Det var ett dåligt råd då TS har skrivit att han har 15-20mm spån på vinden.
man ska ALDRIG blanda isoleringstyper (organsikt vs icke-organiskt) då det är att be om fuktproblem på vinden.

Har man spån så behöver man en organisk isolering som kan hantera fukt på samma sätt som spånet, Träfiberskivor , typ huntington eller cellulosa-isolering eller mer spån.

Jag har också spån på min vind och köpte Huntingtons träfiberskivor så kan jag göra jobbet själv.
Dessa har ett ungefär dubbelt så bra u-värde mot spån och fungerar ihop med spån på ett bra sätt.
Har också 15-20cm spån. Köpte därför 45mm skivor som jag lägger i två varv. En varv tvärsöver det andra, för att minimera risk för köldbryggor i skarvar.
Då blir det 90mm extra isolering vilket motsvarar 18cm mer spån, dvs ungefär en dubbling av isoleringen.

Hur det faller ut får vi se i vinter då jag köpte skivorna nu i början på hösten.
 
För varje halvering av u-värdet fördubblas återbetalningstiden för materialet. Spån kanske inte har bästa isolerförmåga men det blir ju onekligen dubbelt så bra om man dubblerar tjockleken. Tilltalande enkelt och billigt imo.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
För varje halvering av u-värdet fördubblas återbetalningstiden för materialet. Spån kanske inte har bästa isolerförmåga men det blir ju onekligen dubbelt så bra om man dubblerar tjockleken. Tilltalande enkelt och billigt imo.
För mig var det tre saker som avgjorde till träfiberskivornas fördel.
1) Slippa hålla på med spån som dammar som satan
2) träfiberskivorna är lätthanterliga
3) Det skiljde inte så mycket i pris för min del mellan 20cm kutterspån och 9cm träfiberskivor.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
För mig var det tre saker som avgjorde till träfiberskivornas fördel.
1) Slippa hålla på med spån som dammar som satan
2) träfiberskivorna är lätthanterliga
3) Det skiljde inte så mycket i pris för min del mellan 20cm kutterspån och 9cm träfiberskivor.
Låter som en smidig lösning.

https://www.bauhaus.se/trafiberisolering-hunton-45mm-55-12m-inkl-frakt

För att göra samma lösning skulle jag behöva fyra sådana ”balar”. 100 kvm i två lager. Rörde du om något i gammalt spån eller la du bara på skivorna?

Några bilder från vinden (beskyller gamla ägare och min okunskap för stöket).

Vind med träspånisolering och brädor, indikerar behov av städning och renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oisolerad vind med synliga takbjälkar och gammal isolering samt spånskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J juanxxx skrev:
Låter som en smidig lösning.

[länk]

För att göra samma lösning skulle jag behöva fyra sådana ”balar”. 100 kvm i två lager. Rörde du om något i gammalt spån eller la du bara på skivorna?

Några bilder från vinden (beskyller gamla ägare och min okunskap för stöket).

[bild] [bild]
4 sådana balar för 100kvm verkar stämma.
(man får bara beställa 2 åt gången på Bauhaus... så två beställningar behövs)

Först plockade jag bort en massa skit från vinden.
Sen rörde jag inte om /fluffade upp utan bara jämnade ut,
så spånet blev hyfsat slätt utan större gropar eller toppar.
Använde en 1"4 och jämnade med.
Visst det dammade lite så munskydd ett måste.

Du ser ut som mig att ha öppen takfot.
Då är det viktigt att inte lägga ända ut mot taket/råsponten så det blir tätt.
Det måste kunna komma in luft via en luftspalt / man kan se ut.

Sen skulle jag verkligen rekommendera antingen min typ av vindsfläkt avfuktning eller en riktig avfuktare.
Det gör att du minskar fuktbelastningen på vinden och inte får mögel där uppe efter tilläggsisoleringen.
Tilläggsisolering på vind gör att det blir kallare där och då ökar den relativa fuktigheten och då beroende på hur mycket fukt det är kan det bli mögel.

Vill du köra på min vindsfläkt avfuktnings lösning så kan du få koden till smarthubben för när fläkten ska gå eller inte. ca kostnad 3500-4000(för hårdvaran alltså , du köper själv. Jag ger bort koden jag skrivit gratis)
(går även göra bra med HA om man redan har det, men då har jag ingen färdig kod )
Min lösning är:
1st smarthub Hubitat Elevation C7
2st zwave sensorer som båda mäter både temperatur och relativ luftfuktighet
1st zwave smart plug/strömkontakt
1st fläkt (som suger ut luften)
1st ytterväggshuv

Eller så en vindsavfuktare , typ
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...uktare/avfuktare-acetec-evodry-6h-20/p-811048

Jag tyckte att lite mindre peng + att få smarthub var värd att det inte är en lika bra lösning som riktig vindsavfuktare. Det gör ju att jag har koll på fukten på vinden och kan alltid köpa till en riktig senare om fläktlösningen inte fungerar.

Kör man på min fläktlösning är det viktigt att det kan komma in luft som inte går genom isolering (och då avlämnar fukt i isoleringen)
Antingen gör man som mig och bara inte lägger ända mot utan lämnar så att det är 4-5cm kvar till taket eller så sätter man upp luftspaltskivor typ
https://www.byggmax.se/luftspaltskiva-20mm-p6391554
(då sätter man bara längst ner mot takfoten så att överdelen av skivan hamnar ovan isoleringen och därmed gör att luft kan komma upp på vinden)
och lägger isoleringen direkt mot luftspaltsskivorna.

Hur man bör lägga isoleringen om man ska köra med bara en riktig avfuktare vet jag inte, då jag inte valde den lösningen.
Det finns säkerligen andra här på forumet som har koll på det.
 
Redigerat:
Jag använder ibland Borakol för inbyggda konstruktioner i förebyggande syfte mot mögel. Borde ju även kunna fungera på hel vind.
 
  • Gilla
Lived
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
Det var ett dåligt råd då TS har skrivit att han har 15-20mm spån på vinden.
man ska ALDRIG blanda isoleringstyper (organsikt vs icke-organiskt) då det är att be om fuktproblem på vinden.

Har man spån så behöver man en organisk isolering som kan hantera fukt på samma sätt som spånet, Träfiberskivor , typ huntington eller cellulosa-isolering eller mer spån.

Jag har också spån på min vind och köpte Huntingtons träfiberskivor så kan jag göra jobbet själv.
Dessa har ett ungefär dubbelt så bra u-värde mot spån och fungerar ihop med spån på ett bra sätt.
Har också 15-20cm spån. Köpte därför 45mm skivor som jag lägger i två varv. En varv tvärsöver det andra, för att minimera risk för köldbryggor i skarvar.
Då blir det 90mm extra isolering vilket motsvarar 18cm mer spån, dvs ungefär en dubbling av isoleringen.

Hur det faller ut får vi se i vinter då jag köpte skivorna nu i början på hösten.
Jag har aldrig haft anledning att förskräckas av isoleringsinkompatibilitet. Vårt hus har spån och förra ägaren tilläggsisolerade överallt inkl på vinden med glas- eller minerallull för 25 år sen. Vi har bott i huset med god värme, utan fuktproblem.
 
  • Gilla
benis och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.