S
Hej!

En fråga som fortfarande gäcker mig är hur man får in nya dymlingar när man t.ex. byter ut alla bottensyllar. Stockarna kan ju inte bara ligga lösa under huset? Och i det fall att man behöver timmra in ett nytt varv eller två i en timmervägg - det går ju på mindre hus att lyfta där också; men återigen, hur får man inte dymlingar?
 
Ofta går det att lyfta huset så mycket att man kan få in korta dymlingar som sticker in kring 10 cm i överstocken. Man borrar underifrån uppåt i överstocken och uppifrån nedåt i nya stocken och så gäller det att mäta så hålen kommer mitt emot varandra och sikta så de blir i samma linje när man borrar.
Ibland kan man komma ut att borra underifrån upp igenom en ny syll och upp i stocken ovanför.

Ibland går det inte och då blir de nya stockarna odymlade. Undviker man att använda alltför medsolsvridna granstockar eller har någotsånär torkat timmer som har vridit sig färdigt och så är man nogrann i draget och i knutarna så brukar det gå bra endå för det mesta.
 
  • Gilla
Stigur-Olafur och 1 till
  • Laddar…
Jag satt faktiskt och funderade på samma sak, hur får man till det. Men som tur så har vi vår egen kunniga (y)
Jag trodde att man limma dom, men kom på i samma läge, hur byter man nästa gång då. Tur att inte jag själv försökt mig på detta. Har en äntligen fått tag i en timmerman som kommer och byter två syllar hos oss.
Finns det någon tid på året att föredra för syllbyten?
 
Norrtull Norrtull skrev:
Jag satt faktiskt och funderade på samma sak, hur får man till det. Men som tur så har vi vår egen kunniga (y)
Jag trodde att man limma dom, men kom på i samma läge, hur byter man nästa gång då. Tur att inte jag själv försökt mig på detta. Har en äntligen fått tag i en timmerman som kommer och byter två syllar hos oss.
Finns det någon tid på året att föredra för syllbyten?
Alla årstider utom våtaste hösten och kallaste vintern. Då takdroppet kommer rätt i nacken på timmermannen där han står med gyttja halvvägs upp till knäna blir han inte lätt att tas med. På vintern när det är kallare än -15 blir virket skört och besvärligt att arbeta med och timmermannen lika besvärlig.
 
  • Haha
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.