K
M MrDizzy skrev:
Skulle jag bygga nytt & hade pengar skulle det bli
Isolering
BVP
FTX
Vattenmantlad kamin till minsta acktanken man hittar (200-300L bara)
Solvärmepaneler till acktanken
Golvvärme
solceller (med VR förberedd för batterier)
inga batterier

...
Håller väl till viss del med men frågeställningarna rörde väl sig i riktning mot mest ekonomiska lösningar..

Isolerat och tätt är absolut nr ett. Bygg inte större än ni behöver! Vi är fem i familjen och byggde drygt 150 m² och har ändå mycket onödiga rum som kunde skippats även om det är gött att ha gym och bibliotek och två arbetsrum så kunde vi byggt 30-40 m² mindre utan att sakna dessa kvadratmeter.

Kul att se er titta på solvärme även om det vid nybygge förmodligen är enklare och mer ekonomiskt med solceller.

Vi bor i ett "passivhus" (inte certifierat därav "") och värmer varmvatten med solvärme. Eftersom det skulle vara passivt har vi inte någon extra uppvärmning men fick efter två år sätta in en luftluft-värmepump för de där kallaste vinterdagarna när solen inte skiner på veckor, sen har vi en braskamin också för redundans, så llvp har inte gått mer än ett 100-tal timmar än... och nu har jag precis byggt en egen FLVP för varmvatten dessa dagarna..

Så långt som möjligt tycker jag att man ska undvika de dyraste värmepumparna, även om elen är dyrare idag är det bättre att aldrig behöva elen från början.

FTX är självklart.. vattenmantel på kaminen hade kanske varit en bättre ide än min VP men nu blev det en contura istället....
 
LV-värmepump med kylfunktion i FTX. Vet inte om det finns men borde kunna göra det.
 
Ulltand Ulltand skrev:
LV-värmepump med kylfunktion i FTX. Vet inte om det finns men borde kunna göra det.
Min LVpump kan göra kyla och med FTX kan man alltid sätta in ett kylbatteri(som det så fint heter)
Den enda nackdel med kylbatterier jag kan tänka mig är om man har FTX:en & ventilationen på vinden (som de flesta men inte alla har) så måste man dra vattenledningar upp på vinden.
Känns obra sisådär om det blir strömmavbrott då det är kallt och skiten fryser sönder. Vadå vattenskada modell större. Iofs upptäcks den väl fort då det droppar vatten från innertaket.
Fast man kanske kan göra med en poolvärmeväxlare modell större och tryckvakt så har man dels egen slinga och dels kapa stömmen till pumpen om tycket blir för högt/försvinner.
 
M MrDizzy skrev:
Min LVpump kan göra kyla och med FTX kan man alltid sätta in ett kylbatteri(som det så fint heter)
Den enda nackdel med kylbatterier jag kan tänka mig är om man har FTX:en & ventilationen på vinden (som de flesta men inte alla har) så måste man dra vattenledningar upp på vinden.
Känns obra sisådär om det blir strömmavbrott då det är kallt och skiten fryser sönder. Vadå vattenskada modell större. Iofs upptäcks den väl fort då det droppar vatten från innertaket.
Fast man kanske kan göra med en poolvärmeväxlare modell större och tryckvakt så har man dels egen slinga och dels kapa stömmen till pumpen om tycket blir för högt/försvinner.
Intressant. Man behöver ha ett ganska överdimensionerat FTX för att bära ut all kyla också. Frysrisken kan man nog hantera med glykol i kretsen.

Alternativ placera några fläktluftkylare lokalt i huset.

Bygga jag nytt hus idag skulle det absolut finnas en luftkondtioneringsfunktion
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Jag är inte mer klok nu.

Det är ju precis så jag funderat:

Ftx + bvp
Ftx gäststuga
Tekniktank 500liter
Solceller
Solfångare x2 uppsättningar (en mot tekniktanken, en mot vv)
Vv 500l värms via vp och solfångare

och så finns en kamin dock på andra sidan huset enligt ritningen. Så jag vet inte hur jag ska föra värmen till teknikrummet. Om det gick skulle jag dra rör i taket och värma både vv och tekniktank.

Med lågtempererat system skulle jag bara behöva använda bvp varannan/var tredje dag. Eller tom mer sällan.

Budgetmässigt tror jag detta landar på 850 (stockholm) inklusive kaminen. Det är givetvis en stor investering. Men det gör mig okänslig för elpriser och väder.

frågan är hur mycket bvp som behövs med detta. Räcker det tex med luftvatten? Eller ska man köra vanlig kamin och skippa vattenmantligen och istllet köra bvp?
 
V Viktorbyggahus skrev:
Jag är inte mer klok nu.

Det är ju precis så jag funderat:

Ftx + bvp
Ftx gäststuga
Tekniktank 500liter
Solceller
Solfångare x2 uppsättningar (en mot tekniktanken, en mot vv)
Vv 500l värms via vp och solfångare

och så finns en kamin dock på andra sidan huset enligt ritningen. Så jag vet inte hur jag ska föra värmen till teknikrummet. Om det gick skulle jag dra rör i taket och värma både vv och tekniktank.

Med lågtempererat system skulle jag bara behöva använda bvp varannan/var tredje dag. Eller tom mer sällan.

Budgetmässigt tror jag detta landar på 850 (stockholm) inklusive kaminen. Det är givetvis en stor investering. Men det gör mig okänslig för elpriser och väder.

frågan är hur mycket bvp som behövs med detta. Räcker det tex med luftvatten? Eller ska man köra vanlig kamin och skippa vattenmantligen och istllet köra bvp?
Var skall huset byggas?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Var skall huset byggas?
Stockholm.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Stockholm.[/QUOTE

Då kan en luft-vatten fungera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.