Vi har GodEl och jag har ändrat till timpris. De ska bekräfta när det kickar igång men hur länge ska det dröja? Det står att det kan dröja upp till tre månader på deras hemsida (!).
Vi har nyligen bytt elmätare så det kan inte vara det. Hur lång tid är normalt?
Jag trodde det var några knapptryckningar som behövdes..
Det är förstås svårt att fråga GodEl pga köer.
 
Var en tråd här innan som handlade om just detta. Deras handläggningstider har ökat markant på just timpris, och de enligt lag (?) måste ha ordnat bytet inom 3månader.

Edit: sen vad som är normalt är kanske inte relevant där elpriserna inte är normala. Kan nog tänka mig att de har fått en hel del att göra rent administrativt när många ringer till kundtjänst.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi har GodEl och jag har ändrat till timpris. De ska bekräfta när det kickar igång men hur länge ska det dröja? Det står att det kan dröja upp till tre månader på deras hemsida (!).
Vi har nyligen bytt elmätare så det kan inte vara det. Hur lång tid är normalt?
Jag trodde det var några knapptryckningar som behövdes..
Det är förstås svårt att fråga GodEl pga köer.
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi har GodEl och jag har ändrat till timpris. De ska bekräfta när det kickar igång men hur länge ska det dröja? Det står att det kan dröja upp till tre månader på deras hemsida (!).
Vi har nyligen bytt elmätare så det kan inte vara det. Hur lång tid är normalt?
Jag trodde det var några knapptryckningar som behövdes..
Det är förstås svårt att fråga GodEl pga köer.
Hej! Fint att höra att du är kund hos oss på GodEl, tack!

Vi såg din fråga via vårt pressbevakningssystem och här kommer ett svar. Jag som svarar arbetar med PR och jag har fått hjälp av mina eminenta kollegor på Kundservice.

Hur lång tid det tar innan din anläggning kan börja faktureras per timme beror på vilken mätare som du har. För att ditt elbolag ska kunna fakturera dig per timme så behöver din nätägare byta ut din mätare så att den stödjer timavräkning det vill säga att mätaren kan skicka mätvärden timme för timme till ditt elbolag.

När man anmäler till sin nätägare att man önskar ha möjligheten att få sina mätvärden skickade per timme så är det en handläggningstid på cirka tre månader. Detta för att nätägaren behöver åka ut och byta elmätaren om det är en modell som ej stödjer timavläsning. Denna anmälan till ditt nätbolag ändrar inte hur du debiteras av ditt elbolag men den ger ditt elbolag möjligheten att faktura dig per timme eftersom elbolaget kommer ta emot mätvärden per timme från din nätägare.

Önskar du faktureras timme för timme så behöver du även förnya ditt avtal hos ditt elbolag till en avtalsform som debiterar dig per timme. Detta avtal hos oss kallar vi för timprisavtal. Denna ändring kan vi på kundtjänst göra så att timdebitering startar dagen efter ändringen gjorts.

Vi har för närvarande en hög belastning på vår kundtjänst men om du orkar stå i kö så är våra agenter redo att hjälpa dig med denna ändring. På torsdag och fredag eftermiddag brukar det generellt inte vara så långa köer hos oss. Du kan också alltid mejla in ditt ärende till oss på kundservice@godel.se

Hoppas att detta gav svar på din fråga.
Allt gott/ GodEls Kundtjänst
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi har GodEl och jag har ändrat till timpris. De ska bekräfta när det kickar igång men hur länge ska det dröja? Det står att det kan dröja upp till tre månader på deras hemsida (!).
Vi har nyligen bytt elmätare så det kan inte vara det. Hur lång tid är normalt?
Jag trodde det var några knapptryckningar som behövdes..
Det är förstås svårt att fråga GodEl pga köer.
Logga in och kolla, jag har fått timdebitering utan att ha fått mailet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.