Ja den är gammal, 2002. Några 60 grader blir det inte här. När man bytt till en modern pump kanske man får bygga om lite. Å andra sidan, vill man ha den extra volymen så får man ju ta kostnaden för att hållvärma det vattnet.

Hade man från början haft en pump som producerade riktigt varmt vatten hade det nog varit bättre att ha en större dubbelmantlad tank bredvid värmepumpen.
 
Jepp , har lika med en dum VP ( ON/OFF ) Men får ca 55 C ( 47 C på returen ) och laddar mot en 750 tank som har VV-slinga. och en 200L VVB efter. Den klarar det rätt bra. Nu har jag även vedpanna och laddar den till 80 -85 C . Förutom det så laddar jag VVB med lika temp genom att jag byggt en cirk som startar och laddar VVB. Har VVB avstängd och det klarar sig bra i 5 dygn med VV. sommartid. I övrigt vintertid så laddas VVB varje gång jag eldar. Vilken returtemp har du på VP ?.
 
J jonaserik skrev:
Vilken returtemp har du på VP ?.
jag vet inte riktigt, värmen är inte på ännu pga ombyggnad.

VV blir nog också lite varmare än vad jag sa i VP, det n bit över 50 tror jag.
 
Har ni koll på hur mycket el era varmvattenberedare drar? Min gamla 300L som står i Garage utan värme gör just nu åt ca 6 kwh om dagen, då är vi inte ens i fastigheten och använder något varmvatten.
En ny(eller nyare) på 200L är planerad.
 
fresve fresve skrev:
Har ni koll på hur mycket el era varmvattenberedare drar? Min gamla 300L som står i Garage utan värme gör just nu åt ca 6 kwh om dagen, då är vi inte ens i fastigheten och använder något varmvatten.
En ny(eller nyare) på 200L är planerad.
Det är bortkastade pengar att byta en fungerande beredare. Isolera den gamla istället så minskar värmespillet med hälften.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
fresve fresve skrev:
Har ni koll på hur mycket el era varmvattenberedare drar? Min gamla 300L som står i Garage utan värme gör just nu åt ca 6 kwh om dagen, då är vi inte ens i fastigheten och använder något varmvatten.
En ny(eller nyare) på 200L är planerad.
Behöver du 200? Satsa på en bättre beg. typ Nibe.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Behöver du 200? Satsa på en bättre beg. typ Nibe.
Jo, jag tittar på begagnad, känner att 100 kan bli för liten iaf, fyra personer i familjen.
F Finndjävel skrev:
Det är bortkastade pengar att byta en fungerande beredare. Isolera den gamla istället så minskar värmespillet med hälften.
Nu är den befintliga sådär halvtrasig iaf, en fas fungerar inte. Bytas ska det ändå med tanke på att den kan gå sönder närsomhelst.
 
B
En elpatron går väl loss på några hundrakronor vid byte, om man gör det själv. Hur länge en beredare håller innan den går läck beror på vattenkvaliteten. Min är från 2002, jag kommer definitivt inte byta ut den förrän den faktiskt läcker.

Som skrivet ovan, tilläggsisolera befintliga istället. Det är säkert mindre än 5cm isolering original. Bygger du en låda och lägger 10cm lösull, så har du reducerat förlusterna radikalt.

Har till och med sett folk som tagit en rulle lösull och dragit runt och sedan fäst det med ståltråd. Det går att sänka förlusten välisgt enkelt och billigt om man vill det.

Tror min lilla dåligt isolerade beredare hade en förlust på 30kWh/månad ungefär vioo jag minnas.
 
fresve fresve skrev:
Nu är den befintliga sådär halvtrasig iaf, en fas fungerar inte. Bytas ska det ändå med tanke på att den kan gå sönder närsomhelst.
I helgen roade jag mig med att byta till en lätt begagnad Nibe.
Insåg att den gamla hade lite lätt isolering på sidorna, och elpatronerna satt på utsidan av tanken, energiförlusterna på den gamla måste vara enorma. Att tilläggsisolera den på insidan hade ju heller inte gått. Får nog snabbt igen mina pengar.
 
  • Gilla
he-peter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.