Hej
Vi har börjat titta på en första lägenhet för ena sonen. Han har fast anställning och lånelöfte och fondsparande att sälja till handpenningen. Max max budget ligger på 3.5 mkr, krav inom tullarna.
Nu till frågan.
Vi hittade en lgh förra veckan med angivet pris 2.7 mkr, med aviserad visning kommande helg.
Denna br är högintressant för honom, därför haft kontakt med mäklaren och bett om förhandsvisning. Tyvärr var detta inte möjligt, pga säljaren bortrest. Ok.
Bestämmer oss för att gå ut lite aggressivt, erbjuder köpa den innan öppen visning, för 2.8 mkr. Mäklaren meddelar att säljaren vill nog ha högre pris, 3-3.1 mkr. Vi föreslår mötas på mitten, 2.9 mkr.
Mäklaren hälsar att det nog blir öppen visning, då säljaren under veckan som vid det här laget gått, pratat med ytterligare en mäklarfirma som sålt likadan lgh för 3.1 mkr härommånaden. Så nu vill säljaren ha 3.1 mkr om de ska släppa lägenheten utan visning/budgivning.
Mäklaren verkar hjälpsam och öppen i sin kommunikation med oss, vi fick veta att tre spekulanter till sökt henne med frågor ang lägenheten -dock inget nämnts om någon annan anmält bud.
Br är alltså ute för 2.7 mkr men de säljer inte under 3.1 utan budgivning. Där har man alltså 400.000 kr diskrepans.
Vi vill gärna köpa lägenheten, som säkert framgått här...MEN hur ska vi vara kloka här?
Det är en chansning att låta det gå till budgivning, priset kan bli både högre och lägre än 3.1 mkr.
Priset är lite lågt satt fr början, vad vi sett vid jämförelse, men å andra sidan har liknande lägenheter gått för det priset och lite uppåt i det området. Statistiken är spretig, när det kommer till kvm-priset. Detta kan sluta på 3.2 och likväl fortf ett ok pris. MEN med tanke på inflation, ränteläge, prisutveckling på bostäder etc så vill man helst köpa det billigare.
Hur ska vi tänka? Lägga ut 3.1 mkr utan omsvep, eller chansa på att budgivning inte ger högre pris än det?
Tacksam för era tankar; hur gör vi en affär som känns bra här?
PS Vi har inte alls bråttom, men sonen vill gärna slå till, lägenheten är bra +utbudet verkar inte stort (tror själv att många som inte har bråttom är mkt avvaktande, både på sälj- och köpsidan)
 
Redigerat:
Skulle säga att det är nästan omöjligt ge ett råd då varje situation är unik. Säljaren kan redan ha tecknat sig för nytt boende och är stressad över att få sålt i det nya och mer osäkra läget och gärna ser ett snabbt avslut. Säljaren kan lika gärna sitta lugnt och testa hur mycket marknaden är villig att betala. Intrycket jag har är att många nu har sina BR ute på test, kolla bara hur många BR som ligger som kommande försäljning och har legat där en lång tid. Men attraktiva lägenheter på "bra" adresser i centrala sthlm verkar fortfarande locka köpare med budgivning som följd. Mitt tips blir att om ni verkligen vill ha lägenheten är det bara att invänta budgivning och följa med i den alternativt lägga ett så attraktivt bud att säljaren inte vågar vänta in budgivning. Men vad den summan ska vara är ju omöjligt att veta i förväg. Lägger ni 3,1 kan det bli starten på en ytterligare budgivning.
 
Just nu bedömer jag chansen att en budgivning inte sticker iväg högre än en galen budgivning. Köparens marknad, is i magen kan löna sig.
 
  • Gilla
munge och 2 till
  • Laddar…
Om 10 år så kvittar det om ni betalade 2,8 eller 3,1. Ska han inte bo där i 10 år så har jag inget råd. När man köper något dyrt och till högsta budgivare känner man sig alltid som den siste idioten, men det går över (y)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är nästan omöjligt att göra ett bra affär som köpare genom att försöka köpa innan visningen. Det är metoden för att komma åt vissa typer av lägenheter som är åtråvärda och därmed aldrig kommer till visning.

En bra affär blir det först när det har varit visning och intresset råkar vara lågt. Då har säljaren att välja på att försöka igen om 6 mån eller acceptera lägre bud.

Koll på Booli vad priset egentligen landar på för lägenheter i stadsdelen. Eftersom volymerna på objekt är så stora så brukar priset vara rätt förutsägbart.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vad kostade motsvarande lägenhet före kriget/räntehöjningarna ??
 
Claes Sörmland
I InsidersUnited skrev:
Om 10 år så kvittar det om ni betalade 2,8 eller 3,1. Ska han inte bo där i 10 år så har jag inget råd. När man köper något dyrt och till högsta budgivare känner man sig alltid som den siste idioten, men det går över (y)
Vi får se om de ständigt stigande priserna håller i sig. På 10 år sikt borde de ju göra det.

Men på kanske 3 års sikt med stigande räntor, höjda årsavgifter och därmed fallande priser så kan man nog få känna sig som den sista idioten under en längre period än tidigare.
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Varför ska man försöka runda den annonserade processen?

Det verkar inte särskilt mycket riv på marknaden just nu. Jag känner en person som försöker sälja och köpa i den regionen nu. Visningar, men inga bud. Mäklaren på lägenheter personen tittar på vill ha bud fast denne är tydlig med att det ska säljas först. Kommentarer av typen du är ju inte bunden vid budet förekommer. De vill ha igång en budgivning även om de vet att spekulanten inte är redo att köpa. Så för tillfället verkar det inte finnas något på att runda processen. Om jag sålde skulle jag inte acceptera det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du säger själv att utgångspris 2,7 miljoner är lågt. Samt att det utan vidare kan sluta på 3,2 miljoner. Då får man väl ändå anse att säljaren är juste som går med på 3,1. Det är ju hursomhelst ingen dålig affär, utan ungefär rätt pris.
Allt handlar ju om hur gärna din son vill ha lägenheten. Är det hans drömlägenhet, är ju priset fantastiskt för honom. Är lägenheten bara okej, så är priset bara okej.
 
BirgitS
D Daniel 109 skrev:
Det verkar inte särskilt mycket riv på marknaden just nu. Jag känner en person som försöker sälja och köpa i den regionen nu. Visningar, men inga bud. Mäklaren på lägenheter personen tittar på vill ha bud fast denne är tydlig med att det ska säljas först. Kommentarer av typen du är ju inte bunden vid budet förekommer. De vill ha igång en budgivning även om de vet att spekulanten inte är redo att köpa. Så för tillfället verkar det inte finnas något på att runda processen. Om jag sålde skulle jag inte acceptera det.
Det verkar ha varit en hel del efterfrågan på ettor inom tullarna under hösten och det är tydligen inte ovanligt att priset budas upp.
 
Det är inte den uppfattningen jag har fått. Men jag har inte stenkoll på marknaden då jag personligen inte har intresse i den.
 
BirgitS
Jag har hört lite från en förening på Kungsholmen som har sålt en del ettor och tvåor i år och ettorna (20 kvm) har varit väldigt lättsålda och med budgivning medan tvåorna har varit svårsålda.
 
M Myckling skrev:
Skulle säga att det är nästan omöjligt ge ett råd då varje situation är unik. Säljaren kan redan ha tecknat sig för nytt boende och är stressad över att få sålt i det nya och mer osäkra läget och gärna ser ett snabbt avslut. Säljaren kan lika gärna sitta lugnt och testa hur mycket marknaden är villig att betala. Intrycket jag har är att många nu har sina BR ute på test, kolla bara hur många BR som ligger som kommande försäljning och har legat där en lång tid. Men attraktiva lägenheter på "bra" adresser i centrala sthlm verkar fortfarande locka köpare med budgivning som följd. Mitt tips blir att om ni verkligen vill ha lägenheten är det bara att invänta budgivning och följa med i den alternativt lägga ett så attraktivt bud att säljaren inte vågar vänta in budgivning. Men vad den summan ska vara är ju omöjligt att veta i förväg. Lägger ni 3,1 kan det bli starten på en ytterligare budgivning.
Här har varken vi eller säljaren bråttom (vad jag förstår enl mäklaren), inflyttning är de mkt flexibla med.
Jag är också av den åsikten att vi inväntar helgens visning och deltar i den efterföljande budgivningen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Just nu bedömer jag chansen att en budgivning inte sticker iväg högre än en galen budgivning. Köparens marknad, is i magen kan löna sig.
Exakt min tanke; is i magen kan löna sig. Bromsar sonen här.
Jag tror att prisnedgången kommer forts en bra bit in på nästa vår, sommar, om inte längre (utan att vara expert)..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.