Hej,
bor i en standardvilla (Nordiska Trähus) i södra Sverige, byggd -79, 1-plan med källare.
Huset har mekanisk ventilation, som bara blåser ut frånluften via köksfläkten. Den är alltid är igång, mer eller mindre. Frånluften hämtas på toalett, badrum, tvättstuga och klädkammare. Vi har ingen värmeåtervinning på frånluften, och all tilluft kommer in direkt utifrån via tallriksventiler.
Undrar nu hur känsligt det är för huset att stänga av fläkten helt en vecka, t ex när man är iväg på semester? Kan det hända nåt med huset på så kort tid? Eller kan man t o m stänga av den nattetid permanent, via klocka?
Förmodligen tjänar man en del elförbrukning på det. Såg på forumet att fläktmotorn drar mer än man tror, plus att den blåser ju ut (dyr) uppvärmd luft. så det borde bli dubbel besparing!
Tacksam för tankar och tips!
 
Luft behövs ju även på natten, men jag tror inte att det är några problem att stänga av när man är bortrest. Offentliga lokaler stänger ju av ventilation när verksamheten är stängd (eller när de tror att verksamheten är stängd - på mitt jobb startar ventilationen kl 7 på morgonen oaktat att folk börjar tidigare än så).
 
sunnis
Nej, huset behöver konstant ventilation, även ni som bor där. Att stänga av på natten är ju som att försöka andas under täcket (om än lite överdrivet).

Det ni skulle behöva fundera på är att bygga om systemet till FTX.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Nej, huset behöver konstant ventilation, även ni som bor där. Att stänga av på natten är ju som att försöka andas under täcket (om än lite överdrivet).

Det ni skulle behöva fundera på är att bygga om systemet till FTX.
Tack för svaret, men vad innebär FTX, undrar en ventilationsokunnig?
 
sunnis
L lioteknik skrev:
Tack för svaret, men vad innebär FTX, undrar en ventilationsokunnig?
Återvinning av värmeenergin så luften byts ut men värmen stannar kvar i huset.
 
sunnis sunnis skrev:
Nej, huset behöver konstant ventilation, även ni som bor där. Att stänga av på natten är ju som att försöka andas under täcket (om än lite överdrivet).
Inte i något av mina tre hus har jag haft någon mekanisk ventilation som alltid måste vara på.
Självdrag är något som faktiskt finns och fungerar, i mitt nuvarande hus finns det bara en fläkt och det är över spisen och den är bara på om man måste när man lagar mat som osar eller ångar mycket.
I övrigt har jag lite tallriksventiler här och där som är pyttelite öppna.
Hyffsat omoderna hus som mitt (byggt -55 i betong) läcker tillräckligt med luft för att inte behöva fläkt, särskilt när det blåser lite.

Jag har varit bortrest helt utan ventilation 2 ggr under covid (mar-okt 2020 & feb-nov 2021) och bara haft problem med fukt i källaren 2:a gången för jag hade ingen avfuktare då.
Resten av huset 1,5 plan inte ett spår av problem.
 
Redigerat:
sunnis
D Dilato skrev:
Inte i något av mina tre hus har jag haft någon mekanisk ventilation som alltid måste vara på.
Självdrag är något som faktiskt finns och fungerar, i mitt nuvarande hus finns det bara en fläkt och det är över spisen och den är bara på om man måste när man lagar mat som osar eller ångar mycket.
I övrigt har jag lite tallriksventiler här och där som är pyttelite öppna.
Hyffsat omoderna hus som mitt (byggt -55 i betong) läcker tillräckligt med luft för att inte behöva fläkt, särskilt när det blåser lite.

Jag har varit bortrest helt utan ventilation 2 ggr under covid (mar-okt 2020 & feb-nov 2021) och bara haft problem med fukt i källaren 2:a gången för jag hade ingen avfuktare då.
Resten av huset 1,5 plan inte ett spår av problem.
Självdrag fungerar om huset är byggt och planerat med självdrag där man har en pipa genom murstocken som då ska helst vara varm med fastbränsleeldning.

Jag vet inte vad detta har för relevans i TS hus som säkerligen är ett någorlunda tätt och plastat hus med fönster som har tätningslister och garanterat saknar frånluftskanal i murstocken eftersom det är byggt med ett mekaniskt grunddrag via köksfläkten.
 
L lioteknik skrev:
Hej,
bor i en standardvilla (Nordiska Trähus) i södra Sverige, byggd -79, 1-plan med källare.
Huset har mekanisk ventilation, som bara blåser ut frånluften via köksfläkten. Den är alltid är igång, mer eller mindre. Frånluften hämtas på toalett, badrum, tvättstuga och klädkammare. Vi har ingen värmeåtervinning på frånluften, och all tilluft kommer in direkt utifrån via tallriksventiler.
Undrar nu hur känsligt det är för huset att stänga av fläkten helt en vecka, t ex när man är iväg på semester? Kan det hända nåt med huset på så kort tid? Eller kan man t o m stänga av den nattetid permanent, via klocka?
Förmodligen tjänar man en del elförbrukning på det. Såg på forumet att fläktmotorn drar mer än man tror, plus att den blåser ju ut (dyr) uppvärmd luft. så det borde bli dubbel besparing!
Tacksam för tankar och tips!
Frånluft har du i de utrymmen du nämde ovan. Kök, badrum,wc, tvättstuga och klädkammare.
Man ventilerar av olika skäl.
Få bort föroreningar, fukt, värme, kyla och lukter.
Man tillför då uteluft för att ersätta den ”sopiga” luften. I badrum å tvättstuga är det primärt fukt du vill få bort. I kök är det lukt och värme. I wc lukt. Principen är att uteluften skall gå från renare run till smutsigare rum. Tilm de tidigare räknas vistelserum typ sovrum vardagsrum och liknande. Här skall det finnas uteluft på ett eller annat sätt. sen suger de smutsiga rummens frånluft från dessa rena ytor till de smutsigare.
utan att ha en aning om exakt hur din anläggning set ut så kan den antingen vara ihopkopplad dvs att spiskåpans inkanal är kopplad till frånluften i de övriga utrymmena eller så är den separat. (Lätt att kolla) har du en eller två huvar på taket?
Har du 2 kan du definitivt dra ned spisen till noll nattetid. Något sämre luft som resultat men å andra sidan betydliggt lägre aktivitet rent kroppsligen. är det samma system så kan du fundera på om man kan trixa med flöden. Sen pm det ger någon större synlig skillnad på elräkningen är en annan sak.
det största problemet med frånluft utan återvinning är att den energi du blåser ut inte ger något tillbaka till huset. Dvs man eldar för kråkorna och husets totala värmeenergiåtgång blir högt. där kommer du märka skillnad. Sen kommer alla andra prametrar.
uppvärmningssystem
Åtgång tappvarmvatten
Taskig inomhusluft
Sämre luftväxling brukar tendera till att folk blir tröttare.
Så var uppmärksam på dina och andras mående. Man kan alltid fullskaleexperimentera. Håll lite koll på våtrummen också så du inte får mikrobfest. Iofs ingen större risk vintertid då rf inne då är väldigt lågt.
 
När ni är i huset vill ni ha fungerande ventilation. Ni märker annars inom en timme eller två om ni stänger av ventilationen att luften blir betydligt sämre.
Något som du borde göra är att få ventilationen uppmätt och justerad. Då kan du även ställa in normalläge och bortaläge.
Vi körde ventilationen på 25% nu under nästan två veckor när vi va i Spanien. Märker inget konstigt förutom doft från lite nya möbler. Luftfuktigheten gick upp ett par % men det var nog för att det regnade duktigt under dessa veckor. Jag har provat vid flera tillfällen att stänga av ventilationen helt när vi har varit borta och även på dagen när jag ligger och sover efter ett nattskift. Luften inomhus blir väldigt dålig på kort tid så det är inget jag rekommenderar. Finns det mekanisk ventilation då ska den vara igång. Det fina med ett ventilerat hus är just att man hela tiden har bra luft. Att snåla in på det är väldigt dumt bara för att man vill spara några kWh. Spara istället på något annat. Duscha kortare tid, laga mer mat hemma, gå eller cykla till affären mm.
 
sunnis sunnis skrev:
Nej, huset behöver konstant ventilation, även ni som bor där. Att stänga av på natten är ju som att försöka andas under täcket (om än lite överdrivet).

Det ni skulle behöva fundera på är att bygga om systemet till FTX.
Människor i ett hus behöver konstant friskluft, det förstår jag.

Men att ett hus som är tomt skulle behöva ventilation förstår jag inte. Varför?
 
sunnis
N Nikorasu skrev:
Människor i ett hus behöver konstant friskluft, det förstår jag.

Men att ett hus som är tomt skulle behöva ventilation förstår jag inte. Varför?
Hur bra mår ett badrum som inte ventileras? Huset har ett klimatskal, och stor del av husen är tätade med plast och isolerade med stenull och då behöver huset ett konstant och minimalt undertryck för att fungera som tänkt. Vissa huskroppar fixar det själv med självdrag rent naturligt eller med pipa i murstocken för att få mer drageffekt.

Att sluta ventilera kåken är ju absolut ett sätt att spara (lite) pengar på driftskostnaden men det kommer med risker och slitage. Får man t.ex en fuktvandring till vinden så kan man få påväxt väldigt snabbt på takstolar och råspont. Finns många exempel här på forumet när folk renoverar bort ventilationslösningen och undrar varför man fått fuktproblem på vinden. Eller som någon i tråden skrev, fukt i källaren för att han inte hade någon ventilation under en längre tid.
 
sunnis sunnis skrev:
Hur bra mår ett badrum som inte ventileras? Huset har ett klimatskal, och stor del av husen är tätade med plast och isolerade med stenull och då behöver huset ett konstant och minimalt undertryck för att fungera som tänkt. Vissa huskroppar fixar det själv med självdrag rent naturligt eller med pipa i murstocken för att få mer drageffekt.

Att sluta ventilera kåken är ju absolut ett sätt att spara (lite) pengar på driftskostnaden men det kommer med risker och slitage. Får man t.ex en fuktvandring till vinden så kan man få påväxt väldigt snabbt på takstolar och råspont. Finns många exempel här på forumet när folk renoverar bort ventilationslösningen och undrar varför man fått fuktproblem på vinden. Eller som någon i tråden skrev, fukt i källaren för att han inte hade någon ventilation under en längre tid.
Jag är fortfarande inte riktigt med. När huset inte bebos, så tillförs ingen fukt i badrum eller andra ställen. En vind brukar man väl inte mekaniskt ventilera om den inte är innanför klimatskälet.

Har man en läcka in i huset till vind eller källare kan ventilation naturligtvis vara bra, men detta är nog inte det normala.
 
  • Gilla
Installation
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hur bra mår ett badrum som inte ventileras? Huset har ett klimatskal, och stor del av husen är tätade med plast och isolerade med stenull och då behöver huset ett konstant och minimalt undertryck för att fungera som tänkt. Vissa huskroppar fixar det själv med självdrag rent naturligt eller med pipa i murstocken för att få mer drageffekt.

Att sluta ventilera kåken är ju absolut ett sätt att spara (lite) pengar på driftskostnaden men det kommer med risker och slitage. Får man t.ex en fuktvandring till vinden så kan man få påväxt väldigt snabbt på takstolar och råspont. Finns många exempel här på forumet när folk renoverar bort ventilationslösningen och undrar varför man fått fuktproblem på vinden. Eller som någon i tråden skrev, fukt i källaren för att han inte hade någon ventilation under en längre tid.
(Sunnis allt är inte ett svar till dig här, även originalpostaren får svar i samma)

Nu blandar och ger vi lite.
Att du får fukt på vinden beror inte på ventilationen i boytan. Det beror till 90% av konvektionen och temperaturen på ”kallvinden”. lägre temp där och rf ökar lavinartat i synnerhet utan plast mellan uppvärmd och ouppvärmd yta. Det ser ångtrycket till.

Ventilation i huset krävs vid belasting i huset. Inget folk där krävs minimalt flöde. Det är folk som avger fukt eller ser till att saker som avger fukt är igång. Utan ökad fuktbelastning krävs minimal ventialtion.

Att ha undertryck i bostadytan är för att inte trycka ut luften i sidled. Uppåt kommer du alltid få en värmekudde med högre ångtryck än oisolerad volym så du kommet alltid få en konvektion uppåt. Klart att ett undertryck är bättre än överrryck. Men inte så mycket för välmåendet på vinden.

Gamla hus med självdrag bygger på en varm murstock som också höjde temperaturen på kallvinden och gav ett naturligt självdrag med termikenslagar. När denna eldning tas bort funkar ingenting. I synnerhet i samband med tilläggsisolering av vindsbjälklaget som ger en lägre temp på vinden. Å vips så är det mikrobfest på vinden.
Man får hellet inget självdrag i kåken eftersom murstocken är ”kall”.

Att inte ventilera eller minimera ventilationen i bostadsytan är en annan sak. Vinsten ligger inte i att fläkten drar 40w mindre per dygn. 40l/s är cirka 3,4 miljoner liter luft på ett dygn som inte behöver värmas från 0grader till 23 innan den skickas ut igen. Eller ännu värre du får aldrig upp temperaturen till acceptabla nivåer. (Under 19 grader) Då blir det ett större problem än luftkvalitet. Drag är jävligt okul i synnerhet i underkroppsnivå.
Det kostar att värma luft från 0-23 vid 40 l/s krävs 1 kW nånstans. Nu tillverkar en människa 100-150 så så i en familj krävs det 0,5 kW för att värma. Det blir pengar. Nu är det inte riktigt så enkelt men som princip kan det användas för att förstå att den lilla förändringen kan ge det stora resultatet. Sen får man värdera luftkvalitet kontra energiåtgång osv…..

sen……

I ett ftx-system så tar man tillvara på värmeenergin i frånluften och ”ger” den till uteluften för att värma tilluften. Skjuter du ut 23 grader via frånluft så kan du skjuta in ungefär 18-19 grader vid nollgradigt ute. Givetvis beroende på vilken typ av värmeväxling du har. Roterande, platt eller batteriväxling. I fallande skala från 90-70% ungefär. plattväxlarna är beroende av sträckan de är motströmskopplade. (Medströmmare finns väl knappt längre) Ju längre strck desto högre verkningsgrad. Därför blir dessa jävligt stora om de skall vara riktigt bra.
däremot ger dem liten eller ingen lukt och partikel överföring vilket är bra i en bostad. Däremot så ökas värmeenergibehovet rätt mycket så det kan vara smartare att ta en roterande växlare och skicka imkanalen ut ingenting. Varför? Gör att man väljer det pga spiskåpans imkanal.
Ett normhushåll lagar käk kanske 40 minuter om dan med resultatatet att det ger högre värme och värmeenergi i frånluften och vill växla denna. Vi pratar alltså om 4-5% av dygnets 24 timmar när vi vill utnyttja en temp om kanske 35-50 grader.
Och väljer då en växlare som under de övriga 23 timmarna jobbar med 15-20% lägre verkningsgrad. En rätt sopig affär i min bok.
Investeringskostnaden är mer eller mindre densamma vill jag påstå.
I ett enfamiljshus är det enkelt i synnerhet i dagens energiletande.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.