Vi har nyligen flyttat in i nybyggt hus och har noterat att diskmaskinen (en Miele G 7255 SCVi XXL) ger ifrån sig ett "knäppande" ljud (låter som ett relä som slår till och från) med jämna mellanrum när den är avstängd (!). Är det normalt?

Jag tycker även att den låter lite "märkligt" i början av ett program (vi har bara testat Eco), men jag kan inte beskriva det. Den verkar dock diska som den ska, så det är nog i sin ordning ... men varför knäpper det i den när den är avstängd?
 
E
M mlindsten skrev:
Vi har nyligen flyttat in i nybyggt hus och har noterat att diskmaskinen (en Miele G 7255 SCVi XXL) ger ifrån sig ett "knäppande" ljud (låter som ett relä som slår till och från) med jämna mellanrum när den är avstängd (!). Är det normalt?

Jag tycker även att den låter lite "märkligt" i början av ett program (vi har bara testat Eco), men jag kan inte beskriva det. Den verkar dock diska som den ska, så det är nog i sin ordning ... men varför knäpper det i den när den är avstängd?
vad händer om du stänger inkommande vatten?

hade en maskin som betedde sig liknande och jag tror att det var en ventil för vattnet som slog av och på.
 
A
M mlindsten skrev:
Vi har nyligen flyttat in i nybyggt hus och har noterat att diskmaskinen (en Miele G 7255 SCVi XXL) ger ifrån sig ett "knäppande" ljud (låter som ett relä som slår till och från) med jämna mellanrum när den är avstängd (!). Är det normalt?

Jag tycker även att den låter lite "märkligt" i början av ett program (vi har bara testat Eco), men jag kan inte beskriva det. Den verkar dock diska som den ska, så det är nog i sin ordning ... men varför knäpper det i den när den är avstängd?
Kör aldrig eco
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E erimos skrev:
vad händer om du stänger inkommande vatten?
Jag har testat detta nu och jag kan höra ljudet även om inkommande vatten är avstängt.

electroluxaren skrev:
Kör aldrig eco
Ok, varför ska man inte köra Eco?

Jag förmodar att det knäppande ljudet inte har att göra med att vi har kört Eco-programmet ... eller?
 
Jag väcker liv i den här tråden igen.

Jag sitter hemma och jobbar idag (i köket) och stör mig på det knäppande ljudet från diskmaskinen. Jag har spelat in ljudet (bifogat som mp3-fil) och konstaterat att knäppandet hörs regelbundet en gång per minut (!). Det låter inte så högt på inspelningen men det är högst påtagligt när det är tyst i rummet för övrigt.

Ni som har diskmaskin från Miele, ni har inte noterat ett sånt här knäppande ljud?
 
Vi har också detta ljud. Tror det kommer från aquastoppen. Vet inte varför den håller på så. Funderar på att höra med miele om det ska vara så här.
 
  • Gilla
mlindsten
  • Laddar…
Efter lite vidare experimenterande så har jag kommit fram till följande:

När diskmaskinen har kört klart en disk och man stänger av den med on/off-knappen så börjar knäppandet. Det spelar ingen roll om luckan är stängd eller öppen. Om man i detta läge sätter på diskmaskinen (med on/off-knappen) och sedan stänger av den igen så upphör knäppandet ... tror jag.

Anders Backholm Anders Backholm skrev:
Vi har också detta ljud.
Jag tycker också att vår maskin låter "annorlunda" i början när man startar en disk, ungefär som en elmotor som surrar men inte orkar gå runt. Det är ett ganska högt surrande som hörs i 10-20 sekunder innan maskinen börjar låta mer "normalt". Jag vet inte om den värmer vatten eller nåt, men jag har aldrig hör en diskmaskin låta så tidigare. Har ni det ljudet också?

Anders Backholm Anders Backholm skrev:
Funderar på att höra med miele om det ska vara så här.
Jag har kontaktat deras kundtjänst om detta en gång och hon jag pratade med tyckte att det var märkligt. Hon sa att jag skulle prova att bryta strömmen till diskmaskinen och låta den stå strömlös ett tag för att se om det hjälper. Jag provade såklart detta och vill minnas att det hjälpte, men bara för stunden (uppenbarligen). Jag har inte pratat med dem igen sen men jag får nog göra det.
 
Du kommer förmodligen inte få någon hjälp genom deras "support". Nästa steg så vill dom boka in en tekniker för felsökning
 
  • Gilla
Anders Backholm
  • Laddar…
Jag tycker också att vår maskin låter "annorlunda" i början när man startar en disk, ungefär som en elmotor som surrar men inte orkar gå runt. Det är ett ganska högt surrande som hörs i 10-20 sekunder innan maskinen börjar låta mer "normalt". Jag vet inte om den värmer vatten eller nåt, men jag har aldrig hör en diskmaskin låta så tidigare. Har ni det ljudet också?

Nej något sånt ljud har vi inte. Men jag har observerat det med andra diskmaskiner. Jag har trott att det är avloppspumpen som startar först i programmet för att tömma eventuellt gammalt vatten i maskinen.

För övrigt har jag inte hörtknäppljudet på några dagar nu. Drog ur elkontakten en stund.
 
Vi har en Miele diskmaskin och jag har också stört mig på detta knäppande ljud som återkommer med 61 sekunders mellanrum.

Mycket intresserad om någon finner en bra lösning
 
Uppdatering:

Jag skickade ett mejl till Mieles kundtjänst här om veckan och frågade om det knäppande ljudet (jag skickade även med min inspelning). De svarade att maskinen inte ska låta på det viset och föreslog att vi skulle boka en servicetekniker. Efter att ha pratat med dem på telefon så gjorde vi så. Teknikern var här i tisdags och uppgraderade mjukvaran i maskinen och det knäppande ljudet är nu borta. (y)

Besöket gick på garantin och kostade oss ingenting. Jag tycker att ärendet hanterades mycket proffsigt av Miele.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.