Vi kommer att klinkra tvättstugegolvet och sätta en halv platta längst ner på väggen som sockel och sedan ha målad glasfiberväv på resten av väggen.

Jag var på färgaffären och säljaren där påstod att man inte behöver fuktspärra bakom glasfiberväven på väggen utan det räcker med att måla med en blank färg, helst en inneakrylat för att få ett tillräckligt fuktskydd.

Är detta riktigt?

(Golvet och plattorna längst ner på väggen kommer att fuktspärras bakom).
 
är det en ren tvättstuga så räcker det. eventuellt så kan du köra på med en våtrumsfärg på väggarna för att få ett vattentätt skikt.
 
Ja, det är bara en tvättstuga, ingen dusch eller liknande i utrymmet.
 
Jag fick rekommendationen att använda våtrumsfärg i tvättstugan. Då fungerar grunden/limmet som fuktspärr. Däremot tyckte färghandlaren inte att man behövde använda speciell våtrumsväv, utan funktionen skulle bli densamma med vanlig väv. Skall det vara godkänt för våtrum skall man använda våtrumsväv. Det finns nog inga krav på att väggarna i tvättstugan skall vara fuktspärrade, men jag tycker det känns bättre så. Man slabbar ju trots allt mycket med vatten där, och dessutom finns det ju risk att man får läckage från tvättmaskinen.
 
Vi använde våtrumsgrund med en fin vanlig väv, efter detta våtrumsfärg, den är tåligare och blankare än vanlig inomhusfärg. Allt av Nordsjö, utom väven då förstås.
mvh
Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.