Lutar åt att vi blir med solceller här framöver. Hade ett riktigt härligt möte med en säljare, men står och väger i beslutet. Paketet verkar stabilt och till och med snyggt. Men priset känns lite saftigt, utan att ha koll på vad det borde kosta.

Vad ingår då? Förutom installation och allt lull-lull finns 23 Hyundai-paneler på 430W, som täcker allt spelbart tak. Installerad effekt: 9,9W. Beräknad produktion 8 840 kWh per år. Växelriktaren är en Huawei SUN2000-8KTL-M1.

Dom tjusiga panelerna kommer med 25 års garanti.

För att få dom här grejerna på plats behöver vi dega 210 000 SEK innan nåt avdrag. Med ett "grönt ROT-avdrag" landar summan på 180 000 SEK.

Är det här skäligt, eller finns det andra aktörer som erbjuder bra grejer till en bättre peng?
 
Ser ut som ett ganska normalt pris efter vad jag sett på sistone, men försök ta in fler offerter även om det är svårt idag pga marknadsläget. Priserna har ökat rejält senaste året.
 
  • Gilla
knightjocke och 1 till
  • Laddar…
Ta alltid in flera offerter men priset är rimligt idag. För ett år sedan hade det varit lite högt.
 
Ligger i ungefär samma prisspann som dig med de offerter (inte så många då flera inte lämnar pga. för högt tryck) jag fått in.
Har fått offerter på 24-27 paneler (410 W) med pris mellan 170-182 000:-
En från Otovo (24st.) 171 000:- med en Vr som inte är intressant. Går bort
En från lokal firma. (27st.) Grovatt VR 181 000:-
Den senaste med 25 paneler och Ferroamp VR+SSO för 171 000:- Mest intressant hittills.
Men håller med. Det är dyrt i dagsläget.
 
  • Gilla
rispalt
  • Laddar…
Den sista med Ferroamp VR och SSO lät oförskämt billigt.
Bara 1st SSO lågt häromveckan på 9000kr i listpris som jag såg någonstans.
 
Försök att skriva ut vad div forkortningar betyder så folk har en chans att hänga med. Ex sso var obekant för mig, likaså VR som troligen betyder något helt annat än i min vanliga värld.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Försök att skriva ut vad div forkortningar betyder så folk har en chans att hänga med. Ex sso var obekant för mig, likaså VR som troligen betyder något helt annat än i min vanliga värld.
VR= växelriktare. Ett måste vid solceller
SSO= solsträngsoptimerare.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
K
H Harald Blåtumme skrev:
Försök att skriva ut vad div forkortningar betyder så folk har en chans att hänga med. Ex sso var obekant för mig, likaså VR som troligen betyder något helt annat än i min vanliga värld.
Vr är växelriktare.
Sso är solsträngsoptimerare. Något som är unikt för ferroamp. Man får läsa på deras hemsida hur deras system fungerar då det är väldigt flexibelt
 
Jo VR hade jag väl litet koll på men det finns en mängd olika varianter på det, ”hybridväxelriktare” är en, olika grad av hur man kan koppla till ev batterier av olika fabrikat etc.

SSO, jo begreppet optimerare förekommer och kan vara på olika nivåer, ibland ner till att det är en optimerare per panel. Inget är direkt enkelt i denna värld och olika tillverkare har sina käpphästar.
 
Tack för alla svar!

Har, precis som ni är inne på, varit svårt att få till offerter och platsbesök. Men det hjälper mycket att ni i alla fall inte tycker att prislappen är helt galen.

Har läst runt lite i olika forum och på betygswebbar, och det verkar som att många haft dåliga erfarenheter av installationsprocessen. I korthet: många har upplevt sälj-delen och tekniken som positivt, men installationen (som oftast sker av underleverantörer) lämnar mycket att önska.

Förstår att folk med tråkiga erfarenheter oftare skriver av sig på webben, än de med goda erfarenheter. Men med det sagt: Är det någon av er som har solceller på taket som tagit sig igenom den processen på ett bra sätt, och har ni i så fall några tips att dela med er av?
 
Finns firmor som har egna installatörer och elektriker och inte använder underleverantörer. Jag valde en sån för det kändes mer seriöst och det blir inget snack om vem som gjort fel eftersom alla jobbar på samma bolag.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.