AnneFi
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
Någon som testat att måla om köket? Vilken färg använde ni? Gammalt ikea faktumkök…
Jag målade precis ett kök från tidigt 90 tal med folierade luckor. Använde beckers häftgrund sedan deras lackfärg i matt. Sitter inte så bra men det ser bra ut. Hade rekommenderat en annan färg
 
AnneFi AnneFi skrev:
Jag målade precis ett kök från tidigt 90 tal med folierade luckor. Använde beckers häftgrund sedan deras lackfärg i matt. Sitter inte så bra men det ser bra ut. Hade rekommenderat en annan färg
har du någon närbild på det?
Vet inte hur jag ska göra. Faktum kök björkfaner/folie.
Slitet vid diskbänk, täcksidor från Ikea och andra ställen…
Täcksidor måtten stämmer inte med ikeas faktumkök nu, endast luckorna. Köksö, i samma material men måtten stämmer inte så det går inte bara att byta täcksidorna så där…
 
Har målat om köksluckor för ett par år sedan (inte IKEA, HTH tror jag, men det lär inte påverka målningen). Blev jättebra. Glöm inte att rugga upp ytan med slippapper innan (ca 240)!
 
  • Två burkar med Alcro-färg, en med grundfärg och en med halvblank lackfärg, bredvid en borrspiral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Catharina Åberg Catharina Åberg skrev:
har du någon närbild på det?
Vet inte hur jag ska göra. Faktum kök björkfaner/folie.
Slitet vid diskbänk, täcksidor från Ikea och andra ställen…
Täcksidor måtten stämmer inte med ikeas faktumkök nu, endast luckorna. Köksö, i samma material men måtten stämmer inte så det går inte bara att byta täcksidorna så där…
Köksskåp med gråa luckor, marmormönstrad bänkskiva och guldfärgade handtag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är den enda bilden jag hade för tillfället
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Täcksidorna behöver väl nödvändigtvis inte komma från Ikea? Så länge skivorna inte är för små gör de ju att såga i rätt mått.

För ommålningen så behöver du först tvätta noga med diskmedel eller målartvätt så det inte finns något smuts och fett kvar, låt torka och rugga sedan alla ytor med 240-sandpappper innan du målar med grund och snickerifärg.

Använd skumgummi-roller.
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Jag tvättade med målartvätt och målade.

Luckorna lämnade vi bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.