Har nyligen blivit med hus - ett enplans med källare. Osäker på vilken sorts färg som använts i källaren men för att vara på säkra sidan tänkte jag att det nog är bäst att slipa ner den gamla och sedan måla med diffusionsöppen. Slipandet var måttligt roande så jag undrar nu om det räcker att slipa ner ytterväggar och golv eller om jag även måste ha den diffusionsöppna på innerväggar och i taket?
Mvh
Anders
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Om det inte är problem med att färgen och putsen lossnar så finns det knappast något behov att ta bort färgen för närvarande.
 
Hej jag har varit medlem länge här på byggahus men gör nog mitt första inlägg nu.

Jag har påbörjar samma renovering som ni.
Jag pratade med weber och fick rekommenderat wall plaster fine vilket jag har börjat spackla med lite.
 
  • Delvis spacklad betongvägg, tegelvägg och verktyg i ett pågående renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
Mashe1 Mashe1 skrev:
Hej jag har varit medlem länge här på byggahus men gör nog mitt första inlägg nu.

Jag har påbörjar samma renovering som ni.
Jag pratade med weber och fick rekommenderat wall plaster fine vilket jag har börjat spackla med lite.
 
  • Omfattande renovering av källarrum med exponerade murade väggar, isolering och diverse byggverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mashe1 Mashe1 skrev:
Hej jag har varit medlem länge här på byggahus men gör nog mitt första inlägg nu.

Jag har påbörjar samma renovering som ni.
Jag pratade med weber och fick rekommenderat wall plaster fine vilket jag har börjat spackla med lite.
 
  • Källarrum under renovering med isolering exponerad, dammsugare och ett stående skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mashe1 Mashe1 skrev:
Hej jag har varit medlem länge här på byggahus men gör nog mitt första inlägg nu.

Jag har påbörjar samma renovering som ni.
Jag pratade med weber och fick rekommenderat wall plaster fine vilket jag har börjat spackla med lite.
Mashe1 Mashe1 skrev:
Hej jag har varit medlem länge här på byggahus men gör nog mitt första inlägg nu.

Jag har påbörjar samma renovering som ni.
Jag pratade med weber och fick rekommenderat wall plaster fine vilket jag har börjat spackla med lite.
 
  • Pågående renovering i ett rum med exponerade betongväggar, verktyg och en stege på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för svaren. Vi har ingen färg eller puts som släpper i dagsläget. Det var mer tänkt som en förebyggande åtgärd och något vi ville fixa innan vi lägger klinkergolv. Trist att åka på det jobbet senare kanske när allt det andra är fint och fräscht
 
A Anders Blomqvist2 skrev:
Tack för svaren. Vi har ingen färg eller puts som släpper i dagsläget. Det var mer tänkt som en förebyggande åtgärd och något vi ville fixa innan vi lägger klinkergolv. Trist att åka på det jobbet senare kanske när allt det andra är fint och fräscht
Jag eftersom jag inte visste vad det var för färg på mina väggar så slipa jag ner dessa och spacklat för att få finare väggar, ska sedan måla med silikat färg mot ytterväggarna.
Jag tänkte lägga blå platonmatta med uppvik mot vägg och sen laminat över.
 
Haha insåg att jag nog inte svarade på ett enda av dina frågor.
Du kan använda diffusionsöppen färg på innerväggar också det är vad jag har tänkt att göra även om det kanske inte behövs men varför hålla på med olika färger tänker jag.
 
Då blir det nog så att jag slipar och målar även innerväggarna med silikatfärg. Även om det kanske inte behövs på innerväggarna så kanske den släpper med tiden om man bara målar över den gamla färgen.
Tack för svaren och lycka till med ditt källarprojekt!
Mvh Anders
 
  • Gilla
Mashe1
  • Laddar…
A Anders Blomqvist2 skrev:
Då blir det nog så att jag slipar och målar även innerväggarna med silikatfärg. Även om det kanske inte behövs på innerväggarna så kanske den släpper med tiden om man bara målar över den gamla färgen.
Tack för svaren och lycka till med ditt källarprojekt!
Mvh Anders
Tack detsamma!
 
Hej,

Jag har för visso putssläpp på mina innerväggar så jag har slipat bort all plastfärg och målar med silicatfärg.
Beroende på hur din bottenplatta är gjuten så kan innerväggar suga fukt ur marken.
 
  • Gilla
Anders Blomqvist2 och 1 till
  • Laddar…
Hej, Funderar på att göra samma jobb i min gillestuga.
Vad använder ni för verktyg till detta jobbet?
Jag ser en giraffslip på en av bilderna. Visst är det slippapper i en sådan? Vilket korn är lämpligt? Kletar dom inte igen?
Har ni provat vinkelslip? Tänker med stålborste. Eller är det helt tokigt?
(Jag har en stor vinkelslip, och en excenterslip hemma men giraffslip får jag hyra)

Tacksam för lite tips och tricks eller vilka fällor man ska undvika.

Jag har skjutit på detta så länge nu eftersom jag är osäker på hur jag ska göra och om det kommer vara alldeles överjä…gt.
Men det ser ju åtminstone smidigt ut med giraffslipen.
 
Jag knackade ner all puts och det behövs inte många verktyg till det.....

Om jag skulle ha putsen kvar men bara ta bort färgen skulle jag hyra vad man brukar kalla för en betongslip. Det är en vinkelslip med kåpa så den kan anslutas till dammsugare. Flex är ett vanligt fabrikat på detta.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag knackade ner all puts och det behövs inte många verktyg till det.....

Om jag skulle ha putsen kvar men bara ta bort färgen skulle jag hyra vad man brukar kalla för en betongslip. Det är en vinkelslip med kåpa så den kan anslutas till dammsugare. Flex är ett vanligt fabrikat på detta.
Tack MathiasS,
Jag tänkte nog försöka ha putsen kvar.
Betongslip låter ju smidigt och att kunna koppla den till dammsugaren är ju ett stort plus.
Jag antar att man inte använder sin Kärcher till detta jobbet utan hyr en för ändamålet.
Såg att man kan hyra allt i ett paket på den lokala uthyraren.

Nu har jag 4 fönstergluggar också. Kan man använda slippapper och liten handhållen slipmaskin där man inte kommer åt med betongslipen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.