Vad har du tänkt ha för belysning, har du lyxen att ha undertak med gips har du väl också förberett för spottar?
 
DUbbelgips ger också ett bra brandskydd vilket var skälet för mig
 
Såg att nån skrev om spottar i taket, hur många spottar måste man montera egentligen för att få samma ljus som från en lysrörsarmatur med dubbla rör ?

Jag tänker mest på kostnade då du kan köpa lysrörsarmatur hyfsat billigt medans spottar brukar vara relativt dyra, eller har jag fått det om bakfoten kanske ?

Detta är väl relativt till vad man ska använda garaget till antar jag, ska man bara ställa bilar där så behöver det ju inte vara jätteljust, men ska man "hobbymeka" med bilar så vill man ju ha en massa ljus.
 
Spottar i garaget, näe, vad är det för trams. Om frugan lyckas tjata sig till spottar i köket må det väl vara hänt, men någonstans måste man dra gränsen.
 
Visst blir det dyrare och visst är det overkill med spottar i garaget, men när du ändå lyxar till det med gipstak varför ej lyxa till det med spottar... ;-)

Kommer själv installera halogenspottar i garaget: 4 st dubbelspots (2x50W) från Rydéns + 10 st enkelspots. Alla går att vinkla så det är inga problem att ordna bra arbetsbelysning.
 
Förvisso, men ack så mkt enklare med lysrörsarmaturer, mkt billigare, mindre jobb, lättare att byta lampa etc.. och sen är ju faktiskt total skillnad på ljus, lysrör är ju mer flödandeljus med bra spridning medans spotlight är vad det låter som, belyser en liten punkt.

Känns mer som att spotlights i garaget är en typisk "status" pryl, som egentligen inte hör hemma i ett garaget såvida du inte har ett utställningsgarage typ...
 
SH skrev:
Visst blir det dyrare och visst är det overkill med spottar i garaget, men när du ändå lyxar till det med gipstak varför ej lyxa till det med spottar... ;-)

Kommer själv installera halogenspottar i garaget: 4 st dubbelspots (2x50W) från Rydéns + 10 st enkelspots. Alla går att vinkla så det är inga problem att ordna bra arbetsbelysning.
Vadå "lyxar till"? Ett rått gipstak är väl det minst olyxiga som går att åstadkomma?
 
Klart att gipstak är en normal lösning vid isolerat garagetak av träkonstruktion. I annat fall är det väl att betrakta som lyx. Jag har dock ingen aning om hur många som bygger garage med oisolerade tak ;-).

I mitt fall är garagets väggar gjutna i betong och har betongterrass ovanpå. Billigast hade varit att behålla råbetongen som takyta och satsat på lysrör.
 
SH skrev:
I mitt fall är garagets väggar gjutna i betong och har betongterrass ovanpå. Billigast hade varit att behålla råbetongen som takyta och satsat på lysrör.
Här snackar vi lyx :)

Själv har jag plåt.........vit 2:a sortering ;)
 
Kan nog hålla med om att det är i lyxigaste laget att sätta spottar i garagetaket. För min del blir det lysrörsarmaturer.
 
Hej

Nä spottar i ett garge inte för min del. Men jag monterade upp spottar under taket på carporten endast 3 st
blev det.. Satte även upp ett skymningsrelä som jag även kan ställa tiden om jag inte vill att det ska lysa hela natten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.