Hej,

Jag försöker hitta en bra lösning med tv-bänk och förvaring för vårt lilla vardagsrum. Överlag så har vi stor brist på förvaring, så jag leker med tanken på att i nästintill täcka hela väggen med hyllor/skåp (med luckor), förutom utrymmet för TVn och lite luft runtom den.

Jag slängde ihop ett exempel med Ikeas planeringsverktyg, och deras Bestå-serie:

3D-skiss av ett svart köksinredning med vitt kakel och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att notera:

1. Själva tv-bänken är 40cm djup, medan övriga skåp är 20 cm djupa. Pga utrymmesskäl, och en balkongdörr på högra väggen.
2. Väggen till vänster existerar inte, utan det är en öppen planlösning mot hallen och resten av vardagsrummet.
3. Soffan är placerad så att optimal placering av TVn är mitt på tv-bänken i bilden.

Är en sånhär lösning rimlig? Eller kommer den upplevas negativt tro? Är svårt för mig att verkligen visualisera det hela, trots en 3d-skiss.

Och är Ikea Bestå bra grejer? Exemplet på bilden skulle kosta runt 24.000 kr (inkl montering), beroende på val av luckor, hyllor m.m. Budgeten är väl kanske 30.000-40.000 kr eller så totalt. Jag har inga snickerikunskaper, utan behöver köpa något färdigt eller platsbyggt. Vilka rimliga alternativ finns?

För övrigt... Ikea pratar om att man antingen kan ha lösningen vägghängd, eller på ben. Men rimligtvis måste man väl kunna ha både och samtidigt? Detta för att sprida belastningen och minska risken för att det blir rangligt.
 
Skulle nog ha ben på bänken, men det som är 20 cm kan du hänga på väggen.
Stormarna är billigaste möjliga folierad spånskiva, måste monteras försiktigt.
Men luckorna är fina, jag har blanklackade luckor, och de håller nära nog pianolacks kvalité.
Jag skulle lägga en bänkskiva på tv bänken då den folierade ytan inte är så snygg och man ser skarvarna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Om du låter själva TV bänken vila på en list så bör det hålla och den ser ”svävande” ut och det blir snyggare, och enklare att städa under. Tänker du ställa extremt tunga saker i eller på bänken? En platt TV väger inte så mycket ej heller lite elektronik i bänken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.