Köpte garderober från bauhaus för att ikea inte hade dessa mått och dom vra faktiskt billigare.
Dom duger. Men vilken skillnad från ikea.
Mycket sämre manual. Inte lika bra planerad stomme. Mycket sämre gångjärn som dessutom gick sönder.
Och förborrade hål för handtag vilket gör att du får inte själv bestämma vilka du ha eller var dom ska sitta.
Ikeas gångjärn tar en minut att fästa och så lätta att montera ned om det behövs.
Så var inte fallet med Bauhaus :D
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 3 till
  • Laddar…
Jag köpte en garderob från Jysk en gång av just samma anledning - att jag behövde en garderob med konstiga mått. Även där var kvaliteten knappt ens jämförbar. Billigare ja, men avsevärt sämre kvalitet.
 
  • Gilla
mikael_sten
  • Laddar…
Ge litet mer specifikationer på vad du beställt och fått levererat. Utan denna info så är ditt inlägg svårt att värdera.
 
  • Gilla
MorreÖ och 2 till
  • Laddar…
IKEA designar/konstruerar och gör sina själva, mycket i Hultsfred där både spånskivor och stommar tillverkas.
Bauhaus, Jysk, etc, köper väl in något generellt från lågpristillverkare.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Ge litet mer specifikationer på vad du beställt och fått levererat. Utan denna info så är ditt inlägg svårt att värdera.
Garderob 100x200x58. Det står inget fabrikat eller sånt. Så jag vet inget mer.
 
A AndersS skrev:
IKEA designar/konstruerar och gör sina själva, mycket i Hultsfred där både spånskivor och stommar tillverkas.
Bauhaus, Jysk, etc, köper väl in något generellt från lågpristillverkare.
Jag är snickare och har monterat mycket ikea kök och garderober. Har ju alltid fått höra att Ikea är billigast så jag blev så förvånad hur mycket sämre denna kvalitet var än ikeas. Ikeas grejer håller hög kvalitet med tanke på priset.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Det man måste tänka på med IKEAs är att spånskivorna är gjorda med olika "densitet" om man vill göra egna anpassningar t.ex. mera material där beslag och infästningar ska vara.
Men det löser man själv med ev. extra förstärkning eller anpassade beslag, så det är inga problem men bra att känna till.
 
  • Gilla
Mörner
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det man måste tänka på med IKEAs är att spånskivorna är gjorda med olika "densitet" om man vill göra egna anpassningar t.ex. mera material där beslag och infästningar ska vara.
Men det löser man själv med ev. extra förstärkning eller anpassade beslag, så det är inga problem men bra att känna till.
Ja, detta märkte jag tydligt när jag byggde om en Kallax bokhylla till sittbänk i farstun. Bitvis bara luft. Men jag lyckades med det också.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
IKEA är billigt skräp och de andra som nämnts är ännu sämre :)
Av någon märklig anledning så får man vad man betalar för...
 
När det gäller t.ex. deras PAX-stommar så har de lyckats skapa en mycket automatiserad produktion från det att råmaterialet från våra skogar kommer till spånskivefabriken tills att en platt packad stomme lämnar den produktionsanläggning. Allt på samma plats.
Här finns grunden till en hyfsat låg prisnivån på garderober tillverkade av IKEA och att hela produktionen kunnat optimeras i kombination med stora volymer. De PAX-garderober jag satt de senaste åren håller en bra kvalité jämfört även med dyrare fabrikat. Men har man råd och vill få en platsbyggd finns det även snickerier för det.;)
 
  • Gilla
martin43 och 8 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är bra om de är prisvärda på garderober fortfarande. Jag tänkte komplettera min älskade Ivar igen, men priset på det mesta var fördubblat mot för några år sedan, så det var inte värt längre. Jämförde en exempelvariant de hade i sin egen katalog och den kostade drygt 2300 förra året, men över 4500 i år.
Samla plastlådor hade blivit t o m över 100% dyrare i vissa storlekar mot för drygt ett år sedan, så jag köpte franska lådor istället från Amazon och fick de gratis hem till dörren, oavsett storlek. Synd eftersom jag handlat av IKEA sedan 1970-talet, men tyvärr kan jag inte hänga på deras extrema prisökningar, mer än någon annan faktiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Jag köpte en garderob från Jysk en gång av just samma anledning - att jag behövde en garderob med konstiga mått. Även där var kvaliteten knappt ens jämförbar. Billigare ja, men avsevärt sämre kvalitet.
Skulle säga att det har ändrats. Köpte säng och garderob till grabben på Jysk för 2 år sen. Mycket bättre kvalitet än Ikea. Bättre förpackade skruvar och beslag etc. Fick tillomed med täckmärken i samma fanermönster för att täcka skruvar etc. Mycket mer gedigna material i allt. Och vet att Jysk har jobbat på att få bort sin "dålig kvalitet" stämpel
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
B byggeskafram skrev:
Garderob 100x200x58. Det står inget fabrikat eller sånt. Så jag vet inget mer.
IKEA Pax finns i måtten 100x201x58. Du kunde hyvlat av en cm på sockeln.
 
Pass på IKEA har 5 mm kortare bred, inte 600 mm , kolla upp ordentligt vad som är
 
M mnils skrev:
IKEA är billigt skräp och de andra som nämnts är ännu sämre :)
Av någon märklig anledning så får man vad man betalar för...
Har haft mina köksskåp från IKEA i 15 år nu.
Mycket bra kvalitet.
 
  • Gilla
Sven Hallberg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.