Ola C Ola C skrev:
För er som väntat otåligt på att få bygga er egen Superjig så finns det nu både byggvideos o komplett ritningsunderlag färdigt.

Första videon nedan, resten ligger i samma spellista (Building The Superjig)....o här får man ritningarna för kaffepengar [länk]

[media]
Det var fler undantag och försäkerhetsformuleringar än grunkorna på mitt jobb har ;) (ja jag fattar att du behöver dem där..annars kommer en gnällig Halmstabo snart klaga på att den inte funkar som utlovat, trots att han byggt den av hittade brädlappar och återvunnet material från en brunnen bil..)
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
För er som väntat otåligt på att få bygga er egen Superjig så finns det nu både byggvideos o komplett ritningsunderlag färdigt.

Första videon nedan, resten ligger i samma spellista (Building The Superjig)....o här får man ritningarna för kaffepengar [länk]

[media]
Det blir att avstå från finkaffe en vecka, men det får det vara värt. Tack för köpet Ola :D
 
  • Älska
  • Gilla
sweden och 1 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Det var fler undantag och försäkerhetsformuleringar än grunkorna på mitt jobb har ;) (ja jag fattar att du behöver dem där..annars kommer en gnällig Halmstabo snart klaga på att den inte funkar som utlovat, trots att han byggt den av hittade brädlappar och återvunnet material från en brunnen bil..)
Mest rädd för amerikanska marknaden, kan man stämma ett företag på miljardbelopp för att ha fått för varmt kaffe kan man ju bara tänka sig vad som kan hända om det går snett med snickerimaskiner.
 
Nu tror jag den öppna bröstfickan har blivit ett Ola brand.

Då är frågan om vi ska ha en betting-pool när första färdiga jigg dyker upp här i tråden.

:D
 
Lime113 Lime113 skrev:
Nu tror jag den öppna bröstfickan har blivit ett Ola brand.

Då är frågan om vi ska ha en betting-pool när första färdiga jigg dyker upp här i tråden.

:D
Bröstficka...? Nån engelsman påpekade i nån video för några år sen att jag hade gylfen öppen, har efter det fokuserat så hårt på att den ska va stängd så då blir det väl öppet på andra håll, nånstans måste man ju vädra.

Vad gäller racet om första jig färdig va du världens första köpare med ett par minuters marginal, utnyttja ditt försprång så vinner du;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
J
Undra när det kommer en kopia från Woodpecker… Har de redan köpt en ritning?
 
Ola C Ola C skrev:
Bröstficka...? Nån engelsman påpekade i nån video för några år sen att jag hade gylfen öppen, har efter det fokuserat så hårt på att den ska va stängd så då blir det väl öppet på andra håll, nånstans måste man ju vädra.

Vad gäller racet om första jig färdig va du världens första köpare med ett par minuters marginal, utnyttja ditt försprång så vinner du;)
Tänkte just säga att det kommer bli Amazon/Aliexpress-ledtiden som påverkar när man kan sätta igång. Men jag köpte ju hem glidskenorna på din rekommendation redan 2017 så det kan jag ju inte skylla på.:rolleyes: Nu är kulskruv och flänskopplingen beställd iaf.
 
Egentligen är den meningen att jag ska träna på att använda handverktyg då jag kommer gå en termin möbelsnickeri nu efter jul, men så här nära da Vinci kommer jag aldrig komma, så det är väl bara att sätta igång.

Du nämner att björkplywood är dyrt, men är det någon gång det får kosta så är det väl här så att det blir så bra som möjligt. Jag surfade just in på Calexico lite naivt och höll på att släppa hele idén på att bygga. Det var rätt mycket mer komplicerat än att bara klicka hem 15 mm björk, då det finns ett helt gäng olika varianter. Vilken sort är det du använder, eller snarare vilken är mest "rätt"?
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Egentligen är den meningen att jag ska träna på att använda handverktyg då jag kommer gå en termin möbelsnickeri nu efter jul, men så här nära da Vinci kommer jag aldrig komma, så det är väl bara att sätta igång.

Du nämner att björkplywood är dyrt, men är det någon gång det får kosta så är det väl här så att det blir så bra som möjligt. Jag surfade just in på Calexico lite naivt och höll på att släppa hele idén på att bygga. Det var rätt mycket mer komplicerat än att bara klicka hem 15 mm björk, då det finns ett helt gäng olika varianter. Vilken sort är det du använder, eller snarare vilken är mest "rätt"?
Jag använder de skivor som är 1525×1525, b/bb tror jag de är klassade som. Köper på fredricsons o de har väl egna beteckningar.

I del 6 av byggvideona pratar jag om björkplywood vs mdf som byggmaterial. Skulle inte tokrata mdf till denna jiggen, den kommer funka även i mdf med lite små modifieringar.
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Så det är det som bara heter björkplywood? Det skulle ju underlätta, för det finns även interiörlimmad längsfanerad och tvärfanerad och exteriörlimmad längsfanerad och tvärfanerad att köpa och det var där jag höll på att ge upp.

MDF funkar säkert, men jag en inneboende stark aversion mot materialet sedan de blev alltför vanligt i fuskbyggda möbler och fula "platsbyggen" i en massa TV-inredningsprogram. Och så är ju plywood med många tunna lager väldigt mycket snyggare.
 
Hep Hep skrev:
Så det är det som bara heter björkplywood? Det skulle ju underlätta, för det finns även interiörlimmad längsfanerad och tvärfanerad och exteriörlimmad längsfanerad och tvärfanerad att köpa och det var där jag höll på att ge upp.

MDF funkar säkert, men jag en inneboende stark aversion mot materialet sedan de blev alltför vanligt i fuskbyggda möbler och fula "platsbyggen" i en massa TV-inredningsprogram. Och så är ju plywood med många tunna lager väldigt mycket snyggare.
Den jag har är exteriörlimmad men det ska inta vara fanerat på något vis. Tror egentligen inte exteriör/interiörlimmad spelar roll i detta fallet då jiggen ska bo inomhus.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Skivorna på 1525 x 1525 är normalt sett tillverkad i Ryssland. Ryssplyfan, som alltid har varit billigare än vanlig västplyfa, har av förklarliga skäl försvunnit från marknaden. Om du hittar någon, så bör det vara något som har legat på hyllan sedan före handelsrestriktionerna.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
A
Hep Hep skrev:
Så det är det som bara heter björkplywood? Det skulle ju underlätta, för det finns även interiörlimmad längsfanerad och tvärfanerad och exteriörlimmad längsfanerad och tvärfanerad att köpa och det var där jag höll på att ge upp.

MDF funkar säkert, men jag en inneboende stark aversion mot materialet sedan de blev alltför vanligt i fuskbyggda möbler och fula "platsbyggen" i en massa TV-inredningsprogram. Och så är ju plywood med många tunna lager väldigt mycket snyggare.
Interiörlimmad tvärfanérad bör vara den billigaste.
 
Hej Ola
Jag har suttit och tittat på dina instruktions videor hur din jigg funkar när du släppte dessa.
Har nu kikat på två av dina byggvideor på samma jigg.
Mycket imponerad av allt .kommer att köpa din byggbeskrivning.
Ville bara lyfta på hatten och buga vilket jobb du har lagt ner på detta projekt.
Mvh
Jonas(y)
 
S sweden skrev:
Ville bara lyfta på hatten och buga vilket jobb du har lagt ner på detta projekt.
Tack(y):D. Ja, jo...det har plöjts ner en del timmar. Tror fortfarande stenhårt på denna jiggen annars hade jag nog gett upp halvvägs.
 
  • Gilla
sweden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.