Hej!
Jag är dålig (läs ny) på det här med växter. Dock väldigt intresserad. Vi ska ha dessa medelhavsväxter på vår balkong i sommar (citron och kiwi bland annat), och vill verkligen ge dem de bästa förutsättningarna för att bli fina till säsongen.

Min fråga gäller vinterförvaring. Vi kommer sätta upp dem på den oisolerade vinden här i föreningen, de kommer alltså stå lite kallare. Det har jag läst om att de ska göra, stämmer det? Undrar även om jag ska beskära dem på något sätt innan vi sätter upp dem där? Det finns en hel del vissna blad på kiwin (stora spretiga trädet), visst plockas de bort? Ska alla löv bort?

Typ så. Lär mig allt ni kan, helt enkelt
Tusen tack på förhand!
 
  • Grön krukväxt framför tapet med blommönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två gröna krukväxter inomhus med olika lövdensitet mot tapetserad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krukväxt med gröna löv, några ser skadade ut, mot bakgrund av tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krukväxt med sticklingar och gröna blad framför tapetserad vägg, paket med kivi syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Tänk på att växter behöver ljus också!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Tänk på att växter behöver ljus också!
Jo, tänkte också det, men där har jag läst lite olika. Vissa menar att de under vintern ska stå kallare och mörkt, som om de går in i vinterdvala liksom. Men ja, detta är också nåt jag undrar över..
 
B
Ljust och svalt! Det som är svårt. Svala ställen kan de flesta hitta- men att det även ska vara ljust är svårare.
 
  • Gilla
KarinAr och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
B Bea_E skrev:
Jo, tänkte också det, men där har jag läst lite olika. Vissa menar att de under vintern ska stå kallare och mörkt, som om de går in i vinterdvala liksom. Men ja, detta är också nåt jag undrar över..
Hur mycket ljus som krävs beror på temperaturen. Om det är just över 0 grader så bör de klara sig utan ljus men om det är 15 grader så behöver de starkt ljus i några timmar varje dag.
B Bea_E skrev:
Ska alla löv bort?
Nej, låt plantan bestämma när det är dags att tappa bladen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur mycket ljus som krävs beror på temperaturen. Om det är just över 0 grader så bör de klara sig utan ljus men om det är 15 grader så behöver de starkt ljus i några timmar varje dag.

Nej, låt plantan bestämma när det är dags att tappa bladen.
Men om de mår bra av att stå i 15 grader och starkt solljus kan jag ju lika gärna ha kvar dem i lägenheten tänker jag? Och alltså inte baxa upp dem till vinden. Jag trodde att det var ett måste pga kylan där uppe.
 
BirgitS
Fast du har ju inte starkt solljus i många timmar om dagen inomhus. Sen kan de ju behöva en sval period för att sätta knopp, men det varierar ju mellan olika sorters växters.
 
B Bea_E skrev:
Men om de mår bra av att stå i 15 grader och starkt solljus kan jag ju lika gärna ha kvar dem i lägenheten tänker jag? Och alltså inte baxa upp dem till vinden. Jag trodde att det var ett måste pga kylan där uppe.
Nej, du kan inte övervintra dem i lägenheten, det är för varmt och för torr luft. Runt tio grader blir lämpligt men de måste ha extra ljus annars dör de. Medelhavsklimat under vintern, så vill de ha det. De går in i sin vintervila nu.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A Abies koreana skrev:
Nej, du kan inte övervintra dem i lägenheten, det är för varmt och för torr luft. Runt tio grader blir lämpligt men de måste ha extra ljus annars dör de. Medelhavsklimat under vintern, så vill de ha det. De går in i sin vintervila nu.
Eller lite över 0 grader och just inget ljus alls men tanke på en släktings uterum som de håller på några få grader och eftersom de bor uppe vid Sveriges mitt så är det inte mycket ljus vintertid. De har citroner och annat som har växt och trivts där i drygt 10 år.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Eller lite över 0 grader och just inget ljus alls men tanke på en släktings uterum som de håller på några få grader och eftersom de bor uppe vid Sveriges mitt så är det inte mycket ljus vintertid. De har citroner och annat som har växt och trivts där i drygt 10 år.
Jag var precis uppe på vinden och uppskattningsvis är det strax över 0 grader. Jag tolkar det du skriver som att det kommer funka då - trots brist på ljus där uppe? :)
 
Nu hittade jag dock övervintringstält som jag skulle kunna ha på balkongen och låta dem stå där hela vintern. Vad tror ni om det @BirgitS @Abies koreana @Bus1t @cpalm , har ni någon erfarenhet av det?
 
Redigerat:
BirgitS
Var i landet bor du, dvs. hur kallt är det nu och hur kallt blir det under vintern?
Kan du länka till vad du menar med övervintringstält?
 
smh
Jag har inte testat något sånt tält själv, men du behöver ju även värme i så fall? Tältet i sig räcker inte för att hålla värmen.
 
Kiwi växer ute här i sydvästra Skåne på skyddad plats. Finns en stor i Alnarp tex. Nu är det nog så att kiwi är olika sorter, precis som att det finns olika äppelsorter så det är inte helt lätt att veta säkert vad som funkar. Kiwi är ju hur som helst inte en medelhavsväxt så egentligen borde det gå att ha den inne med växtbelysning om du kan hålla något så när luftfuktighet.

Citrus kan övervintras inne om du har ett rum som är svalt och en växtlampa. Min svärmor har aldrig värmen på i sovrummet (dessutom fönstret öppet varje natt) hon övervintrar mkt framgångsrikt citrus så. Hon använder en växtlampa som sitter i en vanlig golvlampsarmatur och en timer.
Själv har jag haft citronträd på inglasad balkong utan värme i Skåne i många år.

Nu verkar det som att du redan har växterna så det kan ju vara värt att testa något även om det inte är optimalt.

Oavsett hur du väljer att göra med växterna så rekommenderar jag större krukor. Rötterna ser ut att ha det väldigt trångt.

Lycka till!
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.