Walle85
Jag tror att jag har behov av ett y-rör för att kunna koppla in både vänster disko samt avfallskvarn som kommer att sitta i höger disko. Vi har en Decosteel dubbelho samt en InSinkErator avfallskvarn. Det gamla avloppsröret som kommer upp ur golvet har en innerdiameter på 54 mm och har utvändiga gängor. På bilderna ser ni diametern på röret samt
Hur det tidigare varit inkopplat, rödmarkeringen är där jag vill koppla in ett Y-rör.
Alternativet är att jag kapar av ena röret på den andra halvan av Decosteel orginalkopplingen och införskaffar ett rör att dra från avfallskvarnen till det avkapade röret. Men då har jag fortfarande ingen koppling som passar på det gamla röret som kommer upp från golvet.
Den svarta rörbiten är den som kopplas in i avfallskvarnen.

Finns det att få tag på något sådant som skulle kunna passa mitt scenario?

Måttstock står vertikalt mot grå avloppsrör för att mäta avståndet till väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installation under diskbänk med vattenlås, rör och anslutningar, röd cirkel markerar detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och slangar till en diskmaskinsinstallation på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Biltema art 87-267
 
Walle85
Nu har jag införskaffat grenrör, så alternativen jag har nu är att skaffa ett vattenlås mellan avfallskvarnen och grenröret eller koppla det till det existerande röret från den andra diskhon (måste nog först kapas i så fall).
Grenröret är 50 mm i innerdiameter och det som kommer ut från avfallskvarnen är 40 mm i innerdiameter.

Hand som håller ett grått PVC-grenrör under en köksbänk, nära en avfallskvarn och diskhon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Synligt rörarbete under en diskbänk inklusive avfallskvarn, grenrör och vattenledningar som ska anslutas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några idéer på vad man kan använda sig av här?
 
Redigerat:
Walle85
Det finns även en gängad ring till avfallskvarnens utlopp för att klämma fast en slang?

Gängad ring och svart plastkoppling för avfallskvarn på en vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart avloppsrör med gängning och en ljusblå tätning med vit gängad ring bredvid på ett vitt bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Hittade ett rör från gamla diskhon som jag kunde såga till så att det passade hyfsat bra med avfallskvarnen.

Så här blev det till slut

Installation under diskbänk med anpassat gammalt rör anslutet till en ny avfallskvarn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väldigt prydligt och fint!
 
Krilleman
Det enda som jag undrar över är var du lagt anslutningsdelen till det ribbade röret? Det ska även vara en svart gummipackning med till denna delen.

Grå sifonkoppling för vask med ribbat avloppsrör och markerad anslutningsdel utan gummipackning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
Krilleman Krilleman skrev:
Det enda som jag undrar över är var du lagt anslutningsdelen till det ribbade röret? Det ska även vara en svart gummipackning med till denna delen.

[bild]
Yes, jag har tryckt ner det ribbade röret ca 10 ribbor ner i Y-röret, på ribba nr 8 sitter det en gummipackning. Därav syns den inte på bilden.

Tack för att du tog dig tid att återkoppla med feedback
 
Krilleman
Fast det saknas en detalj…

Se min bild!
 
Walle85
Ok, ja den har jag liggandes, tänkte att den bara behövs om det är så att röret man ska koppla in i har för liten innerdiameter. Varför bör man alltid ha den?
 
Walle85
ådal ådal skrev:
Väldigt prydligt och fint!
Tack, kul att höra att det märks att man även försöker få det snyggt och inte bara funktionellt
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
Krilleman
Walle85 Walle85 skrev:
Ok, ja den har jag liggandes, tänkte att den bara behövs om det är så att röret man ska koppla in i har för liten innerdiameter. Varför bör man alltid ha den?
"Gummiläppen" har ett anvisat spår invändigt i denna detaljen som den är gjord för att täta i.

Din 50mm muff på grenröret är tillverkat för att täta mot ett rör.

Övergången behövs således så alla delar lirar med varandra.

I övrigt ser det fint ut! (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.