Det va en tunnflytande nästan genomskinlig vätska man rollade på 90-talet, mycket tunnare än dagens rollade smet.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det va en tunnflytande nästan genomskinlig vätska man rollade på 90-talet, mycket tunnare än dagens rollade smet.
OK, tack för ett snabbt svar Stefan men varför då finns inte rollad tätskikt med i listan?
På GVKs hemsida läste jag att rollad tätskikt har ett förväntat livslängd på 15-20 år.
Jag ser att det blev vanligt förekommande på senare år att använda sig av tät folieduk i stället. Är det som de kallas för våtrumsmatta?
 
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nej, våtrumsmatta fungerar även som ytskikt medan tätskiktsfolien ska täckas av kakel och klinker.
Exempel: [länk]
Jag har för mig att våtrumsmattor beräknas ha en teknisk livslängd på 20 år medan folien+kakel/klinker har 25 år.
Hej Birgit,
Tack för svaret.
 
Claes Sörmland
T Toutankhamon skrev:
OK, tack för ett snabbt svar Stefan men varför då finns inte rollad tätskikt med i listan?
På GVKs hemsida läste jag att rollad tätskikt har ett förväntat livslängd på 15-20 år.
Jag ser att det blev vanligt förekommande på senare år att använda sig av tät folieduk i stället. Är det som de kallas för våtrumsmatta?
Det finns med som Tätskikt under klinker/kakel i våtutrymme:

Information om hållbarhet för tätskikt i våtutrymmen; 30 år under klinker/kakel och 15 år för tunn dispersionsvariant från 1980-/1990-tal.

Den tjockare våtrumsgucka man rollade på från 90-talets slut (mitt?) har god hållbarhet. Men det som hände var att det fuskades med mängden så för lite rollades på ytorna. Och den har lägre ångmotstånd än de filmvarianter som tog över efter 2005. Det betyder att mer fukt kan ta sig ut till kartonggips och isolering med viss risk för påväxt i väggar. Men håller gör den.
 
  • Gilla
Toutankhamon
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns med som Tätskikt under klinker/kakel i våtutrymme:

[bild]

Den tjockare våtrumsgucka man rollade på från 90-talets slut (mitt?) har god hållbarhet. Men det som hände var att det fuskades med mängden så för lite rollades på ytorna. Och den har lägre ångmotstånd än de filmvarianter som tog över efter 2005. Det betyder att mer fukt kan ta sig ut till kartonggips och isolering med viss risk för påväxt i väggar. Men håller gör den.
Tusen tack Claes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.