A ati skrev:
Fortsätt själv, du är snart hemma! Spruta på mögel fri, det dödar beläggningen men tar inte bort den. Dagen därpå kan du gå lös med en rotborste, klorin och rikligt med vanligt vatten för att tvätta bort det svarta. Det kanske blir så rent att du inte ens känner att det behöver målas :)
Tack! Blir taggad på att sätta igång med detta igen, hade känts som en förlust att behöva ta in hjälp när man nästan är framme vid målet

klorin - räcker det med en vanlig Sundbergs-mask då eller behöver man något särskilt?
 
I ikeo skrev:
plus att nu har du ett gyllene tillfälle att nu måste du bara köpa en grovdammsugare som klarar att suga vatten med så att du får bort allt vatten efter att ha slabbat runt på väggarna
Spännande, ska jag kolla in! Köpsuget aktiveras direkt men plånboken kanske kommer tycka det är en bättre idé att hyra en sån maskin om den behövs. Får se hur det blir
 
L longtimelurker skrev:
Spännande, ska jag kolla in! Köpsuget aktiveras direkt men plånboken kanske kommer tycka det är en bättre idé att hyra en sån maskin om den behövs. Får se hur det blir
Vi fick en gammal slö grovdammsugare när vi flyttade in (från de tidigare ägarna) så tog några år innan jag köpte en ny. Ångrar väldigt mycket att jag inte gjorde det direkt som jag planerade, oslagbart att kunna dammsuga damm och annat skit med ett bra resultat.

Om ni är som mig, det småpillas då och då, slipa lite spackling eller borra i en källarvägg med mera, så kommer grovdammsugare att användas. Vanlig dammsugare tror jag inte mår bra av så fint damm.
 
Hej igen tråden, jag jobbar mig framåt med minimal hastighet. Småbarnsår etc
Var nu nere i rummet källaren och hittade något slags vitt pulver på golvet. Tittade upp och såg en slags kritvit påväxt på ”innertaket”. Se bilder. Vad är detta? Vitt pulver på betonggolv i källare under misstänkt påväxt på innertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit påväxt och pulver på betongtak i källare som kan tyda på fuktproblem eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit påväxt och pulver på en källartaksyta, möjlig mögel eller saltutfällning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spontant tror jag det är salter (tror det är salter) från betongen när fukt drivs ut ur betongen.

Var det i mellanbjälklaget eller var var det?
 
Ok! Nja, inte mellanbjälklag. Ovanför detta finns helt enkelt entretrappan. Som det ju regnar på året om. Styrker det hypotesen att det rör sig om salter?
 
L longtimelurker skrev:
Ok! Nja, inte mellanbjälklag. Ovanför detta finns helt enkelt entretrappan. Som det ju regnar på året om. Styrker det hypotesen att det rör sig om salter?
Ja, det kan till och med vara så att du tillför salter själv genom att sanda eller salta entrétrappan.
 
B b8q skrev:
Ja, det kan till och med vara så att du tillför salter själv genom att sanda eller salta entrétrappan.
Det är otvivelaktigt så faktiskt. Jag kan inte mycket om detta, men då kan alltså salterna absorberas av betongen och färdas hela vägen ner? Hade inte tänkt så långt. Men givet att hypotesen stämmer så är det inget som skadar betongen/huset? Eller?
 
L longtimelurker skrev:
Det är otvivelaktigt så faktiskt. Jag kan inte mycket om detta, men då kan alltså salterna absorberas av betongen och färdas hela vägen ner? Hade inte tänkt så långt. Men givet att hypotesen stämmer så är det inget som skadar betongen/huset? Eller?
Nej, det gör ingen skada (iofs, på hundra års sikt påskyndar det väl vittringen av betongen lite).
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Mögelskador längst ner på en vägg med avskalad tapet och synlig träsockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Upptäckte nu mögel på annat håll i källaren. En vägg som gränsar till krypgrund. Tyvärr suttit sockel i trä där. Ser dessutom att det sitter tapet, trodde faktiskt det var målat direkt på puts. Bakom tapeten tror jag det är spackel, om det inte är puts som blivit lite fuktig.
Vad hade ni gjort för någon åtgärd här?

Riva ner tapet?
Behöver man knacka ner spackel/puts eller andas sådant material?
 
  • Gilla
MÅLLGAN och 2 till
  • Laddar…
vad finns det under kaklet? Är det betonggolv? om betong så fattar jag inte varför man lämnat en springa mellan kakel och vägg? Det borde vara fylld med något oorganisk typ betong eller eller kakelfog .... och sockel skall helst vara av keramik/kakel.
 
G gaia skrev:
vad finns det under kaklet? Är det betonggolv? om betong så fattar jag inte varför man lämnat en springa mellan kakel och vägg? Det borde vara fylld med något oorganisk typ betong eller eller kakelfog .... och sockel skall helst vara av keramik/kakel.
Hej! Golvet ja… jag hade ev tänkt göra en egen tråd om det, men kan ta det här först:

Såsom jag förstår det är konstruktionen:
Betongplatta, eps-skivor, elgolvvärme (kabel i spårade skivorna), flytspackel, klinkers.
Oisolerat neråt alltså. Jag förstår att det inte är idealt. Just nu är elgolvvärmen dessutom kallställd pga elpriserna, och har så varit sedan januari.

En undring jag har är om golvkonstruktionen riskerar göra skada på huset? Givet att fukten kanske kapslas in i grunden då eps-skivorna inte tillåter att grunden får andas?

En dröm för framtiden är att gräva ur grunden och isolera och lägga vattenburen golvvärme ”by the book”. Det ligger nog realistiskt 10 år fram i tiden dock…
 
En till fråga ang källaren. Har som bekant fått loss ”isoleringen” från källarväggen med planen att måla med lämplig färg direkt på betongväggen.
Noterar nu sprickor längs hörnet och taket enl bilden.
Väggen ifråga är en av de gamla ytterväggarna, som sedan dess genom utbyggnad blivit en inre vägg.
Det är alltså en bärande vägg.

Vad tror ni om sprickorna? Är det kosmetiska skador i puts eller tecken på mer djupgående skador?
Sprickor längs hörnet och taket på en gammal vitmålad betongvägg i en källare med synligt elrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor längs hörn och tak i vitmålad källarbetongvägg, indikerar möjlig skadeomfattning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.