Hej!

Någon som har koll på vad som är avdragsgillt när man köper en gård/näringsfastighet som man ej bor i själv.

Tex vid byggnation av atterfallshus, friggebod samt garage som i dag inte finns på gården.

Gården består av ett bostadshus samt en ladugård som idag är uthyrt.
 
Allt, om tanken med det hela är att det skall generera ett överskott.

Men om du några år senare omvandlar det till ett eget boende så kommer du att få riva upp dina gamla deklarationer och göra om dom, för då har syftet ändrats.
 
Vad menar du med allt? Moms på maskiner el maskinen i sig. Byggvaror som bräder skruv el VVS, är det momsen på det jag kan göra avdrag på eller ett helt garage som man köper i byggsatser och sen bygger själv.
 
Utgifter som tillhör näringsverksamheten är avdragsgilla i verksamheten, ja. Men sånt som inte är näringsverksamhet, t ex att bygga en friggebod vid boningshuset, får en vackert betala själv med skattade pengar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Även om tanken är att även hyra ut den? Bostadshuset är också uthyrt. Vi/jag har inte köpt gården än. Det är mycket och sätta sig in i. Jag googlar på olika hemsidor för att försöka få ett grepp på situationen.
 
Om du bygger en friggebod och det "kan antas" att det höjer dina hyresinkomster så är den avdragsgill via avskrivning. Ej omedelbart avdragsgill i sin helhet. Men om du sedan flyttar in i fastigheten så kan det bli aktuellt att återföra avskrivningen då syftet inte längre var att den skulle generera inkomster.

Du kan alltid göra avdrag för allt som är relaterat till rörelsen. Allt kan inte direktavskrivas utan kostnaden måste spridas ut över flera år, främst beroende på värdet men också på syftet.
En borrmaskin för 1000:- inget problem, direktavskrives. En vibra för 10,000:- avskrives på minst 5 år. Plank, spik mm för en tillbyggnad 25 till 60 år.

Vad gäller just moms är det lite knepigt. Om det är en privatperson som hyr så är hyresintäkten momsfri, då får du heller ingen avdragsrätt för momsutgifter, zip, noll osv. Om du hyr ut till ett företag för att användas som kontor utan boende så är alla hyresintäkter momspliktiga och din betalade moms avdragsgill. Vid mixade inkomster bostadshyra OCH kontorsintäkter så skall momsen splitas proportionerligt på yta eller inkomst.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C
L Linnis79 skrev:
Vad menar du med allt? Moms på maskiner el maskinen i sig. Byggvaror som bräder skruv el VVS, är det momsen på det jag kan göra avdrag på eller ett helt garage som man köper i byggsatser och sen bygger själv.
Du kan inte göra några momsavdrag alls för de grejor du räknar upp.
Grundprincipen för momsen är att du får dra av inkommande moms för de kostnader som är kopplade till något som genererar utgående moms. Bostadsuthyrning är momsbefriad, alltså får du inte dra av inkommande moms för några kostnader relaterade till bostaden.

I den mån hyresintäkter för näringsdelen av fastigheten är momsbelagd får du dra av momsen för kostnaderna kopplade till dessa delar. Om du t.ex. hyr ut ett djurstall. Men hyr du ut till en privatperson som inte i sin tur kan göra momsavdrag lönar det sig i princip att köra momsfritt när så är möjligt.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
momsavdrag på saker och ting kan man ju göra om syftet med köpet av gården är att driva en verksamhet .En näringsfastighet i sig ger inga möjligheter automatiskt på det viset. Det är ju bara en skatteteknisk term på fastigheten i sig.
 
Jag har själv en jordbruksfastighet sedan 20 år. Jag har hittills aldrig gjort avdrag, jag har tänkt det men då jag inte har inkomster av betydande form så väntar jag med det. Detta trots inköp av traktor, fyrhjuling o allt sådant. Jag har både skog och åkermark till. Du kan ju starta upp och köra den som en näring, men då behöver du efter ett par år få inkomster av betydande art, annars kommer du sannolikt väcka skattemyndigheten och revision som följd.
Att aktivt driva en gård är jämställt med tat driva en enskild firma där driften och underhåll av delar av gården ingår i denna.
När det gäller uthyrning är detta också extremt fördelaktigt som privatperson jämfört med att driva i näringsverksamhet, dock med begränsningar vad beträffar antalet veckor mm.
 
L Limpan4all skrev:
En vibra för 10,000:- avskrives på minst 5 år
Gränsen för direktavdrag är numera ett halvt prisbasbelopp, dvs ca 25 tusen.
 
G guggen skrev:
Jag har själv en jordbruksfastighet sedan 20 år. Jag har hittills aldrig gjort avdrag, jag har tänkt det men då jag inte har inkomster av betydande form så väntar jag med det. Detta trots inköp av traktor, fyrhjuling o allt sådant. Jag har både skog och åkermark till.
Då har du gjort dig själv en otjänst. Det normala är att man tar upp sådana saker som inventarier och skriver av dem över ett antal år. När man sedan någon gång emellanåt exempelvis avverkar skog kvittar man tidigare förluster mot den vinst man gör ett enstaka år.

Du kan inte fem eller sju år efter att du köpt en traktor direktavskriva den bara för att du råkar avverka det året.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
Du har fått ett korrekt svar ovan.

moms får du dra av om du har ingående moms.
Kolla upp räntefördelning också. Men det är komplicerat så hör med en revisor.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Räntefördelning är inte knepigare än att dela upp övrigt eventuella avdragsgilla saker….
Mycket är ”gråzon” och upp till samvetet eller om skatteverket vill granska…..
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då har du gjort dig själv en otjänst. Det normala är att man tar upp sådana saker som inventarier och skriver av dem över ett antal år. När man sedan någon gång emellanåt exempelvis avverkar skog kvittar man tidigare förluster mot den vinst man gör ett enstaka år.

Du kan inte fem eller sju år efter att du köpt en traktor direktavskriva den bara för att du råkar avverka det året.
Till viss del, men mest att man förskjuter avskrivningarna frammåt i tiden. Jag driver för övrigt en del andra företag sedan långt tillbaka. Poängen är att det inte är en höjdare att driva en gård utan rimliga inkomster och göra stora avdrag i all evighet, dvs att använda en jordbruksfastighet som ett kryphål för att undkomma skatt. Däremot kan det vara skillnad i just skogsbruket där det är minst sagt lite mer långsiktiga cykler.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
C
Notera dock att i TS fall består till synes näringsverksamheten i att TS hyr ut gården.
Så det blir helt andra avvägningar än om man bedriver någon form av lantbruk, och enligt min mening, betydligt enklare.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.