Har börjat planera för renovering av ett av våra badrum, och av praktiska skäl kommer vi sätt in en skjutdörr.
Det jag inte kan hitta på är hur väggen där pocketkarmen sätts ska konstrueras för att klara både bärighet för plyfa, gips och kakel.
Känns som att den finns en risk för gungig vägg, när allt annat kommer reglas med CC30.
Eller finns det någon typ v pocketkarm jag inte lyckas hitta på? känns som att de som finns bara är för lätta väggar!:x


https://www.bygghemma.se/hus-och-by...-innerdorr/skjutdorrskarm-pocket-vit/p-131737 typ av pocketkarm vi satt i resten av huset!
 
Tjock vägg! Jag kommer själv att sätta en pocketkarm, och kommer att bygga en "normal" våtrumsvägg och därefter bygga på för pocketkarmen utanför. Har flera skjutdörrar och de blir ganska svajjiga i normala fall.
 
Misstänkte att det inte finns något annat sätt, men då är det bara börja planera för en lite tjockare vägg :)
 
rillethedude skrev:
Misstänkte att det inte finns något annat sätt, men då är det bara börja planera för en lite tjockare vägg :)
Vi har funderat på om man kan spara in lite genom att inte klä den "inre" väggen, men samtidigt, med tanke på att det ska kaklas, så vill man inte riskera att det rör på sig. Ska man sätta matta är det ju inte riktigt lika känsligt.
 
AndersPS skrev:
Vi har funderat på om man kan spara in lite genom att inte klä den "inre" väggen, men samtidigt, med tanke på att det ska kaklas, så vill man inte riskera att det rör på sig. Ska man sätta matta är det ju inte riktigt lika känsligt.

Spontant tänker jag mig en 70mm pocketkarm, (köpte såna på byggole,verkar inte finnas överallt) så då blir vägen totalt 149mm tjock, om man sätter 45*45 vid själva inbygdda delen av pocketkarmen, tänkte sätta dessa tätare och ett gäng kortlingar mellan så det blir stadigt.
Då blir konstruktion utifrån och in, Gips, pocketkarm, 45*mm regel, plyfa, gips
 
R rillethedude skrev:
Spontant tänker jag mig en 70mm pocketkarm, (köpte såna på byggole,verkar inte finnas överallt) så då blir vägen totalt 149mm tjock, om man sätter 45*45 vid själva inbyggda delen av pocketkarmen, tänkte sätta dessa tätare och ett gäng kortlingar mellan så det blir stadigt.
Då blir konstruktion utifrån och in, Gips, pocketkarm, 45*mm regel, plyfa, gips
Väcker gärna liv i denna tråden.
Står inför exakt samma fråga. Hur gjorde du till slut, blev det bra?
Jag hade först inte en tanke på detta, men inser att det nog är riskfullt att bara montera en plyfa plus gips direkt på karmen.
Så min plan utifrån hall in mot badrum är ungefär som ditt: Gips, OSB, 70 karm , 45mm, 15mm plyfa, gips, kakel.
Utifrån ditt projekt, bör detta funka??

Blir ju en rätt tjock vägg, totalt runt 175-180mm med Kakel. Ev struntar jag i OSB på den väggen. Berör bara en 2,5m vägg, som på sin höjd det kommer hängas en spegel på.
 
M mojjen skrev:
Väcker gärna liv i denna tråden.
Står inför exakt samma fråga. Hur gjorde du till slut, blev det bra?
Jag hade först inte en tanke på detta, men inser att det nog är riskfullt att bara montera en plyfa plus gips direkt på karmen.
Så min plan utifrån hall in mot badrum är ungefär som ditt: Gips, OSB, 70 karm , 45mm, 15mm plyfa, gips, kakel.
Utifrån ditt projekt, bör detta funka??

Blir ju en rätt tjock vägg, totalt runt 175-180mm med Kakel. Ev struntar jag i OSB på den väggen. Berör bara en 2,5m vägg, som på sin höjd det kommer hängas en spegel på.
Tjena, kul att du hitta den här gamla tråden , jag gjorde som du beskriver och såhär 4 år senare verkar det hålla ihop bra. Även med trotsiga tonåringar som gärna smäller igen dörren lite hårt ibland
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
R rillethedude skrev:
Tjena, kul att du hitta den här gamla tråden , jag gjorde som du beskriver och såhär 4 år senare verkar det hålla ihop bra. Även med trotsiga tonåringar som gärna smäller igen dörren lite hårt ibland
Stort tack för svar. Då kör jag nog på detta.
en fråga, skruvade du ihop 45 reglarna med pocketkarmen, mao skruv genom 45 reglarna in i tvär reglarna som håller ihop karmen.?
 
Ja det gjorde mest för få ihop allt så det inte slamrar från pocketkarmen
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Skönt att fler än jag haft samma funderingar.

Har ni möjligtvis bilder eller skisser på hur ni gjorde?

Jag pratade med en badrumsfirma som 1) bekräftade att det går att sätta in skjutdörr i badrum med tanke på regler mm, men att 2) det krävs att väggen måste bli tjockare för att orka bära kakel etc.

Vi har 80mm reglar nu (konstigt 60talsmått) men det finns inte utrymme att bygga tjockare väggar, men vill gå en vända till och se skisser/bilder från andra som gjort det innan jag förkastar idén.

Alternativt så sätter jag en utanpåliggande skjutdörr i sovrummet, men vill helst bygga in den
 
MVJK MVJK skrev:
Skönt att fler än jag haft samma funderingar.

Har ni möjligtvis bilder eller skisser på hur ni gjorde?

Jag pratade med en badrumsfirma som 1) bekräftade att det går att sätta in skjutdörr i badrum med tanke på regler mm, men att 2) det krävs att väggen måste bli tjockare för att orka bära kakel etc.

Vi har 80mm reglar nu (konstigt 60talsmått) men det finns inte utrymme att bygga tjockare väggar, men vill gå en vända till och se skisser/bilder från andra som gjort det innan jag förkastar idén.

Alternativt så sätter jag en utanpåliggande skjutdörr i sovrummet, men vill helst bygga in den
Tja, tyvärr inga bilder, precis som dina badrumskillar säger måste du få en bättre bärighet i vägen än den du får genom pocketkarmen

Jag reglade först upp vägg för Pocketkarmen på 70mm då den var den tunnaste jag hitta. Sen reglade jag upp en parallell vägg där jag körde 45mm reglar (cc45)och sen 15mm plyfa och gips!
Satte inget skiv mtrl mellan de två Reglestommarna för att hålla mer vägg tjockleken som var utifrån och in gips 12mm+karm 70mm+regel 45mm+plyfa 15mm+gips 12mm + tätskickt och kakel

hoppas det hjälper dig framåt i projektet
 
Kul att hitta denna tråd då jag oxå avser ha skjutdörr i badrum och har funderat på samma problem.

Jag har gjort golvet i badrummet lågt nog att klara kravet på 20mm över golvbrunn utan att ha någon tröskel alls, så den delen av regel-hindren stoppar mig inte.

Men är orolig för stadgan i väggen då jag bedömer att pocketkarmen inte ger någon stadga alls och jag vill samtidigt bespara mig tjocklek.

Min idé är att bygga en sandwich-vägg av 15mm plyfa innerst, sedan stående gles CC300 och därefter 15mm plyfa även på utsidan. Limmat bör detta bli väldigt styvt, endast 58mm tjockt och bör bli styvare än en vanlig 70-regel. Därefter monteras pocketramen på utsidan av denna.

Totalt sett blir väggen i så fall
gips-plyfa-gles-plyfa-pocket-OSB-gips = 165mm

Vad tror ni om idén?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.