F
Ett hus säljs nu i samma kvarter och jag spanade in energideklarationen och blev förvånad över deras energiklass. De har nämligen klass C samtidigt då som vårt hus har klass E. Husen är nästan likadana älvsbyhus, byggda samma år (2005)och har FLVP. Hur kan det skilja såpass mycket i energiklass egentligen? Hur beräknas den?

Vårt hus:
130 kvadrat.
ED utförd 2022
ED förbrukning 22 000kwh
Pool utomhus(egen vp)
Spabad
Enplans
FLVP Nibe 310
Ligger lite högre upp, mer blåst
Avfuktare i krypgrund

Deras hus:
157 kvadrat.
ED utföd 2015
ED förbrukning 6700kwh
Spabad
1.5 plans
FLVP bytt 2014, vet ej till vad.
Ligger i en håla
Vet ej om avfuktare finns.

Kan dessa skillnader verkligen göra 2 nivåers skillnad i ED? Verkar ju helt galet? Våra hus ligger bara några hundra meter ifrån varandra.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
Ändrade de inte standarden för ED mellan 2015 och 2022 så att ni av det skälet får lägre betyg? Har för mig det.

(Men huset verkar ju annars vara rätt olika. Både i storlek, antal plan och energiåtgång.)
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Har dom samma VP jag har för mig att man kunde få en Nibe 730 som är väl betydligt mer potent än en 310
 
De som gör deklarationen tittar väl på hur mycket energi som används. Så ifall de i det ena huset slösar el, medan de andra sparar duktigt kan det säkert bli skillnader i betyget.
 
tommib
Klassen i energideklarationen är knuten till kraven på energiprestanda vid nybygge då energideklarationen görs. Således kommer äldre hus successivt få sämre betyg. De gjorde sin ED 2015, ni gjorde er sju år senare när kraven på nyproduktion sannolikt höjts. Där är troligen förklaringen.

Pool, spabad osv ska inte räknas med om jag förstått det rätt eftersom energin som de förbrukar inte åtgår till att "upprätthålla termisk komfort".
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
F
tommib tommib skrev:
Klassen i energideklarationen är knuten till kraven på energiprestanda vid nybygge då energideklarationen görs. Således kommer äldre hus successivt få sämre betyg. De gjorde sin ED 2015, ni gjorde er sju år senare när kraven på nyproduktion sannolikt höjts. Där är troligen förklaringen.

Pool, spabad osv ska inte räknas med om jag förstått det rätt eftersom energin som de förbrukar inte åtgår till att "upprätthålla termisk komfort".
Ser ju ut som att gränsen höjts?

Skärmdump som visar energiklass E och energiprestanda för byggnad på mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmavbild på energideklaration som visar en byggnad i energiklass C med en energiprestanda på 48 kWh/m² och år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Huh? Det var konstigt. Så borde det ju inte vara.

Djävulen bor kanske i detaljen att ert hus tidigare hade en primärenergianvändning på 69 kWh/m2/år och att det nu blivit uppklassat till 133 medan grannens är beräknad på ett äldre sätt? Detta nya sätt att räkna reflekteras också då i "höjningen", som inte är en riktig höjning, av kravet vid nyproduktion.
 
Men kan det inte ha att göra med primärenergi eller inte? Om du värmer med el har du ett hårdare krav än fjärrvärme, pellets etc.

Sen förstår jag inte hur grannen gör av med halva mängden el trots samma typ av uppvärmning :thinking:
 
F
tommib tommib skrev:
Huh? Det var konstigt. Så borde det ju inte vara.

Djävulen bor kanske i detaljen att ert hus tidigare hade en primärenergianvändning på 69 kWh/m2/år och att det nu blivit uppklassat till 133 medan grannens är beräknad på ett äldre sätt? Detta nya sätt att räkna reflekteras också då i "höjningen", som inte är en riktig höjning, av kravet vid nyproduktion.
tommib tommib skrev:
Huh? Det var konstigt. Så borde det ju inte vara.

Djävulen bor kanske i detaljen att ert hus tidigare hade en primärenergianvändning på 69 kWh/m2/år och att det nu blivit uppklassat till 133 medan grannens är beräknad på ett äldre sätt? Detta nya sätt att räkna reflekteras också då i "höjningen", som inte är en riktig höjning, av kravet vid nyproduktion.
13th Marine 13th Marine skrev:
Men kan det inte ha att göra med primärenergi eller inte? Om du värmer med el har du ett hårdare krav än fjärrvärme, pellets etc.

Sen förstår jag inte hur grannen gör av med halva mängden el trots samma typ av uppvärmning :thinking:

Till vårt hus byggdes ett isolerat uterum (med en llvp) så det är kanske vad som höjde förbrukningen på vår? Vi har ju även kamin vi eldar med vilket det andra huset inte har.
 
tommib
Ja, jag tror också att det har att göra med primärenergital och beräkningsmetod. Skulle grannen göra en ny ED så tror jag att de skulle bli nedklassade.

Samtidigt så gör ju grannarna av med väldigt mycket mindre energi så helt likvärdiga kan inte husen vara.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Ändrades inte beräkningen för några år sedan så att man inte tittar på förbrukad kwh rakt av, utan man tar det gånger en faktor beroende på uppvärmningsteknik och räknar ut ett primärenergital?

Jag har googlat snabbt men inte hittat någon källa. Men från minnet multipliceras eluppvärmda hus med 1,8 och fjärrvärme med 0,7.

Någon som lyckas hitta källa på detta?

Hittade.

”Primärenergitalet är det som beskriver byggnadens energiprestanda i svenska regler. Detta tal beräknas genom att multiplicera byggnadens energianvändning med viktningsfaktorer, beroende på vilken eller vilka energibärare som används. El har till exempel faktorn 1,8, medan fjärrvärme har faktorn 0,7. Detta beror på att det är olika viktigt att hushålla med olika typer av energi. Utöver el har även fossila bränslen höga viktningsfaktorer. ”

https://www.boverket.se/sv/byggande...imarenergital-och-byggnadens-energiprestanda/
 
Redigerat:
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
G Niklas Anders skrev:
Ändrades inte beräkningen för några år sedan så att man inte tittar på förbrukad kwh rakt av, utan man tar det gånger en faktor beroende på uppvärmningsteknik och räknar ut ett primärenergital?

Jag har googlat snabbt men inte hittat någon källa. Men från minnet multipliceras eluppvärmda hus med 1,8 och fjärrvärme med 0,7.

Någon som lyckas hitta källa på detta?

Hittade.

”Primärenergitalet är det som beskriver byggnadens energiprestanda i svenska regler. Detta tal beräknas genom att multiplicera byggnadens energianvändning med viktningsfaktorer, beroende på vilken eller vilka energibärare som används. El har till exempel faktorn 1,8, medan fjärrvärme har faktorn 0,7. Detta beror på att det är olika viktigt att hushålla med olika typer av energi. Utöver el har även fossila bränslen höga viktningsfaktorer. ”

[länk]
För den intresserade finns hela tabellen (och mer information) i BFS 2011:6 med ändringar till och med BFS 2020:4
https://www.boverket.se/resources/c...konsoliderad_bbr_2011-6.pdf#9_12_definitioner

På sida 139 finns tabell för omvandling av energiförbrukning till primärenergital.

Sammanfattning: Fjärrvärme och fasta biobränsle bra. Resten dåligt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Blir än mer intressant när man läser. Numera finns också en geografisk justeringsfaktor.
Jag som bor i Västra Götaland och har fjärrvärme skall först multiplicera köpt energi med 0,9 (geografisk justeringsfaktor) och sedan med 0,7 (viktningsfaktor).

Utan något annat än justerad definition har nu vårt hus fått sänkt klassning från energiklass D till B (på gränsen till A!).
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
G Niklas Anders skrev:
Blir än mer intressant när man läser. Numera finns också en geografisk justeringsfaktor.
Jag som bor i Västra Götaland och har fjärrvärme skall först multiplicera köpt energi med 0,9 (geografisk justeringsfaktor) och sedan med 0,7 (viktningsfaktor).

Utan något annat än justerad definition har nu vårt hus fått sänkt klassning från energiklass D till B (på gränsen till A!).

Har du ringt och frågat efter grönt bolån?
 
F
tommib tommib skrev:
Ja, jag tror också att det har att göra med primärenergital och beräkningsmetod. Skulle grannen göra en ny ED så tror jag att de skulle bli nedklassade.

Samtidigt så gör ju grannarna av med väldigt mycket mindre energi så helt likvärdiga kan inte husen vara.

Nej de är ju inte helt identiska. Men byggt samma år av samma leverantör så mycket är ju samma. Träpanel, samma isolering, samma fönster och dörrar osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.