Jag och sambon har precis köpt en fastighet där det står en enplansvilla om 80 kvm boyta och 50 kvm biyta(dåligt isolerat del med garage, förråd och tvättstuga idag).
Då vi har två barn och hobbys som kräver utrymme så är planen att bygga ut det befintliga huset. Efter lite skissande har vi kommit fram till nedanstående lösning som vi för stunden känner oss nöjda med (men också känner att det finns utvecklingspotential)..
Ritning av bottenplan för ett hus med rum indikationer och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utöver att bygga in garagedelen är tanken även att utöka med en vinkel (för att inte gå för nära tomtgräns då planen ej godtar detta). Denna del är den vi känner oss mest missnöjd över, allrummet blir mest “det som är över”.
Kök och det lilla badrummet lämnas på dess ursprungliga platser för att minimera ny rördragning (vi har en budget trots allt).
Önskvärt är att barnens sovrum hamnar i anslutning till allrummet.
Planskiss över ett hus med möblering, storleksangivelser och riktningssymbol för norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har även märkt att det större badrummet inte är tillräckligt stort för att få in badkar, dusch, toalett, komod och förvaring..
Fastigheten har en yta om cirka 1200 kvm. Detaljplan finns som möjliggör att cirka 300 kvm bebyggs.
Finns det någon utifrån som har lite inputs på det vi tagit fram och kan få oss att se något vi missar?
Flygfoto över bostadsområde med markerade fastighetsgränser och fastighetsnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag antar att ni har två barn eftersom ni inte har ritat in en säng i det fjärde sovrummet?

Skulle ni kunna sätta ert sovrum och klädkammare längst ner till höger i tillbyggnaden och barnens sovrum där ert sovrum + klk är inritade? Då skulle ni få ett öppnare allrum istället för en svårmöblerad lite extra bred korridor. Ni kan till och med ha allrummet som ”er” avdelning och göra lekrum/tonårshäng av det fjärde sovrummet bakom köket.

Alternativt gör barnens sovrum långsmala bredvid varandra längst ner till höger, om sängarna får plats då.

Ytterligare ett alternativ är om ni skulle kunna ha tvättstuga och större badrum bakom köket istället för det fjärde sovrummet. Då kan ni få ett allrum där nya badrummet och tvättstugan är inritade och planera utbyggnaden på helt annat sätt.

Generellt vill man undvika korridorer om det går, för de är bara tråkiga döda ytor. Synd att slösa kvadratmetrar på sånt.
 
  • Gilla
ByggerBob och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
M mrsnhp skrev:
Ytterligare ett alternativ är om ni skulle kunna ha tvättstuga och större badrum bakom köket istället för det fjärde sovrummet.
Det vore ju bättre att ha hallen där också så att alla inte måste gå genom vardagsrummet till/från hallen. Eller åtminstone en tvättstuga med groventré.

Man kan också göra så att tillbyggnaden blir mer fristående från huset med en enkel (glas)gång emellan eftersom det skulle göra takkonstruktionen väsentligt billigare. Då får man en mer avskild del oavsett om den är för barnen eller de vuxna, samt mer lättmöblerad och yteffektiv eftersom det blir räta hörn
Flygbild över ett bostadsområde med en markerad plats för en tillbyggnad vid ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ByggerBob
  • Laddar…
Jag tittar på planritningen och hur jag än vrider och vänder så får jag inte ihop det på ett vettigt sett.

En sak jag undrar över direkt är de där 4m till tomtgräns som du behöver hålla, är det prickmark eller står det uttryckligen i detaljplanen? Tänker på att grannens hus håller ju inga 4m.

En annan sak. Ni skriver att garagedelen är dåligt isolerad, och säkerligen med en annan golv nivå?

Istället för att bygga om hela den (bygga på och isolera tak, bygga på väggar och isolera, bila upp och isolera golv) och bygga igen/ta upp nya hål för dörrar/fönster så hade jag skarpt övervägt att jämna garagedelen med backen och börja på en slät duk. I det långa loppet blir det troligen inte dyrare än att försöka anpassa det befintliga.

Har du något urklipp från detaljplanen? :)
 
Ursäkta inaktivitet, men det har varit lite att göra med bland annat kontraktskrivning (och många sena kvällar för att stöta och blöta planlösningstankar).
mrsnhp och BirgitS: Tack för era tanker och synpunkter. Efter att ha pratat med några bekanta så har vi fått rådet att om möjligt undvika nya rum med vattenbehov (tvätt och badrum) i den befintliga delen då det kan bli kostsamt att dra nya rör. Gällande entrén så har vi börjat försöka tänka om kring den och funderar på att använda det stora sovrummet, alternativt till höger om badrummet.
Syftet med allrummet är att det ska vara ett lekrum för barnen både nu och framåt (det ena barnsovrummet kommer att användas som hobbyrum i deras yngsta år).
Jag gillar idén om att bygga ut genom en "ny" byggnad, men har inte helt kunnat övertyga sambon, eller funnit en helt fungerande planlösning.

Jarlsgård: Det är prickmark enligt detaljplanen (och i övrigt gäller 4,5 meter enligt byggnadsstadgan). Att grannskapet i stora delar sedan är byggt i fastighetsgräns är ju en helt annan femma :rofl:
Garagedelen kommer att jämnas med marken. Det är egentligen svårt att bygga ut i någon annan riktning än den vi tänkt då det dels är prickmark, sen är infarten till garaget på tomten väldigt smal vilket gör att vi inte kan förlänga garagedelen åt det hållet heller.
 
Vad jag kan se så går det en väg in bredvid er fastighet och om det är kommunal Mark alternativt en samfällighet så gäller inte 39§ byggnadsstadgan då den endast gäller mellan grannfastigheter.

Om ni tänkt plana garaget med backen skulle jag säga att ni har rätt goda möjligheter att få till det riktigt bra :)

Vad är det för grundläggning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.