Har en tröskel i en ytterdörr som har varit rätt dålig i något år, men jag har skjutit på att hantera den eftersom jag varit osäker på hur jag ska göra på bästa sätt.

När jag nu såg att det växer svamp ur den så kände jag att måste ta tag i det omedelbart! Den är alltså genomrutten.

Är det någorlunda enkelt och effektivt att byta bara tröskeln? Vad kan man göra för att det inte ska hända igen? Dörren har inget tak över sig: skärmtak? Någon sorts plåt över tröskeln?

Tack på förhand!
 
  • Utslitet tröskelparti med smuts och skräp vid dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror nog att även nedre delen av dörrkarmen är ganska rutten.
Och inte konstigt att det ruttnat då tröskeln sitter så lågt att vatten ute från betonggolvet fritt kan rinna in mot tröskeln. Betonggolvet utanför dörren är på tok för högt, det skulle ju inte heller skada med ett tak över dörren.
 
  • Gilla
Heij83 och 1 till
  • Laddar…
Bild på hela dörren tack! Om det är trä nedtill bör du ta bort denna del och gjuta istället. Utan tak ovanför kommer problemet tillbaka. Har du lutning i mark från huset?
 
Här lite fler bilder.
Det är en källardörr som ligger delvis under mark med brunn i botten. Det står aldrig vatten där, möjligtvis snö, men det är inget jag har sett stå mot dörren.
 
  • Källardörr under marknivå med brunn, omgiven av betong och trädetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Källardörr under marknivå med en trappa och brunnen, ett par skor framför dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit källardörr under marknivå med brunnslock och sned stentrappa, intill träfärgad terrass och vit staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle säga felbyggt så det är bara att sätta upp ett skärmtak och byta ut nedre karmdelen
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle säga felbyggt så det är bara att sätta upp ett skärmtak och byta ut nedre karmdelen
Okej, men på vilket sätt är det felbyggt? Så jag inte gör om samma misstag (inte jag som gjort det).
 
Går det att höja hela dörren ett par centimeter? I så fall kan du fuktskydda tröskeln utifrån genom att fuktspärra och få lite kraftigare fall utåt.

Det är vad jag hade satsat på i alla fall.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
J
E erik8308 skrev:
Okej, men på vilket sätt är det felbyggt? Så jag inte gör om samma misstag (inte jag som gjort det).
Han menar att det alltid kommer vara fuktigt i och vid tröskeln pga fel nivå på golvet utanför. Vilket du ju också upptäckt. I princip kan du ju såga bort allt dåligt trä med ett multiverktyg/fein, och gjuta i cement i stället. Sedan göra en form och gjuta upp nån dm som karm/eller ersätta med friskt trä, fast då kommer problemet tillbaka utan tak och åtgärder av fukt. Man kan ju även köra med en bit plåt från plåtslagaren som karm och låta den gå ner en bit och sedan gjuta tröskeln (jag har många gånger mätt exakt vad jag behöver och för en billig peng fått dom att bocka till precis) eller fuktspärra karmen etc som sagt.
 
Redigerat:
E erik8308 skrev:
Okej, men på vilket sätt är det felbyggt? Så jag inte gör om samma misstag (inte jag som gjort det).
Utan skärmtak och för lågt satt dörr. I källare kan man även använda dörrkarm av metall men då måste du nog byta hela "paketet". Ett bra alt. är det pacman42 skriver.
 
Känn med kniv i virket hur det känns, är det hårt så kan det räddas. Mjukt så bör det bytas.
Sen montera en sockelplåt på nederkant dörr, då jag tror att fasaden släpper regn ner framför dörren och skvätter upp under dörren med blöt tröskel som resultat.
Märkte även detta på min ytterdörr när jag byggde om sltanen och därmed bytte ut taket att vatten som svätter på trallen letade sig in mellan tröskel och dörr.
 
N
Precis som andra påpekat är även karmen rutten. Min tanke är att tröskeln (träet) suger vatten ur betongen och att tröskeln därför är för fuktig.

Jag hade bytt dörr och karm och lagt syllpapp under den nya tröskeln. Då suger inte träet vatten från betongen. Där finns ju en brunn som tar hand om regnvattnet.
 
Hmm, intressanta svar.
Att lyfta dörren några centimeter är kanske bästa lösningen, men inte den lätta lösning jag hade hoppats på.
Tröskeln är helt mjuk. Får väl feina bort den och se vad som finns under. Den har suttit sådär i säkert 15 år. Vi har bott här i 9 år, och de hade gjort det antal år innan vi köpte det.

Låter som mest effektiva lösningen (tid/pengar kontra resultat) är att ta bort den och se till att det ligger syllpapp eller annat under och sedan plåtbeklä den nya tröskeln.
 
Efter en närmare titt och lite fundering så tänker jag att det kan vara så att det är för tajt mellan dörr och tröskel så vatten ”sugs” in där. Vidare sticker tröskeln ett par 5 mm utanför dörren.

Utöver plåtbleck och ny tröskel så tänker jag att man skulle kunna höja dörrbladet och sätta något bleck/läpp på bladet så vattnet inte rinner ner på tröskeln (utan ut en bit)
Vad tror ni om det?
 
S
Mycket rimligt, någon har redan nämnt det tidigare i tråden.

Edit: tänkte på svaret du fick av @Tjompo
 
Enklast är väl att ta bort tröskeln, byta ut eventuellt dåligt trävirke i karmen och sedan lägga dit en ny tröskel i aluminium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.