För att spara el så i vinter så funderar jag på att bara ha mitt spabad på nattetid då elen är billigast (jag har timavläst avtal). Jag undrar om det kan vara skadligt för spabadet/elektroniken om strömmen bryts och sätts på varje dygn?
Just nu har jag ingen automatisk lösning på att bryta strömmen så det får i så fall bli genom säkerhetsbrytaren.

Jag har satt ner värmen till det lägsta nu (10 grader) men vill inte tömma badet helt eftersom det verkar vara en ganska omfattande process. Dessutom så kommer jag säkert värma upp och bada några gånger i vinter då elen är extra billig.
Mitt spabad är Hydropool Serenity 8000.
 
Pumpar måste vara igång så att det är flöde överallt.
Har du bara 10° så lär vattnet hinna kylas av till 0° och därefter frysa till is på mindre än 12 timmar om vattnet är stillastående, finns även risk för isbildning på vissa ställen även om pumpen går.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Pumpar måste vara igång så att det är flöde överallt.
Har du bara 10° så lär vattnet hinna kylas av till 0° och därefter frysa till is på mindre än 12 timmar om vattnet är stillastående, finns även risk för isbildning på vissa ställen även om pumpen går.
Du menar att det kan frysa i ledningarna även om pumpen går och värmen är inställt på 10 grader? Kanske bör höja till 15 grader då?
 
Om du stänger av all el till spabadet på tidig morgon och inte sätter på elen förrän sent på kvällen så kommer allt vatten i slangar, mm att hinna frysa även om vattnet från början är 100°.

Så länge som vattenpumpen går så är risken liten att vatten fryser där det är strömmade vatten. Däremot där vattnet är stillastående finns frysrisk.

Sen är också frågan om hur länge det tar för elpatronen att värma upp allt vatten från 0-gradigt till 10-15°.
 
  • Gilla
Rooney
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.