Vi ska bygga hus ovh jag sitter ovh dividerar om vilket värmesystem som är mest prisvärt givet rådande elmarknad.

Huvudspåret vi är inne på är bergvärme mot ackumulatortank, solfångare mot samma tank, vvb tank (ej el), samt ftx. Och en myskamin någonstans.

dock känns det dumt att inte passa på att tänka smart när en bygger nytt. Vi funderar på om inte vattenmantlad kamin är bättre, och avloppsvärmeåtervinning, och/eller vedpanna som alternativ till bvp kalla dagar. Eller från oktober till mars egentligen men stödeldning på dagen. Och med solfångarna tänker vi åå att kanske ha pvt-solceller så man får både el och värme.

Eller så är det onödigt och bara bättre att ha bvp och ftx och solceller samt batterier som laddas på natten.

ligger i se3, och storleken på huset är knappt 300m2.6 i hushållet. Vi avser köpa vitvaror som går på varmvatten.

Hur ska man tänka?
 
Personligen skulle jag bygga passivhus om jag byggde nytt. Det borde ju spara allra mest energi till uppvärmning, eftersom det då mest är varmvattnet som behöver värmas.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Värmeåtervinning på avloppsvatten ger lite i förhållande till kostnad. Att återvinna värmen i frånluften ger betydligt mer.

Men mitt största tips är att byta myskaminen mot en som fungerar som bra värmekälla, tex. en Tulikivi täljstensugn. Då har du både mys och en riktigt bra värmekälla med ved.

Kombinationen bergvärme, avluftsåtervinning och täljstensugn tror jag är svår att slå vad gälller låg förbrukningskostnad.

och bästa investering är fortfarande mycket isolering.
 
  • Gilla
itscire
  • Laddar…
tommib
Håller med, isolering är det som är mest prisvärt i längden.

Att ha kombinationen BVP, solfångare, kamin och ftx, dessutom i kombination med acctank, är sannolikt inte mest prisvärt med tanke på den mycket höga investeringskostnaden för allt ovanstående. En BVP jobbar dessutom mindre effektivt mot en acctank jämfört med direkt mot huset.

Tänk på att det kan finnas andra aspekter också. Jag hade till exempel absolut inte byggt ett hus utan kamin (dvs eloberoende värmekälla) idag.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det jag saknar mest kring frågorna du ställer är utrymme att förändra. Bergvärmepumpen står i sitt hörn i tvättstugan och att komplettera med en tank finns inte utrymme till. Växelriktare för solceller går nog att klämma in men det blir trångt.
Så även om du beslutar att inte ha en tank så skapa plats för en, det går ju att ställa en garderob där tills vidare. 6 personer i familjen kan ju kräva lite extra varmvatten.
Växelriktare finns tydligen i utomhusmodell också men jag rekommenderar ändå att fundera på var den ska sitta innan huset byggs.
 
Jättebra input. Tack alla! Fortsätt gärna dela så vi kan utmana vårt egna tänkande.

I boivande teknikrummet har vi utrymme för en bvp, en acktank, och en fristående vvb utöver golvvärme ftx m.m. Men vi kanske borde förstora teknikrummet. Som ni säger så tar inverterare, osv plats.

isolering kan vi be om extra. Vad är standarden i tjocklek, och vad bör vi fråga om? Det är ett trähus det rör sig om som ska stå på betongplatta och ha golvvärme.
Tyvärr(?) vill vi ha lite fönster. Inte överdrivet mycket men det blir ändå ett par storaglaspartier så ett riktigt passivhus eller plusenergi kan det nog inte bli.

en sak som kanske komplicerar är att 50 av dessa 300m2 är en gäststuga som vi vill värma med huvudbyggnadensvärmesystem.

det huset vi bor i nu hade luft/vatten, vedpanna, och solfångare. Vi tyckte inte det funkade bra. Luftpumpen var vek och vi fick elda och vi visste inte hur man gjorde riktigt och vi hade ingen bra tillgång till ved. Så vi bytte ut luftpumpen och vedpannan mot en bvp. Det har ökat komforten kraftigt. Och är förhållandevis ”billigt”. Knappt 10000 kwh för 270m2 gammalt sutteränghus och relativt hög värme inomhus (22grader). Vi har acktank och det har varit väldigt bra att ladda på natten och sedan går ingen el för ytterligare värme mellan 06-00.

vi tänkte väl att det skulle vara bra för framtiden också. Men kanske är ett 25kwh batteri mer lämpligt som laddas på natten än acktankar.
 
Menar du en fristående vv elberedare.... är det inte bättre å billigare med en tex nibe 1155 och en större beredare ex nibe vpb 500 om det är att ni är rädd att vv inte ska räcka till
 
FTX, värmepump känns givet. Men om man vill isolera mycket så tror jag man ska fundera på att inte ha kamin, och i så fall vattenmantlad, helt enkelt för att det kommer bli för varmt i rummet efter kort tids användning.

Jag bor själv i ett mycket välisolerat hus med LV-VP på 5kW. Den drar bara 1700 kWh/år för 162 m2, 21C, 1 person. Själva uppvärmningen utgör bara 70% av den förbrukningen, resten varmvatten. Så med 6 personer så är det framförallt varmvattnet som kommer förbruka energi hos er, om ni har det välisolerat. Då kommer en vattenmantlad kamin göra störst nytta, då värmepumpar inte är effektiva vid höga temperaturer. Allt beror naturligtvis på hur stort varmvattenbehov ni har.

Viktigt att värmesystemet är gjort för låg framledningstemperatur. Så golvvärme eller stora radiatorer. Ska om ni har en gäststuga som kräver mycket högre framledningen så blir inte värmepumpen så effektiv.
 
V Vector skrev:
Menar du en fristående vv elberedare.... är det inte bättre å billigare med en tex nibe 1155 och en större beredare ex nibe vpb 500 om det är att ni är rädd att vv inte ska räcka till
jag menar en vpb. Så inte en som drivs med el. Värmepumpen kan ju värma till 60 grader och varannan vecka köra legionellakörning med spets. Så tänker att det borde räcka.
 
tommib
V Viktorbyggahus skrev:
Så inte en som drivs med el.
En som inte drivs med direktel, menar du. En värmepump drivs absolut med el, men ger en högre verkningsgrad än att bara köra elen genom ett motstånd.

Du vet säkert detta men jag skriver det ändå eftersom en del människor tror att värmepumpar är magiska eller något och inte förstår att de inte fungerar utan el.
 
tommib tommib skrev:
En som inte drivs med direktel, menar du. En värmepump drivs absolut med el, men ger en högre verkningsgrad än att bara köra elen genom ett motstånd.

Du vet säkert detta men jag skriver det ändå eftersom en del människor tror att värmepumpar är magiska eller något och inte förstår att de inte fungerar utan el.
Precis. Jag menar icke direkt el. Jag tror alla fattar att el behövs på något sätt.
 
Kolla om ni kan få fyrglasfönster. Jag har släktingar i Finland med moderna lågenergihus och passivhus. Dom har jättestora fönster, men de är fyrglas. Funkar bra även i långa kalla finska vintrar :)
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Personligen skulle jag bygga passivhus om jag byggde nytt. Det borde ju spara allra mest energi till uppvärmning, eftersom det då mest är varmvattnet som behöver värmas.
Passivhus är inte så fruktansvärt mycket dyrare än ett normalhus. Egentligen borde alla nya hus uppnå passivhus normerna.
Bergvärme och FTX ventilation + solceller med batterilagring.
 
Skulle jag bygga nytt & hade pengar skulle det bli
Isolering
BVP
FTX
Vattenmantlad kamin till minsta acktanken man hittar (200-300L bara)
Solvärmepaneler till acktanken
Golvvärme
solceller (med VR förberedd för batterier)
inga batterier


En 200-300L Acktank sänker inte effektiviteten så mycket för en BVP på ett hus på 300kvm, men ger det där lilla extra gratis värmen med vattenmantlad kamin & solvärmepaneler & möjlighet till gratis(med solvärmepanler då) poolvärme om man kopplar acktanken till en poolvärmeväxlare.
 
Q
Om jag skulle bygga nytt så skulle jag vilja ha.
Byggt det passivt eller iallafall välisolerat.
bergvärme med extra ackumulatortank så det räcker med köra på natten.
Golvvärme
Ftx ventilation med ett ac/värme pump så man kan kyla huset på sommaren .
Anpassa huset så man kan ha solceller optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.