Eftersom vi värmer vårt vatten med bergvärme som tänkte koppla diskmaskinen till varmvatten för att spara lite el.
Diskmakinen sitter inkopplad med en t-koppling på kallvattenröret som går till köksblandaren. Funderar på att helt enkelt byta plats på varm och kallvattenrören (15 mm PEX) så slipper jag flytta t-kopplingen. Noterade dock att kallvattenröret är missfärgat jämfört med varmvattenröret. Är det ett problem eller är det normalt? Kommer det att regngöras av varmvattnet? Ser ut som om båda ändarna av rören är kopplade med klämringskopplingar. Måste jag byta klämringar och stödhylsor om jag kopplar loss dem byter kallt mot varmt?
Tacksam för alla råd.
 
Lite funderingar:
- Allt vatten som diskmaskinen använder är inte uppvärmt.
- Hur mycket vatten behöver spolas för att det ska komma varmvatten i kranen?
- Hur mycket vatten tar diskmaskinen vid de olika tillfällena när vatten används?
- Hur lång tid är det mellan gångerna som diskmaskinen tar vatten är det, å hur mycket sjunker varmvattentemperaturen i rören mellan gångerna?

Vattenavstängningen till diskmaskinen ska egentligen vara lättillgänglig ovan bänk.
Tex via vred på köksblandaren, separat avstängningsventil, elektronisk.

Utan bild är det svårt att säga om missfärgningen, men det kan vara pga att någon koppling har läckt lite, kan vara att det har blivit kondens på kallvattenledningen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Lite funderingar:
- Allt vatten som diskmaskinen använder är inte uppvärmt.
- Hur mycket vatten behöver spolas för att det ska komma varmvatten i kranen?
- Hur mycket vatten tar diskmaskinen vid de olika tillfällena när vatten används?
- Hur lång tid är det mellan gångerna som diskmaskinen tar vatten är det, å hur mycket sjunker varmvattentemperaturen i rören mellan gångerna?

Vattenavstängningen till diskmaskinen ska egentligen vara lättillgänglig ovan bänk.
Tex via vred på köksblandaren, separat avstängningsventil, elektronisk.

Utan bild är det svårt att säga om missfärgningen, men det kan vara pga att någon koppling har läckt lite, kan vara att det har blivit kondens på kallvattenledningen.
Kan man föra in halvblandat varmvatten? Tex 60% varmt 40% kallt? Finns det sådana lösningar?
 
Man kan föra in vilket vatten man vill. Maskinen kommer sedan att värma det till rätt temperatur. Vilket går fortare ju varmare det är.
 
Jag kör diskmaskin på blandaren. På så sätt kan jag börja med kallt vatten. Kallvatten är bra för protein.
Sedan efter första omgången den dragit in vatten växlar jag till varmt. Då den sitter på blandaren kan jag då spola fram varmvatten.
Om jag sedan vill torka disken sist så sätter jag på kallvatten igen då den utnyttjar vatten i behållare på sidan av maskinen för att kyla ner, och på så sätt kondensera vattnet mot väggen i maskinen. Men billigast är förstås att skippa torkning.
Ibland kör jag dock varmvatten på allt och kan inte säga att det brukar kännas smutsigare då? Men den torkar sämre om jag nu vill göra det.
 
Bruksanvisningen säger:

”Anslut diskmaskinen till varmt vatten (max 70 °C) om fastigheten värms upp med energisnål varm- vattenberedning som exempelvis fjärrvärme, solceller eller bergvärme. Genom att välja varmvattenan- slutning sparar du disktid och minskar diskmaskinens konsumtion av elenergi.”

Så det funderar jag inte så mycket på (kanske var en dålig rubrik). Det var mest missfärgningen och klämringskopplingarna som jag funderade på.
Så här ser det:
Vattenledningar och klämringskopplingar under diskbänk, möjliga missfärgningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vattenanslutning under diskbänk med klämringskopplingar och synlig missfärgning på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är risk att det blir dyrare att ha den ansluten till varmvattnet, men det beror lite på hur långa rör du har från bergvärmepumpen till köket. En diskmaskin förbrukar ca 10-15 liter under ett diskprogram. Jag gissar att den fyller omkring 3-4 liter åt gången.

Om du tappar upp 3 liter i kökskranen, hinner du få varmt vatten då? Om inte, så kommer du med varmvattenkoppling att dra in 3 liter kallt vatten i bergvärmepumpen (som den måste värma), men diskmaskinen får ändå bara kallvatten. Då blir det dyrare att köra diskmaskinen med varmvattenkoppling.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Det är risk att det blir dyrare att ha den ansluten till varmvattnet, men det beror lite på hur långa rör du har från bergvärmepumpen till köket. En diskmaskin förbrukar ca 10-15 liter under ett diskprogram. Jag gissar att den fyller omkring 3-4 liter åt gången.

Om du tappar upp 3 liter i kökskranen, hinner du få varmt vatten då? Om inte, så kommer du med varmvattenkoppling att dra in 3 liter kallt vatten i bergvärmepumpen (som den måste värma), men diskmaskinen får ändå bara kallvatten. Då blir det dyrare att köra diskmaskinen med varmvattenkoppling.
Riktigt bra poäng!
 
Om man vill ha optimal diskeffekt så ska maskinen kopplas till kallvatten.
Anledningen är att protein (som det finns gott om i matrester) löses i kallt vatten men koagulerar i varmt.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
G gbgustaf skrev:
Det är risk att det blir dyrare att ha den ansluten till varmvattnet, men det beror lite på hur långa rör du har från bergvärmepumpen till köket. En diskmaskin förbrukar ca 10-15 liter under ett diskprogram. Jag gissar att den fyller omkring 3-4 liter åt gången.

Om du tappar upp 3 liter i kökskranen, hinner du få varmt vatten då? Om inte, så kommer du med varmvattenkoppling att dra in 3 liter kallt vatten i bergvärmepumpen (som den måste värma), men diskmaskinen får ändå bara kallvatten. Då blir det dyrare att köra diskmaskinen med varmvattenkoppling.
Inte många moderna diskmaskiner som fyller så mycket.. Våran drar 7 liter totalt på ett program och då är det fördisk, disk och skölj. Det är bara andra delen som värmer vattnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.