Vi har just flyttat in i ett hus där en dörr till ett badrum i källaren ser ut såhär. Tidigare ägaren råkade låsa in sig och slog sig ut. Därför är det ett hål i dörren och trät är bortslaget där slutblecket ska sitta. Jag funderar på laga dörrhålet genom att täcka över med glasfiberväv och måla över, vet inte om det finns någon bättre idé. Slutblecket har jag ingen aning hur jag ska fixa.
 
  • Skadad badrumsdörr med hål och trasigt trä vid låsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En trasig dörr med ett stort hål och skadade kanter, orsakade av någon som slagit sig ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräs/såga/hugg rent så att det går att limma dit en ersättningsbit i lämplig dimension.

Samma med hålet i dörren. Såga ett lite större hål och fäll in en passande bit masonite.
 
  • Gilla
Pettert och 1 till
  • Laddar…
Inte helt trivialt att fixa dörren så att det blir bra. En ditlimmad masontiskiva täcker hålet men det krävs bra handlag att få ytan jämn och fin.
Hade det varit en modern dörr så hade det varit enkelt att köpa en ny för 300-500 kr.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson och 1 till
  • Laddar…
Hålet i dörren går att fylla med spackel i några omgångar så att det blir slätt. Sen kan du "klä" den sidan av dörrbladet med vit (struktur) plastfilm. Finns på rullar hos exempelvis Bauhaus. Exempelvis denna:
https://www.bauhaus.se/dekorplast-d-c-fix-faner-tra-parlvit

Skärmbild av dekorplast i träimitation från webbutik, avsedd för ytförnyelse på möbler och inredning.
Tror det är både enklare och billigare än att få till en bra yta på "traditionellt" sätt.
 
  • Gilla
Gustaf Nilsson
  • Laddar…
Kan säga att våra dörrar i mitt barndomshem (sjuttiotals) allt eftersom blev mer och mer massiva eftersom bråken mellan mig och min bror ofta slutade med en hård näve i dörren med hål som följd.

Min far fyllde med spackel och målade.
 
  • Haha
  • Gilla
lordi och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Min far fyllde med spackel och målade.
Jag hade spacklat med armerad betong så hade ni kanske lärt er något till slut. :cool:
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Leta ny dörr på byggåtervinningen?
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för svar! Jag testar sätta dit en bit masonit med stöd i hålet och sedan spackla och måla, ska ändå måla om alla dörrar. Huset är från 50-talet så tror det blir svårt att hitta en ny dörr i rätt dimension. Testar fräsa bort trä i fodret och limma/skruva fast en ny del. Återkommer.
 
Någon som har tips på hur man kan laga en altandörr som det har suttit en kattlucka i på bästa sätt?.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Någon som har tips på hur man kan laga en altandörr som det har suttit en kattlucka i på bästa sätt?.
Vi fixade några trasiga altandörrar, genom att skruva bort den nedersta aluminiumlisten och övriga trälister runt dörrspegeln.
Ny masonitskiva kapades till och målades, sedan återmontage.
Du kanske behöver en ny bit frigolitbit som isolering i dörren.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vi fixade några trasiga altandörrar, genom att skruva bort den nedersta aluminiumlisten och övriga trälister runt dörrspegeln.
Ny masonitskiva kapades till och målades, sedan återmontage.
Du kanske behöver en ny bit frigolitbit som isolering i dörren.
Tror jag skall använda fogskum mellan dörrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.