C cap skrev:
Frånluften behöver du inte isolera. Däremot Tilluften om du tänker köra kyla och ha såpass kallt att du kommer under daggpunkten. Lättast då är tunna självhäftande Armaflexmattor. Obs välj inte dom blå utan dom svarta.
Tack, en vän som är ventilationsmontör sa att jag skulle köra med en sådan färdig strumpa just nu vid genomföringarna i taket som man inte kan komma åt och isolera senare, anledningen är att jag inte har någon vana i att kondensilsolera och det krävs lite precision när man isolerar en böj med Armaflex.
 
  • Gilla
Svante Jägerstig
  • Laddar…
Igårkväll var det dags att ta tag i takstolsjusteringen/förstärkningen för att kunna dra upp ventilationen så tight det går, igår kväll hämtade jag materialet och satte igång med den takstolen som krockar med genomföringen i sovrum1. Jag är varken takstolsexpert eller konstruktör och jag tänker inte betala för att någon ska räkna på en sådan här enkel konstruktion bestående av 50x100 regel med en väldigt enkel spikad skarvkonstruktion, så jag tänkte att jag överdriver detta så kan det inte bli fel. Vad jag förstått så ska delen jag kapar som kallas underarm i ett fackverk mest ta upp dragkrafter ut mot väggarna eftersom fackverk är av självbärande princip.

Det blev mycket bilder för detta, jag tänkte att jag tar en bild per moment. Här kommer en översiktsbild.
Översikt av en takstolskonstruktion i trä mot bakgrund av en tegelvägg, med synliga reglar och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkt ventilationsgenomföring.
Takstolsjustering med nytt virke och isolering vid genomföring för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolens befintliga skarv.
Renoveringsprojekt av takstol med nytt ohyvlat virke och förstärkt med plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takstolens underarm består av 50x100 ohyvlat virke, jag inhandlade 50x200 ohyvlat virke.
Ohyvlat 50x200 virke på arbetsbänk framför kap- och geringssåg, förstärkning av takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade av virket så att jag skulle få in det emellan facken på takstolen, gjorde olika längder för att få en en bit som var så lång som möjligt.
Två ohyvlade träreglar på ett trägolv som förberedelse för takstolsförstärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sköt in 50x200 emellan brädorna.
Takstolsförstärkning med nytt virke och befintlig takstol vid tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såg till så att den nya skarven blev lite förskjuten så att det inte bildar en generalskarv med gamla takstolen.
Ny 50x200 ohyvlat virke inskjutet mellan takstolens fack för förstärkning, bakgrund av tegel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade i lite skruv här och var för att få till bärighet under arbetet.
Närbild på en takstol i trä under renovering, med en borr i förgrunden som skruvar i en ny träbit för att förstärka konstruktionen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade ihop nya virket med en provisorisk bit för att stärka upp medans jag arbetar med baksidan av takstolen.
Takstol under renovering med nytt ohyvlat virke monterat nära en tegelvägg och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bröt loss ena regelns som band ihop skarven på den befintliga takstolen.
Överblick av en takstol under förstärkningsarbete med synliga träreglar och en påbörjad genomföring för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag inhandlade en 18x1200x2500 k-plywood, klöv upp den i 4 delar så att jag fick 2 längder till vardera takstol jag ska arbeta med. Sedan sågade jag till en längd så att den skulle passa i det stora facket.
K-plywood med uppritad markering för sågning, förstärkning av takstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Plywood monterad på baksidan av takstolen. Jag har också sågat med sticksåg där ventilationsröret ska komma upp. Plywooden skruvas här så att den binder ihop gamla och nya virket.
Hand med borrskruvdragare skruvar fast ett nytt träregel bredvid äldre takstolens skarv, renoveringsarbete under pågång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand som håller en borrmaskin och skruvar en plywoodskiva på en takstol under ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvade loss det provisoriska virket emellan nya skarven och rev bort den gamla skarvbiten på den befintliga takstolen för att fixera plywoodbit nr 2
Renovering av takstol med nytt virke, verktyg och material synliga i ett vindsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågade ur plywoodbit nr 2 och använde som mall för att såga ur takstolen.
Förstärkning av takstolen med nytt trävirke och skruvdragare redo för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågad del i en träbjälke i takstolen för ventilation och förstärkning med nytt virke, omgiven av isolering och takmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade in plywooden och skruvade onödigt mycket skruv från båda hållen. Färdigt resultat. Nästa kväll så ska jag göra om samma arbete på takstolen vid andra gaveln ovanför vardagsrummet.
Översikt av vindutrymme med synliga takstolar, oisolerade tegelväggar och isoleringsmaterial på golvet under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Det där lär hålla utan att räkna på det. Gällande kondensisolering vid tighta genomföringar. Kan det funka med fogskum vid dessa platser? Typ som man spray isolerar byggnader.
 
A Anderscurl skrev:
Det där lär hålla utan att räkna på det. Gällande kondensisolering vid tighta genomföringar. Kan det funka med fogskum vid dessa platser? Typ som man spray isolerar byggnader.
Det funkar alldeles utmärkt
 
T TechnoKnut skrev:
Tack, en vän som är ventilationsmontör sa att jag skulle köra med en sådan färdig strumpa just nu vid genomföringarna i taket som man inte kan komma åt och isolera senare, anledningen är att jag inte har någon vana i att kondensilsolera och det krävs lite precision när man isolerar en böj med Armaflex.
Armaflexmattan är hur enkel som helst att jobba med. Tror många blandar ihop det med rörisoleringen.
Det enda viktiga är att inte måla på afmaflexen och sen limma alla skarvarna alt tejpa varje skarv (dyrare).
 
Jag hade inte planerat att få någonting gjort nu under helgen på grund av att jag var iväg med ett gäng bekanta på öl och whiskymässan, det blev både mycket av det goda och sent. När jag kom hem idag så mådde jag oförskämt bra med tanke på vad jag utsatt kroppen för så jag bet tag i den andra takstolen som skulle förstärkas och sågas ur. Mycket nöjd med att faktiskt ha fått något uträttat, är ganska stressad för att försöka hålla min tidplan.

Här följer resultatet:
Förstärkt takstol i vindsutrymme med synlig isolering och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkt och ursågad takstol i ett vindutrymme med rödtegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstärkt och urtagen takstol ovanför isolering i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsågad takstol med förstärkning och tejpade kanter, sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Jägerstig och 1 till
  • Laddar…
Jag har kört fast lite med ventilationen då jag väntar på material så istället för att färdigställa ventilationen ikväll så fortsatte jag att montera plast och läkt.

Före:
Renoveringsarbete i ett rum med halvfärdigt träpaneltak och osynlig ventilation under plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter:
Renoveringsprocessen av ett tak, där plast och läkt är monterade som förberedelse för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i tak med monterad plast och läkt, oavslutad ventilation och stege i rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Nu fick jag grejer till ventilationen tillhandahållet under dagen så då var det bara att sätta fart när jag kom hem. Jag hann med att färdigställa alla ventilationsrör som ska igenom våningen så imorgon kan jag fokusera på att jobba vidare med taket dvs plast och läkt, det lär dock bli lite pyssel att få ångspärren mot vinden tät kring ventilationsrören, det är högst troligt att jag behöver ta ned några rör igen för att komma åt, men då vet jag iaf att det kommer passa (y)

Vardagsrum
Nyinstallerat ventilationsrör i tak med isoleringstape och elektriska ledningar vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör som går genom en våning med ångspärr tejpade runt för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör omgivet av isolering genom en träbjälke i ett byggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum1
Ventilationsrör monterat genom taket i ett rum med mönstrad tapet och träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör genom taket förseglade med isolering och skum för tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum 2-3
Nyinstallerat ventilationsrör i ett rum under renovering med tejpade skarvar och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök
Ett nyinstallerat ventilationsrör genomgående en våning intill ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Zlingo och 2 till
  • Laddar…
Idag ville jag få till ångspärren kring ventilationsgenomföringarna, fy bubblan va det var irriterande att hålla på med den kladdiga tejpen när det är löjligt tight att komma åt, det måste dessutom bli tätt. Det är knappt så jag vill visa bilderna, jag försökte göra det lite snyggt på de två första, med betoning på försökte, sen tröttna jag helt och bara lappade ihop de två sista, blä. Jag höll på i strax över 4 timmar, det blev inga skönheter men det blev bra och nu kan jag lägga det jobbet bakom mig, skönt.

Ångspärr runt ventilationsrör säkrad med grön tejp i tak, ojämna kanter och kladdigt arbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångspärr med tejp kring en ventilationsgenomföring i ett trångt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångspärr med kladdig tejp runt en ventilationsgenomföring i taket, klart ihoplappt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ångspärr med silvertejp runt en ventilationskanals genomföring i taket, med synlig grön tätningstejp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Ikväll blev det äntligen lite produktion där det faktiskt syns att det händer något, jag fortsatte med att komplettera ångspärren från hallen till trapphuset, lite krånglande med stege men gick annars smärtfritt. Efter det skruvade jag upp lite läkt.

Trapphuset före, under och efter dagens arbete.
Renovering av trapphus med ny ångspärr och uppsatta läkter på taket, stege och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat trapphus med nyinstallerad ångspärr och påbörjad läkt på taket, stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverat trapphus med ny ångspärr och uppskruvad läkt på taket, stege i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kök före och efter dagens arbete
Renoverat tak i trapphus med nya ångspärrar och läkt i olika stadier av montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat trapphus med ny ångspärr och läkt på taket, oavslutad renovering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Öyivind och 5 till
  • Laddar…
I fredags hann jag inte med att göra så mycket, var och käkade lite middag med familjen, det var mysigt och välbehövligt. Jag fokuserade sedan på att plasta lite under kvällen. Det känns som att jag snart är hemma med plast och läkt förutom att jag kom på ett par detaljer som kanske måste styras upp nu på en gång innan jag gipsar.

Först har vi då ventilationsrör för ventiler i rummen, jag hade tänkt borra dessa senare, när jag stod och tejpade så kom jag på att det kommer bli väldigt svårt att täta ångspärren kring ventrör när jag har borrat efteråt (Om någon har en bra ide på att lösa detta senare så kom gärna med förslag).

Den andra saken jag tänkt på var ventilationsaggregat, tänk om det jag väljer inte går att få upp i vindsluckan, jag kollade mått på ett aggregat (D,B,H 840x710x610) som jag funderat på och det har inte en chans att platsa i luckan. Jag tänkte då att jag får lämna taket som det är i korridoren vid den gamla vindsluckan för en tid framöver ifall att jag behöver såga upp taket för det aggregatet jag ska ha.

På grund av att ventilationsaggregatet påverkar min planering och jag nu inte ska göra taket i det korridorsutrymmet så bestämde jag mig för att göra lättväggarna som ansluter mot korridoren nu, jag behöver snabbt få upp alla övriga väggar under veckan för att jag ska få hjälp med elen i väggarna nästa helg så att jag kan stänga båda sidor av väggarna så mycket det bara går innan jag ska lägga golvvärme och parkett under vecka 44.

Lite bilder följer på det som blivit gjort senaste två dagarna. Förutom det som syns på bilderna så har jag kompletterat med lite tejpningar samt massvis av skruv

Hall kompletterad med läkt, har dragit upp lite elrör i schaktet vid skorstenen också.
Tak med lattor och pågående elinstallationer i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sovrum1 plastad och läktad, väntar lite med resterande läkt tills väggen mot korridor är klar.
Tak med plastångspärr och träläkt under konstruktion, synliga elkablar och en taklampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korridor plastad
Renoveringsarbete i en korridor med plasttäckt tak och läkt, synliga elinstallationer och rörledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Korridor, reglat upp vägg
Renoveringsarbete med lättväggsreglar och plastsäkring i ett korridorsutrymme, elrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Avslutar lite med en efterlängtad nyhet för oss, solcellsföretaget hörde av sig på fredagen och berättade att de hade fått hem växelriktaren som vi väntat på, nu kommer de sätta fart och montera upp grejer, då kanske man hinner suga ur några få stackars watt detta året i alla fall, det är inte direkt effektivaste tiden på året som är kvar om man säger så, har hört att solen ger mycket lite i december. Målet är att få upp 44 paneler men vi har några hinder så det kommer landa på emellan 41-44 när det är klart och då är sadeltaket fullproppat på båda sidor. Nackdelen med att detta är att det sker just nu när jag är som mest stressad med att få till innertak, vägg och golv för värmens skull (14c inne nu). Jag behöver ta bort en huv som sitter på yttertaket som varit till för en ventilationskanal och laga taket, jag kanske tar tag i det idag men vädret är inte roligt idag men under veckan så är det istället mörkt när man kommer hem.
 
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Vädret var helt okej nu på morgonen så jag tog mig upp på taket och började kolla på huven som ska bort.
Igår införskaffade jag mig lite material för att kunna laga taket så jag var väl förberedd, jag hade lite tur också för en bekant på orten hjälpte mig att skaffa fram lite underlagsduk så att jag slapp köpa en hel rulle.

Här är bild på huven.
Ett svart tak med en borttagen takhuven, en stege lutad mot taket och en skorsten i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med borttagen ventilationstakhuven, synliga takpannor och trädgård nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huven bortriven:
Takhuv borttagen, exponerad underlagsduk och träreglar, defekta takpannor och borrskruvdragare på tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tak med borttagen ventilationstakhuven, synliga takpannor och trädgård nedanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lagningsarbetet:
Öppning i tak med synlig underlagsduk och träreglar efter borttagning av en takhuv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Reparation av tak med ny underlagsduk och träreglar, bredvid befintliga takpannor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis avtäckt taksektion med träreglar och synlig underlagsduk i förberedelse för reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Takhuv borta:
Ett hus med steg upp till ett svart tegeltak där en huv har tagits bort och ett lagats område syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå var uppe och det snart ska monteras solceller så tänkte jag att det kunde vara bra att titta om det fanns skador eller liknande, jag hittade först detta, dåligt gjuten takpanna.
Närbild på en betongtakpanna med skador i form av sprickor och hål på en takyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad och dåligt gjuten takpanna med synliga sprickor och flagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag skulle byta den så orsakade jag detta:
Del av borttagen takhuvar med synlig underlagsduk och en öppning i ett grått betongtegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag hämtat lite nya pannor så ser det ut såhär:
Uppifrån vy av tak med borttagen huv och synliga takpannor, arbetsskor i bildens nederkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter takarbetet så satte jag fart invändigt igen och satte plyfa och gips på väggen som jag reglade upp igår, jag kompletterade också läkten i taket överallt med skruv samt tejpade de sista genomföringarna som jag inte hade gjort klart ännu. Nu skulle jag kunna börja gipsa tak känner jag men det känns lite surt att jag kommer behöva göra en nödlösning senare för att täta kring ventilationsgenomföringarna som tillkommer i varje rum.
Byggarbetsplats invändigt med gipsade väggar, oskyddat tak med läkt, och arbetsredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inomhusrenovering med oskivade väggar, isolerat tak, verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Zlingo och 3 till
  • Laddar…
Man har ju inte gott om tid på kvällarna direkt, har gasat på så gott jag kunnat samtidigt som jag gått igenom lite ventilation med en ventilationskille jag jobbat med i många år, väldigt snäll som tar sig tid.

Jag drog lite slang från stället där brytare för taklamporna ska sitta, slangen är till för några spottar som ska vara till för när man vill tända upp lite extra i vardagsrummet.

Tak under konstruktion med synliga träbjälkar och installerade elledningar i slang för spottar och ventilationspositionering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite konsultation av ventkillen så bestämde jag position av ventilerna i taket, jag behöver lite 125mm pipor som jag ska dra igenom taket, förhoppningsvis imorgon om jag får tag i grejer. Nu när jag hade koll på vart de kommer hamna så påbörjade jag gipsning i taket där ventilerna inte kommer hamna så att jag kunde börja. Jag tänkte att det var bra att starta nära mitten av huset så att minimera risken att måttkedjan ballar ur på gipsen då gipsskivorna inte alltid är exakt lika breda.

Renoveringsarbete i vardagsrum med oskyddat tak där ventilationsslang och gipsning påbörjats, samt synliga verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i vardagsrum med pågående gipsning av tak och rörledningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska få hjälp i helgen av en elektriker för att ordna elen i väggarna, jag hade tänkt gipsa allt tak innan jag påbörjade väggarna men får prioritera de ställena där väggarna ska stå för att hinna enkla väggarna innan han kommer, det blir sena kvällar denna vecka känner jag, hoppas verkligen att jag hinner.
 
  • Gilla
Appendix och 6 till
  • Laddar…
En liten snabb uppdatering gällande dagens arbete, hann inte med så mycket. Tog en timme bara att ordna till slangrullarna som skulle vidare upp till vinden.

Slang till vinden, signalkabel, nätverkskablar och elkablar.
Oorganiserade kablar och slangar längs en pelare på en byggarbetsplats med pågående gipsarbete i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning gipsa tak.
Delvis gipsat tak med synliga träbjälkar och utstickande kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ofärdigt rum under renovering med öppet tak där el, nätverks- och signalkablar hänger längs väggen, oorganiserade på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svante Jägerstig och 3 till
  • Laddar…
Idag kunde jag börja sätta upp lite ventilationsrör komma vidare med gipstaket, det var verkligen på tiden att jag fick materialet, jag hade kört fast idag annars. Jag kommer sätta upp 125mm rör, fick lite information om att det inte var vettigt att köra med 160 rör för tilluften in i rummen, det skulle inte vispa runt luften i rummen på ett bra sätt, behövs lite mer fart.

När jag kom hem så trodde jag att jag hade en gammal 127mm borr men icke, fick ta en repa till byggvaruhuset och införskaffa en, avrundat så kostade den 1000:- spänn, som tur var så hade jag åtminstone själva centrumborrstycket.

Väl hemma så var det bara att sätta fart, jag skruvade fast kanalfästen på ventilationsrören så att de inte kunde trilla ned genom taket, det var rätt smidigt, hade förmodligen varit billigare med små vinklar. Borrade hål där jag ville placera ventilerna för sovrum 2,3 och vardagsrum, satte dit rören och skruvade fast paketen i råsponten, tätade kring rören med tejp och satte fart med gipsskivor igen.

Hål för ventilation i tak med synliga träbjälkar och en gipsskiva, installation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör som installeras i taket med fästen och tejp, nära färdigställda gipsskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsrör monterade i taket mellan träbjälkar med tejp och fästanordningar, i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationshål i ett gipstak med synliga skruvar och uppritade markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipstak under konstruktion i ett rum med installerade ventilationsrör och kanalfästen, samt exponerade träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.