Hej! Vi har en Nibe F1255-16 bergvärmepump med Nibe Uplink installerat. Vi har tibber, och har aktiverat ”smart elpris-styrning” i nibe Uplink, och jag vill nu se när pumpen startar för att värma huset. I appen går det att se temperatur för varmvattnet (laddning och topp) och inomhus, det går att se data för kompressorn (frekvens, drifttid och drifttid varmvatten). Men hur gör jag för att se om den startar för att värma huset eller inte? Det förstår jag inte. Jag kopierar in bilder som visar vilka saker jag kan se i appen.
 
  • Skärmdump av mobilappens historiksektion för hemautomation med olika inställningar för klimatsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en meny för historikdata från en värmepumpsstyrning med olika parametrar och av/på-knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av en värmepumps historikmeny med olika inställningar och statusindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carina123 skrev:
Hej! Vi har en Nibe F1255-16 bergvärmepump med Nibe Uplink installerat. Vi har tibber, och har aktiverat ”smart elpris-styrning” i nibe Uplink, och jag vill nu se när pumpen startar för att värma huset. I appen går det att se temperatur för varmvattnet (laddning och topp) och inomhus, det går att se data för kompressorn (frekvens, drifttid och drifttid varmvatten). Men hur gör jag för att se om den startar för att värma huset eller inte? Det förstår jag inte. Jag kopierar in bilder som visar vilka saker jag kan se i appen.
lättas är väl att titta på gradminuter.För att värmepumpen ska starta behövs det ett värmeunderskott och det är gradminuterna som styr det .om du har -60 gradminuter så kommer din värmepump starta när graminuterna når minus (-60) och sedan räkna ner till 0 för att sedan så kommer den räkna ner till -60 igen för att starta.Sedan hur du ser det i appen får du kolla upp.
 
Hej tack!

så här ser ”gradminuter” ut under senaste året, ser ju onekligen ut som att den jobbade mer i vintras (till vänster i graf) än i somras (till höger). Men vad betyder de? 100 gradminuter verkar det vara normalt, men ibland -100 och ibland -200.
 
  • Histogram över gradminuter med högre värden under vintern till vänster och lägre på sommaren till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C Carina123 skrev:
Hej tack!

så här ser ”gradminuter” ut under senaste året, ser ju onekligen ut som att den jobbade mer i vintras (till vänster i graf) än i somras (till höger). Men vad betyder de? 100 gradminuter verkar det vara normalt, men ibland -100 och ibland -200.
Får du ett +100 så här du ett värmeöverskott och antagligen har din värmepump löst på hysteresen och då stannar kompressor för den behöver inte producera mera värme.ju mer värmebehov (-på gradminuterna)så kommer din kompressor ta längre tid att räkna ner till 0.Man kan säga att ju kallare det är ute kommer dina gradminuter öka.Man kan ställa när El-patron ska hoppa in och stötta om kompressor inte orka ge tillfälligt med effek pga kylan.Exempel står det att el-patron ska hjälpa till att stötta när gradminuterna ramlar ner till-600 så kommer el-patron hoppa in och hjälpa till att räkna ner gradminuterna.
 
Om du tittar på Översikt i ställt för Historik ser du vad pumpen gör just nu.
 
C Carina123 skrev:
Hej tack!

så här ser ”gradminuter” ut under senaste året, ser ju onekligen ut som att den jobbade mer i vintras (till vänster i graf) än i somras (till höger). Men vad betyder de? 100 gradminuter verkar det vara normalt, men ibland -100 och ibland -200.
Det ut som du kör på lite för hög kurva så testa sänk lite.
 
V växelventil skrev:
Det ut som du kör på lite för hög kurva så testa sänk lite.
ok det ska jag testa. Vi har stora fönster åt söder och det har inte varit så kallt här hitintils i år. Det är varmt inne men jag lyckas inte se att nibe värmer huset , men testat att sänka kurvan några snäpp så får vi se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.