Hej, jag vill putsa och måla om (vit färg) en vägg i källaren.
Väggen är bärande och innehåller blåbetong.
Jag vill helst täta så mycket det bara går så att så lite radon som möjligt kommer in.
Jag tar gärna emot tips om puts och färg som blockerar radon.
Jag vill inte använda radontapet.
Ytan behöver inte vara perfekt (ok med lite ojämnheter).
Helst vill jag utföra arbetet själv.

Tack på förhand!
 
BirgitS
Det finns ingen puts eller färg som blockerar gaser så att det har någon nämnvärd effekt när det gäller becquerelvärden. Det är bättre ventilation, radontapet eller byta ut väggen som gäller.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Att "täta" in radongas fungerar inte, den kommer ut någonstans ändå. En vanlig "plastfärg" är ju annars tät.

Bättre är att öka ventilation, alternativt om det är högstrålande material kan man bygga en "Nivell vägg" med luftspalt som man ventilerar ut mekaniskt.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Att "täta" in radongas fungerar inte, den kommer ut någonstans ändå. En vanlig "plastfärg" är ju annars tät.

Bättre är att öka ventilation, alternativt om det är högstrålande material kan man bygga en "Nivell vägg" med luftspalt som man ventilerar ut mekaniskt.
Tack för bra svar, högsta värde jag mätte var 102 Bq/m3 under en väcka mätning, antar att det inte klassas som högstrålande.
 
BirgitS
Det är ju hälften av gränsvärdet. Är du säker på att det är radonhaltig blåbetong?
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
D
F f10l skrev:
Tack för bra svar, högsta värde jag mätte var 102 Bq/m3 under en väcka mätning, antar att det inte klassas som högstrålande.
Gör en riktig vintermätning i flera rum istället, så du vet hur stort problemet är, och om det ens existerar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D datja skrev:
Gör en riktig vintermätning i flera rum istället, så du vet hur stort problemet är, och om det ens existerar.
Hej, jag mätte under flera månader förra vintern 102 Bq/m3 i tvättstugan var det största värdet, alla andra rum hade lägre nivåer, samtliga sovrum hade < 50 Bq/m3. Jag ska försöka ta en bild av ytterväggarna, återkommer.
 
BirgitS
Då behöver du väl inte ens tänka på radonet.
Har du frånluftsfläkt i tvättstugan?
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då behöver du väl inte ens tänka på radonet.
Har du frånluftsfläkt i tvättstugan?
Ja, jag har frånluftsfläkt i tvättstugan och en större fläkt på taket som suger luft från hela huset, radon kan ju öka om jag stänger ner fläktarna (vilket jag inte kommer att göra såklart).
 
BirgitS
Menar du att du har två fläktar efter varandra?

Jag menar förstås inte att du ska stänga av fläktarna utan att det är bra att du har dem.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
D
F f10l skrev:
Hej, jag mätte under flera månader förra vintern 102 Bq/m3 i tvättstugan var det största värdet, alla andra rum hade lägre nivåer, samtliga sovrum hade < 50 Bq/m3. Jag ska försöka ta en bild av ytterväggarna, återkommer.
Först skriver du en vecka, sen skriver du flera månader. Om det är flera månader och en riktig mätning* kan du sluta tänka på radon helt.

* Alltså en med spårfilm som analyseras på laboratorium.
 
Redigerat:
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju hälften av gränsvärdet. Är du säker på att det är radonhaltig blåbetong?
Se bilden, ser ut som blåbetong eller hur?
 
  • Närbild på en vägg med grov porös yta som liknar blåbetong och skräp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D datja skrev:
Först skriver du en vecka, sen skriver du flera månader. Om det är flera månader och en riktig mätning* kan du sluta tänka på radon helt.

* Alltså en med spårfilm som analyseras på laboratorium.
Köpte en bra radonmätare och använder den. 1 vecka/rum = ~2 månader totalt. Kommer att mäta på nytt nu och efter renovering.
 
Det där är lecablock, så inte blåbetong. Så oroa dig inte för radon.

Putsa och måla bara.
 
  • Gilla
f10l och 2 till
  • Laddar…
F f10l skrev:
Se bilden, ser ut som blåbetong eller hur?
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.