Den här tråden verkar arbeta under förutsatsen att vi kommer att vara smartare om 20 år och då ha plockat bort de dåliga lösningarna som finns idag och behållt de bra.

Erfarenheten av historien säger väl att ungefär lika många bra och dåliga lösningar kommer att försvinna och ersättas av en del bra och en del dåliga grejer.

Kanske försvinner smarta och bra saker som sockelsug och klickgolv och om 20 år kanske tjocka heltäckningsmattor och tygtapeter är på modet.
 
wahcar skrev:
Pool är borta, den är igenlagd som så många pooler som byggdes i villor på 70-talet. De blev fina Tv-rum....i alla fall hos en del av mina vänner...
Nu är det väl ändå så att utomhuspooler är vanligare och de lägger man nog inte igen och gör tv-rum av. :)
 
ordain skrev:
Kanske försvinner smarta och bra saker som sockelsug och klickgolv och om 20 år kanske tjocka heltäckningsmattor och tygtapeter är på modet.
Beror ju helt på hur vanliga centraldammsugare blir i våra hem, fortsätter det som det gör så finns nog även de smarta tillbehören kvar.
Klickgolvets vara eller inte vara gissar jag har med kvaliteten att göra. Finns många billiga golv med bristfällig kvalitet som mycket väl kan sänka klickgolven totalt, även att jag inte tror det.
Heltäckningsmattorna har ju redan kommit tillbaka, men frågan är om de finns kvar om 20 år. Antagligen gör de det i.o.m. att de finns i en större variation nu, t.ex. med små plattor man lägger ut. Så mycket smidigare än en stor bökig matta.
 
Utomhusbio kanske är jättepopulärt om 20 år ;-)
 
Hehe jag har aldrig brytt mig om trender utan gör som vi själva tycker. Har sockel i köket och furugolv i matsalen. Har även vanliga 10x10 kakelplattor och vita vitvaror i köket. Vi har även bård på tapeten i matsalen.

Men nu till framtiden. Hoppas det hopplösa rostfria försvinner från köken, tror mer på inbyggda varianter.
Alla übervita ytor hoppas jag försvinner, vita väggar, vitt tak, vitlasyr på golvet och vita soffor. Usch. Vitt är snyggt men med måtta.
 
Ultraljudstvättmaskin, finns det redan alltså??
 
Linnex skrev:
Undra när bruna lister och fönster kommer tillbaka. Tar det mer än 20 år?

Hur många som helst har tyckt att jag skall måla om mina gamla bruna fönster nu när jag bygger om.... men jag totalvägrar. Brunt laserat behövs i a f inte skrapas vilket jag är övertygad att jag kommer få problem med om jag målar om.... så nu sitter jag bara och väntar på att det skall bli modernt igen ;)
Även om det blir modernt igen kommer jag inte att tycka bättre om det!
 
Är det inte så att inredning har utvecklats till att vara mer av ett fritt val. Nog för att vissa saker i princip har varit bannlysta, ( som furu till exempel) under en period, men det är ändå ok att välja lite vad man vill. Jag menar, om vi tar kök, så finns det ju allt från "vanligt" vitt som anses modernt, via träkök till knall röda, gröna, blå och gula varianter. Vad som är omodernt är väl att ha det som man har haft det de senaste 20 åren...? Jag tror inte at rostfria vitvaror kommer att försvinna helt, de har utvecklats och det blir inte lika mkt fläckar på de nya, därmed är de inte lika opraktiska som de har varit. Jag tror snarare att det kommer att finnas mkt mer att välja mellan i färg, form och funktioner. Jag tror heller inte att träbänkskivor kommer att försvinna helt. De må föra med sig mkt extra arbete, men det är ändå den enda skivan på vilken du faktiskt kan få bort repor o dyl helt. Därmed anser jag att sådana är rätt funktionella.

Men vad vet jag... Det återstår ju att se. Jag hoppas iaf att gränserna kring vad som är modernt kommer att blekna det blir roligare så. :)
 
Den som trodde att micron kommer att försvinna kan inte ha småbarn!

I övrigt är det ju helt omöjligt att veta vad som kommer att gälla om 20 år. Förhoppningsvis har tekniken gjort livet lättare. Smarta lösningar som vi (jag) är för dumma för att kunna lista ut redan nu. Kanske microns funktion har ersatts av något annat, iofs?

Om jag ändå skall gissa på något så är nog fondtapeten hopplöst ute om 20 år. Och snälla, jag HOPPAS att grått klinker och vita STORA kakelplattor är ute.
 
Jag tror att det som kommer att försvinna är alla "icke-standarder". Det finns inte plats för sådant i ett hem om 20 år, för det skapar så mycket onödigt resursslöseri.

Några exempel: Var på IKEA och skulle ha en list med spottar att sätta under skåpen som sitter över diskbänken. Upptäcker att de har olika anslutningskontakter, och därmed varsitt sortiment av jämrans tillbehör. Köpte ingen av dem, de får lov att bestämma sig för vilken modell det skall vara, annars står jag där om ett år eller två när jag vill köpa en list till och konstaterar att det var den andra standarden som vann.

Kyl och frys har vi tittat på en del, och här är det rena cirkusen. Massor med människor letar efter ett skåp i storlekar som inte finns, eller så finns det en modell hemma, med häftig prislapp. Det är dags för branschen att göra standardstorlekar för att slippa kalabaliken som uppstår när frysen lägger av.

Just nu, när högkonjunkturen peakar, är det lätt att sälja nästan vad som helst. Men, det kommer att komma sämre tider, och då kommer en massa importföretag med skojjiga kranar, knoppar, handtag & beslag i sortimentet att försvinna, och att finna reservdelar blir sedan jobbigt. Jag tror att man sedan kanske lär sig att köpa stora och välkända märken, som har förstånd om att hålla reservdelar i många år.

Vad gäller färger så har jag också en känsla av att det mörka inte har någon framtid. Det kommer vara svårt att sälja ett hus med mörka bänkskivor redan om tre år, för det är mörkt , trist och kallt i vårt land ändå.

De speciella planlösningarna med gigantiska takhöjder i delar av huset, det stora och öppna samt de små sovrummen kommer också att göra det jobbigt att sälja. De är för personliga och rent opraktiska.

Det är jobbigt att klättra upp fem meter i luften för att byta en lampa, eller göra rent. Hur man än säger till barnen att de inte får kasta upp hundens boll i taket, så hamnar den där ändå. De har ju inte plats att leka i sina små rum. De öppna planlösningarna gör dessutom att med tiden samlas det en hel del stekos med påföljande fetthinna där också, som man måste göra rent.

Lite mer praktiska och kostnadseffektiva lösningar kommer bli mer efterfrågade, och därmed så kommer sådant som upplevs som opraktiskt och dyrt att försvinna.
 
Jag tror inte riktigt på inne o ute! Jag gör inget bara för att det är inne! Jag gör det så som jag vill ha det och så har det varit i alla tider(bortsett från dom då som bara hänger med det som är inne o ute)Allt detta som är inne o ute har också varit inne o ute hundra gånger om i alla årtionde och så kommer det också att fortsätta. Dom som i så fall tog bort sina pooler från 70- talet är dom lata o likaså dom som inte vill ha ekskivor är lata(men det är dom ju redan i dag o dom väljer det ju inte heller.) Sådant som inte varit "inne" men endå funnits att köpa på beställning har då kanske upplevts lyx o nu är det inte det för nu har fler upptäckt det osv.Se på USA tex mycket av det som är inne o ute hos oss har alltid varit inne hos dom. Där finns inte Inne o ute på samma sätt som hos oss. Furu är riktigt ute sedan 80-talet men det är förvånadsvärt många som kör med det i alla fall. Allt handlar ju om smak och bekvämhet. Rostfritt har ju funnits i alla årtionde men det är nu det blivit riktig utbrett.Jag tror att allt kommer att gå i vågor som hittils o allt kommer att finnas kvar som det alltid har gjort fast du får forstätta att beställa det bara för att det inte räknas som "inne" just då.
 
Ibland undrar jag varifrån kommer alla trender ? Och varför vill en del ha i sina hem utrymmen som liknar väntsallar, barer, hotellrum, och storkök? Vill vi ha hemma den atmosfär som vi upplever i offentliga byggnader eller är det offentliga ytor som vill låtsas vara hemmamysiga?
Rostfritt kom från restaurangkök, högt till tak med stora öppna ytor kom från typ utställningshallar och pampigt stora hus. All det skall idag passa i ett hus på 150-180m2 .
Svårt att sätta en personlig prägel på nytt boende. Man försöker ju men inredningsbutiker ändrar ledande färg och träsort en gång per år. Som tur är kan man alltid få väggfärg i alla möjliga nyanser men "försiktig" vitt dominerar ändå ... man intalar sej att neutralt grå blir en klasiker som håller i många år men snart ändras det till annat :). Med så snabba svängar är man trendig i högst ett par år .... för att hänga med är det faktisk enklare att välja vitt kakel och måla väggarna svarta än tvärtom ;).
Högt till tak och höga stora fönster är ingen praktisk lösning i mina ögon så jag tror att den tränden försvinner .
Smarta och praktiska lösningar förblir dock praktiska länge. Dom är i alla fall värda att satsa pengar på, tycker jag.
gaia
 
Snailman
vitt på väggar och tak tror jag aldrig kommer försvinna(kanske gå lite upp och ner i popularitet bara) , har sett hus då det var poppis med svarta väggar:eek:
 
Allas smak är olika och kommer alltid att vara det, beroende på uppväxt, boendemiljö, infrastruktur, klimat och plånbok.

Sedan finns det en rejäl konflikt mellan vad som är praktiskt, vad som är mysigt och vad som är billigt.

T.ex är rymd, stora panoramafönster och hög i tak i mitt tycke vare sig omysigt eller opersonligt. (snarare 2,40 genomgående takhöjd och små fönster). Visst är det opraktiskt när man ska byta lampa och tvätta fönster och ta fram jättestegen på 34 kg.... Att leva inne men ändå ute ger rejäl njutning, på bekostnad av vissa praktiska aspekter. Vad är värt mest ...standardlösning att leva i året om eller lite extra jobb någon gång då och då? Detta avgör var och en.

Jag tror alltfler vill välja lösningar som är anpassade efter naturen, designar huset och dess inredning efter tomten och omgivningens förutsättningar - inte kopierar tidningars idéer och påstådda universella trender som varierar från år till år.

Rymd skapar trivsel, ljusa väggar likaså. Vita väggar är nog det mest tidlösa som finns.

Att måla alla väggar röda eller gröna, skaffa moderna tapeter som är omoderna imorgon eller att skaffa svarta kök som ska bytas till röda eller gröna eller silverfärgade om några år är trender som är kortlivade och som göder industrin och skapar sysselsättning, både åt näringslivet, TV, media och åt alla gör-det-självare hemma.

Så länge vi tycker det är roligare att ändra och fixa hemma än spendera tid på golfbanan eller runt pokerbordet kommer trenderna att fortsätta att variera från år till år. För det göder en livsstil och en industri som många trivs med.

Och en annan sak är säker, folk kommer alltid att tycka att deras val är bra och att de saker de inte valde är sämre och kommer vara otrendiga om några år.
 
Kul tråd! Spännande att höra vad folk tycker och tror om framtiden.

Mina tankar: Jag är glad att jag bor i ett snålrenoverat hus från 1965. Med snålrenoverat menar jag att tidigare ägare har inte gjort sådana renoveringar att man inte känner igen ett funkishus från 60-talet. Förutom han på 70-talet då som satte in furutak och bröstpanel i köket. Finns kvar än idag:) Ser lantligt och gulligt ut. Nu när vi skall byta kök ser jag att våra gamla luckor är högsta mode. Slät ekfaner med vita plasthandtag. Nu skall det bli vita släta luckor. Jag är lat och varken vill eller har tid att damma o putsa på alla krusidulliga utsmyckningar.

Eftersom trender alltid flirtar med historien lagom långt bak, så är det nog gulliga, krusidulliga 80-talskök med hopplöst trista krusidulliga handtag som är mode om 20 år ;) Ve och fasa! Mycket i framtiden kommer nog annars att handla om hållbart, lättskött, miljövänligt och energisnålt. Jag tror det finns en framtid för Grumme Grönsåpa :) En sak som man absolut säger "good riddance" till är sladdar! Trådlös hemelektronik är en självklarhet. Trådburen "fast" telefon är också helt borta ur bilden. Storstugemodellen, dvs öppen planlösning, tror jag inte har en framtid. Att sitta och koncentrera sig på en spännande film samtidigt som någon slamrar i köket - nej tack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.