Halloj!

Är i slutskedet med att beställa betongblock till lättbetonghus. Jag har jäkligt svårt för att bestämma mig om jag ska köra på ytong eller bauroc. Priset skiljer ca 5k till fördel Ytong.

Någon som rekommenderar den ena eller den andra vad gäller själva murningen och hanterbart? Eller andra fördelar som är värda att nämna?
 
N
Jag vet inte om du vill ha några svar?
Hade du velat det, kanske du borde skriva storlek på stenarna och densitet på stenarna.
Gissar att det är sten för ytterväggar, men om man inte ger någon info, så måste vi gissa.
Gärna en länk till båda blocken.
 
Ecoterm+ 300mm från Bauroc vs Lågenergiblock 300mm från Ytong. Baurocs block är egentligen mycket billigare, men eftersom frakten är snordyr blir det billigare att handla av Ytong, trots dyrare block.
 
N
Ecoterm verkar ju inte var så bra.
bauroc ECOTERM+300
Blocken med 300 mm bredd används i byggnader där kraven på ytterväggars värmeledningsförmåga inte är så höga (idrottshallar, köpcentra, lagerbyggnader, produktionsanläggningar mm). Värmeledningsförmågan för en sådan slutbehandlad vägg är U=0,25 W/m²K.

Hittar inte likvärdigt just nu på ytong, men värme och densitet i stenen påverkar värmen för all framtid i huset.
Du borde kolla mer på det än några kronor skillnad på stenen.
Hög densitet har man på sten på innerväggar a 525, vill inte släppa igenom ljud.
Låg densitet har man på ytterväggar, lite över 200 oftast, mycket luft i stenarna och skyddar bra mot kyla.
Ju bättre sten du murar med, ju mindre behöver du värma huset sen.
H+H block 365 mm har jag murat/limmat hus ytterväggar med, är bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.