Vi har flyttat till hus från lägenhet så det här med trädgård är helt nytt för oss.

Det fanns en varmkompost. Den står när häcken. Skulle vända på den men det var svårt. När jag grävde i det så märkte att det är rötter som vuxit in genom plast galler som finns på botten. Jord längst ner var rätt hårt packad. Kanske har de inte vänt på det på länge. Rätt tjocka rötter. Jag har nu tömt allt och fått loss gallret.

Är det normalt med rötter som växer in i komposten? Om inte hur undviker man det. Gallret verkar ju inte ha hjälpt.

Tänkte nu bygga komposten igen men tänkte lägga något under först. Kanske något lager av stenkross/bergflis och plast (typ sopsäck) och sedan några stenplattor ?. Sedan lägger jag gallret ovanpå och bygga komposten runt omkring det.

Är jag helt ute och cyklar?
 
  • Grävd grop vid en trästaket med spade och kratta bredvid, på en yta täckt av höstlöv och betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla trädrotssystem och jord synliga nära ett trästaket med höstlöv runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett upprivet markområde med synliga trädrotssystem framför en trästaket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rötter som trängt igenom asfalt och markduk i en upphöjd rabatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fötter i arbetsstövlar står framför en kompostlåda med jord och löv, som syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Rötterna letar sig mot näringen så det är nog inget konstigt att de växer in i varmkomposten. Gallret är till för att hindra råttor och liknande att ta sig in i komposten.

Under komposteringen bildas det vätska och den vätskan måste kunna rinna iväg ner i marken så du kan inte ha plast under komposten.
 
  • Gilla
yonna och 4 till
  • Laddar…
För ordningens skull: det är ingen varmkompost utan en vanlig ”kall”-kompost.

Du vet som sagt inte hur många år den stått orörd så jag hade nog valt den lata metoden och inte gjort nånting. Nästa gång du vänder den kan du ju se om det kommit in för mycket rötter igen och då fundera på lösningar.
 
  • Gilla
yalazy och 2 till
  • Laddar…
Tomture61
För att bygga en kompost som inte påverkas av omgivningen (rötter) så måste den avskiljas från marken .
Har dock aldrig sett ngt dylikt ;)
Mikroorganismer / maskar är bra jordförbättrare , som är gratis .
Har gjort som min mormor , ett hörn i trädgården .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
För att bygga en kompost som inte påverkas av omgivningen (rötter) så måste den avskiljas från marken .
Har dock aldrig sett ngt dylikt ;)
Mikroorganismer / maskar är bra jordförbättrare , som är gratis .
Har gjort som min mormor , ett hörn i trädgården .
Komposterna som ser ut som en tombola har ingen kontakt med marken eller stativet har iofs kontakt men...
maskkomposter är en annan lösning.

En vanlig kompost som ligger nära ett stort träd får ofta rötter även på ett år så har man en sådan så får man antingen gräva av rötterna varje år, flytta komposten eller skaffa en kompost med mindre hål i botten. En godkänd matkompost får sällan rötter i sig just för att hålen är så små.
 
Det är alldeles normalt att trädrötter växer in i komposten, titta dig omkring så ser du säkert vem eller vilka som är skyldiga. Gran, asp och björk brukar vara snabba.

Rötterna stjäl förstås en del näring men det är inte hela världen, kompostjord är generellt inte särskilt näringsrik och kan inte ersätta gödsel men det är den fina mullen som tillverkas i komposten som är åtråvärd, så mycket bättre än den torvbaserade, plastförpackade jorden som saluförs.

En sådan kompost som du har bör ösas en gång varje år för att blanda och lufta jorden, då kan du samtidigt klippa av rötterna som tagit sig in. Tre likadana fack brukar vara lämpligt, då öser man över materialet i nästa fack, efter tre år är komposten klar, lite beroende av vad man fyller den med. Grenar och kvistar, alltså kolrikt material brukar ta längst tid att bryta ner.

Du bör inte täcka komposten i botten, kompost bildas av biologisk aktivitet i trädgårdsavfallet, allt från minsta mikroorganism som bakterie och svamp till jordlöpare och daggmaskar som bryter ner avfallet och förvandlar det till mull. Kontakt med jorden under är därför viktig, fryser komposten måsta maskarna kunna ta sig till frostfri mark. Plast i botten skulle sannolikt också göra komposten för blöt och då avstannar nedbrytningen.
 
  • Gilla
yalazy och 4 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
För ordningens skull: det är ingen varmkompost utan en vanlig ”kall”-kompost.

Du vet som sagt inte hur många år den stått orörd så jag hade nog valt den lata metoden och inte gjort nånting. Nästa gång du vänder den kan du ju se om det kommit in för mycket rötter igen och då fundera på lösningar.
Hur såg du att det inte är en varmkompost? Beskrivningar jag läst så verkar min likna en varmkompost plus att förra ägarna sa specifikt att det är en varmkompost. När jag letat runt på nätet så verkar min kompost likadan som något som heter en biokub variatn av varmkompost typ en sån här
https://kompostcenter.se/sv/komposter/biokub-varmkompost-420-liter.html
 
Redigerat:
A Abies koreana skrev:
Det är alldeles normalt att trädrötter växer in i komposten, titta dig omkring så ser du säkert vem eller vilka som är skyldiga. Gran, asp och björk brukar vara snabba.

Rötterna stjäl förstås en del näring men det är inte hela världen, kompostjord är generellt inte särskilt näringsrik och kan inte ersätta gödsel men det är den fina mullen som tillverkas i komposten som är åtråvärd, så mycket bättre än den torvbaserade, plastförpackade jorden som saluförs.

En sådan kompost som du har bör ösas en gång varje år för att blanda och lufta jorden, då kan du samtidigt klippa av rötterna som tagit sig in. Tre likadana fack brukar vara lämpligt, då öser man över materialet i nästa fack, efter tre år är komposten klar, lite beroende av vad man fyller den med. Grenar och kvistar, alltså kolrikt material brukar ta längst tid att bryta ner.

Du bör inte täcka komposten i botten, kompost bildas av biologisk aktivitet i trädgårdsavfallet, allt från minsta mikroorganism som bakterie och svamp till jordlöpare och daggmaskar som bryter ner avfallet och förvandlar det till mull. Kontakt med jorden under är därför viktig, fryser komposten måsta maskarna kunna ta sig till frostfri mark. Plast i botten skulle sannolikt också göra komposten för blöt och då avstannar nedbrytningen.
Tack för svaret. Med 3 fack antar jag du menar 3 likadana komposter. Nu är det så att vi har en liten trädgård (ca 25 kvm) och inte så mycket inne kurkor heller så har nog inte användning för så mycket jord som 3 komposter skulle ge och inte så mycket plats i trädgården heller.

Hade inte tänkt att att maskar ska leta sig ner till frostfri mark. Antog att det inte frostar inne i en varmkompost.

Plast kändes som en dum ide så bra att du och andra avråder från det.

Tror du att grus/single och några stenplattor på botten skulle hjälpa något och ändå lämna plats för maskar och vattnet att hitta sig ner till marken ?
 
A amukh skrev:
Tror du att grus/single och några stenplattor på botten skulle hjälpa något och ändå lämna plats för maskar och vattnet att hitta sig ner till marken ?
Singel i botten hjälper nog både mask och vatten att leta sig ut men tyvärr inte mot trädrötter. Det måste vara helt tätt, de är fenomenala på att hitta öppningar att leta sig in genom.

Kan du flytta komposten så den får ett längre avstånd till trädrötterna?
 
BirgitS
A amukh skrev:
Med 3 fack antar jag du menar 3 likadana komposter.
3 fack/komposter är väl mer aktuellt när det gäller kalla trädgårdskomposter än i varma hushållskomposter.
A amukh skrev:
Hade inte tänkt att att maskar ska leta sig ner till frostfri mark. Antog att det inte frostar inne i en varmkompost.
Blir komposten varm så flyr maskarna neråt men kommer tillbaks när den svalnar. Om komposten fryser eller inte på vintern beror på vädret och hur mycket nedbrytningsmaterial som du lägger i.

Jag brukade samla ihop några säckar löv på hösten som jag använde för att blanda upp hushållsavfallet med, det gäller ju att få en bra blandning av kol- och kvävehaltigt material.
 
A Abies koreana skrev:
Singel i botten hjälper nog både mask och vatten att leta sig ut men tyvärr inte mot trädrötter. Det måste vara helt tätt, de är fenomenala på att hitta öppningar att leta sig in genom.

Kan du flytta komposten så den får ett längre avstånd till trädrötterna?[/QUOTEBra 7dr
A Abies koreana skrev:
Singel i botten hjälper nog både mask och vatten att leta sig ut men tyvärr inte mot trädrötter. Det måste vara helt tätt, de är fenomenala på att hitta öppningar att leta sig in genom.

Kan du flytta komposten så den får ett längre avstånd till trädrötterna?
Bra ide. har kollat runt. inte så stor tomt tyvärr. Enda alternativ är nog på framsidan där det är mest parkering, staket, stenplattor på och syrenhäckor. Men kanske blir samma problem där.
 
  • Trädgårdsland omringat av gråa stenplattor och en röd trädgårdsstaket, med grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är lättare att slänga hushållsavfall i varmkomposten om den är lättillgänglig inifrån men det är också viktigt att det finns plats att tömma komposten utan att man får jord och halvkomposterat material på besvärliga ställen.
 
B
Om man ska kompostera hushållsavfall (matrester) så ska man ha minst 2 kärl, en som man fyller och 1 som kan stå. Från det sista man fyller på i kärlet ska man vänta 1 år innan man tömmer ut det. Dvs växelvis fyllning.

Jag tycker det ser ut som rötterna växt under flera år. Gissar att man inte tagit ut det sista, eller fyllt på komposten i flera år, därav att rötterna är starka och täta.

Jag tömmer min kallkompost årligen, och varmkomposten vartannat år. Det blir inte så grova rötter och kompakt jord hos mig.

Eftersom jag har flera kärl, så kastar jag bara i rester såsom rötter från det gamla kärlet till den nya, och låter dem brytas ner till jord. Spade känns som rätt verktyg för att få bort rötterna.
 
  • Gilla
amukh
  • Laddar…
Tomture61
A amukh skrev:
Hur såg du att det inte är en varmkompost? Beskrivningar jag läst så verkar min likna en varmkompost plus att förra ägarna sa specifikt att det är en varmkompost. När jag letat runt på nätet så verkar min kompost likadan som något som heter en biokub variatn av varmkompost typ en sån här
[länk]
En varmkompost är ett slutet kärl , din ser ut att vara öppen åt alla håll , fast med begränsningar (staket/galler)
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
BirgitS
B BSOD skrev:
Om man ska kompostera hushållsavfall (matrester) så ska man ha minst 2 kärl, en som man fyller och 1 som kan stå. Från det sista man fyller på i kärlet ska man vänta 1 år innan man tömmer ut det. Dvs växelvis fyllning.
Jag hade bara en varmkompost och när jag tömde den på hösten så fyllde jag den färdiga jorden i en gammal jordsäck som fick stå för efterkompostering tills fram i maj när det var dags att gödsla i trädgården. Det som inte var färdigkomposterat fick åka tillbaks i komposten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.