Konstruktionen och isoleringen ser bra ut, du verkar vilja göra en massa extraarbete. Byt dom dåliga panelbräderna. Orsaken att dom var ruttna är ju inte att luftspalten saknas utan att du inte har någon stenfot. Går panelen ända ner till marken så kommer den att ruttna, minst 40cm stenfot borde man ha.

Avboka anicimex och använd pengarna till nått vettigt.
 
  • Gilla
gaia och 5 till
  • Laddar…
Visst , där ligger ett problem - avståndet mot marken . Nu har ju inte TS någon stenfot så det löser inte problemet (om han inte ska lyfta kåken å bygga en vilket är ganska osannolikt).
Så hur ska TS lösa det?
Sen var ju röran i en planka en bit över marken, vilket borde uppstått med en stenfot .
Eller missar jag nåt i resonemanget?
 
Jag håller med Finndjäveln.
Såvitt jag kan se så är allting som det skall vara utom en sak. Du har ingen stenfot. Naturligtvis kommer folk att fortsätta skrämma dig. Antingen för att kunna tjäna pengar på dig eller för att de själva är rädda för allt. Du kan strunta i dem och låta bli att slösa pengar på fantasimögel.
Anticimex skall du avboka.

Skall du göra någonting så är det att antingen sänka markytan eller kapa av väggen nedtill och höja stenfoten.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Den här delen av huset står på plint. Fuktskadan kom från regnstänk från taket ner på upphöjda leca block eftersom det saknades hängrännor. De nedersta fasadbrädorna (som har luftspalt till grunden) har helt ok, men var tvungna att tas bort för att nå de dåliga högre upp.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
D Dreek skrev:
Den här delen av huset står på plint. Fuktskadan kom från regnstänk från taket ner på upphöjda leca block eftersom det saknades hängrännor. De nedersta fasadbrädorna (som har luftspalt till grunden) har helt ok, men var tvungna att tas bort för att nå de dåliga högre upp.
Ja jag ser det men vad jag menade är att plintarna är för låga och syllen för nära markytan. 20cm är absolut minimum men man brukar försöka hålla 30-40cm från markytan till trä. Du ser ut att ha högst 10 cm.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Du verkar göra en höna av en fjäder. Islolering är oorganiskt och kan inte mögla. Däremot kan den bli smutsig.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Baserat på infon fr TS och bilderna så är det 2 saker:
1. Panelen går för långt ner. Nu verkar inte detta vara ett problem i just detta fall men ett tips är ju att låta panelen sluta högre upp som påpekats.
2. Skadan / mögel i just detta fall ligger högre upp och har väl ingen koppling till ev panel som sitter för lågt.

baserat på detta bör ju fokus för att hjälpa ligga i punkt ”2” och inte ”1” - aight? I så fall - släpp diskussion gällande punkt ”2”.

som nämnts så kan inte isolering mögla , däremot kan panelen som ligger mot eventuellt fuktig isolering mögla . Frågan är nu: hur ser panelen ut på baksidan ? Dvs hur ser plankorna ut som låg mot isoleringen ? Är de fulla av mögel ?
 
  • Gilla
Dreek och 1 till
  • Laddar…
Enda anledning till att panelen ruttnat är att den är målad med en tät plastfärg.
Hade den varit obehandlad hade den inte ruttnat av lite regnstänk.
Vatten har kommit in i panelen, nån skada i färgen eller i en skarv. Då det inte finns luftspalt och utsidan är tät av färgen, ja då ruttnat virket.
Nån mer långsökt orsak behöver inte sökas, och det funkar fint att ha panelen lågt, bara trävirket har möjlighet att få torka ut.
 
  • Gilla
Dreek och 1 till
  • Laddar…
I princip håller jag med GoC, men har själv fått rötad panel pga att "tillfälligt" (=några år...) ha saker som ställts längs fasaden. Det ger ett enormt vattenstänk/sprut snett underifrån, och särskilt när det inte finns hängrännor. Min fasad har gammal sliten lasyr där kanske upp mot 50% är trärent så bevisligen hjälper det inte att fasadbrädorna kan andas när de blir så hårt nedstänkta hela tiden.

På en norrfasad sitter en del brädor ner i marken, och även där saknas hängränna, och trots att nederdelarna är omålade så är det bara de nedersta 1-2 cm som är dåliga. De brädorna har fö suttit så i ca 30 år. Norrsidorna får väldigt sällan ngt regn på sig då vindarna mestadels är västliga, (och därnäst sydliga och östliga), och solen brassar på från alla håll utom just norr.

Mina skadade fasadnederkanter ligger samtliga i sydöstläge, och saknar hängrännor.

Så jag anser att TS har helt rätt i sin analys av att det är en trave med Lecablock som orsakat fuktskadan.

Sedan anser jag liksom de flesta andra här att isoleringen är inget problem. Om det ev är antydan till mögel så sitter den på ytan av isoleringen, samt mot utsidan av väggen. Det ger inga problem invändigt, och utvändigt kryllar luften alltid av mögelsporer så där har det inte heller ngn betydelse.
Följaktligen anser jag att det inte finns ngt problem med väggen öht. Det är bara att byta de dåliga brädorna, och helst lägga på ett lager asfapapp utanpå den skadade, och sedan är allt återställt till gott skick. Om nederbrädorna och syllen har klarat sig gott sedan 90-t så är det inget problem med detta hus, även om det finns flera riskkonstruktioner/lösningar så utgör de uppenbarligen inget problem just här.
 
  • Gilla
Dreek och 1 till
  • Laddar…
Undrar om du inte ska skippa sista brädan (eller halvera den) mot marken för att få mer luftutbyte i plintgrunden. Det känns som att plintgrunden kan bli ett långsiktigt problem då frigången är låg. Det är ju i praktiken en torpargrund.

Väggpartiet är inte så stort. Kanske är bra övning inför att byta resten av panelen? Lägg på en luftspalt också så inte syllarna får stänk på sig. Du noterade ju hur de längst ner med luftspalt var fina.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Halloj, tack för ert engagemanget här i tråden.

En slutrapport:
Min frågeställning i tråden handlade ju om isoleringen blivit dålig där den varit i kontakt med fukt. Gillade inte alls de svarta fläckarna på isoleringen och drog ut isoleringen under fönstret med. Denna var helt svartprickig och värre ju högre upp det kom (skiter i om det är dammpartiklar eller isoleringen i sig själv själv som möglar, vill inte ha sånt i huset, bettet safe than sorry) tycker det är så äckligt med mögel även om den ibland är ofarlig). såg till att regelverket och papp var fräscha och det var det, så ja, väggen verkar frisk! Petade upp ny isolering och på med nya bräder.

Gillar som flera här inte heller plastfärg så körde med en linoljefärg på det fåtalet nya brädorna, iallafall måste det andas bättre än plastfärgen tänker jag. (Är slamfärg det bästa? Får läsa på tills nästa panelbyte).

Är nöjd att jag kollade efter ytterligare påverkad isolering för att slippa oroa mig och lite kul att joxa med den nya isoleringen och få det slätt och snyggt.

kommer inte behöva byta panel på många år men när det är dags blir det definitivt med luftspalt som ni föreslog! Tills dess får jag försöka ha uppsikt så det inte blivit någon fuktvandring.

huset har som flera påpekat brister i konstruktion. Lyckades höja nedersta panelbrädan ett par cm men tyvärr går bjälken extremt lågt över grunden. Inte mycket att göra där. Allt ser fint ut dock och fuktnivåerna är helt ok så living on the edge här i stugan och hoppas på torrare klimat, skämt och sido.

Kommande preventiva projekt blir att lägga plast på grunden för att minska markångorana upp mot golvet. hade gärna velat gräva ut under huset men vette tusan om det går. Lyckas jag blir det även avfuktare i husgrunden (och då ska man visst stänga igen hela grunden? Det blir mera att läsa på om…)

Ha det gott!
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för uppdatering (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.