Jag ska bygga ett trädäck med tak och räcke på ca. 5 * 4 meter.
Trädäcket skall gå i golvhöjd.
Jag har tänkt att gräva ner en bit och fästa en 4,5*145 mm regel på grunden som bärlina + 2 till på plintar (se ritning)
Som golvregel skulle 4,5*120 mm passa bra då den totala höjden blir 265 mm. Det totala fallet ner från huset är ganska litet därför vill jag inte gräva ner för djupt. Trallvirket blir 28*120.
10 plintar med cc125 för bärlinorna och cc60 för golvreglarna.

FRÅGA:
Hur dimesionerar jag ett tak till detta? taket ska täcka hela altanen 20 m2. Hur många stolpar behövs, antal och dimensioner på bärlinor, takstolar, spikläckt, stolpar, cc-mått etc???
Har börjat skissa på tak men har ej någon koll på hållfastheten. Taket på själva huset är ganska stort och brant så taket på altan ska palla med en hel del snö.
Snälla, någon som kan hjälpa mig? Jag har kört fast totalt.
 
  • vallg 11 TAKpubl.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mumble
  • Laddar…
Vad skall du ha för tak ? kanalplast ? Takpannor? Korrugerad plast? Skall du ha kanalplast så bestämmer ju leverantören av det taket cc avstånd på takstolarna. Jag hade lagt en limbalk i framkant som bärlina för att få så få stolpar som möjligt. kanske du vill glasa in den i framtiden ? Kolla på byggbeskrivningar.se kanske du kan få lite hjälp med dimensioner där ?
 
Jag hade tänkt korrugerad plast, kanske kanalplast men det är väl betydligt dyrare.
Limbalk är nog inte fel.
Jag hade tänkt att fästa två ihopsatta reglar som bildar stolpen direkt i stommen med vagnsbult. Stolparna skall placeras så nära en plint som möjligt.
Alltså yttre bärlinan ska ligga på plintar och stolparna skall fästas i bärlinan.
 
  • vallg 11 ver 3stolpar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • vallg 11 ver 3stolparhel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!

Fortsätter på denna tråd.
Om man ska ha kanalplast eller korrugerad plast (Möjligtvis plåt), måste man ha limträ? Eller fungerar det med vanliga reglar med en dim på 45x195 om man har ett cc mått som inte överstiger 1000mm.
Taket kommer ha en spännvidd på knappt 4 meter. Om man inte ska ha tegel på taket så känns det lite lite väl dyrt och onödigt att ha limträ.

Är jag helt ute och cyklar?
Mvh Johan
 
Hej!
Ja, som sagt är jag ingen mästare i hållfasthetsberäkning men du har nog rätt. Frågan är om det räcker med tre stolpar eller om jag ska sätta fyra stycken. Med tanke på vintern och det stora hustaket så kan det ju bli en hel del snö. Vilken dimension tycker du att jag ska ha på stolparna? jag hade tänkt att sätta ihop två reglar till stolpe för extra stöd för övre och undre bärlinan.
Kolla bilden på huset för att se lutningen på taket.

/Magnus
 
  • DSCN0884.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själv kommer jag sätta ihop 2 st 45x95 till stolpe. Det borde räcka. Mitt tak har en lutning på 45 grader och är nästan 9 meter från ränna till nock, så jag förstår din oro :) När snön släpper första gången behöver jag nog ett par koppar kaffe att lugna nerverna med.
 
Ja, om det räcker med kaffe!:confused:
Hur många stolpar ska du använda?
Vilken dimension ska du ha på takreglarna och vilket cc-mått ska du ha på dem?
 
Kolla på http://www.moelventoreboda.se/ De har ett program att ladda ner för dimensionering av limträbalkar för dimensionering av bl.a. altantak.
 
OK tack för tippset! men jag har bestämt mig för att bygga med vanliga reglar istället för med limträbalkar.
 
Är det någon som har kunskaper om dimensionering. Jag tar gärna emot synpunkter på mitt tänkta altanbygge. (Se bilderna tidigare i tråden.)
Vi har ganska lite spel från markyta till golvhöjden på huset, vilket är det bästa sättet att bygga på om man ska ha ett trädäck med räcke och tak på ca 20 m2???
Finns det någon med liknande huskonstruktion som har byggt altan?
 
Hej!

När jag i våras skulle bygga tak över uteplatsen funderade jag precis som du på vilken dimension som krävs. Ville inte använda limträ pga pris och tillgänglighet.
Gjorde nedanstående beräkning med Moelvens program.
Men jag använde vanligt konstruktionsvirke till mitt bygge. Stolparna byggdes av två st 45x95 som skruvades ihop. Bärlinan är en 45x170 och takbalkarna likaså.
Mitt tak var 4,5m brett och gick 3,6m ut från huset. Lade takstolarna på cc 0,9m och ovanpå detta ett plasttak. Denna konstruktion känns mycket stabil och jag tror att jag hade kunnat gå ner på dimensionen på takbalkar. Har sett altantak med betydligt klenare virke, som ändå står upp efter 25år. Så jag känner ingen oro för att sätta kaffet i vrångstrupen.

MVH
/Jocke
 
  • tak.jpg
  • taktext.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
Hej!
Tack, suveränt!
Jag hade faktiskt funderat på att ta dessa dimensioner som du har. På grund av det stora branta taket vi har på huset så är det kanske säkrast att ta 45*170mm på takstolarna. Funderar dock på att gå ner i dimension till 45*145 mm och cc 0,6 m i ställlet på grund av att det kanske ser lite mer smidigare ut. Sedan sätter jag nog 4 stolpar.

Har du byggt taket över ett trädäck? I så fall vilka dimensioner använde du där? Vad tror du om mitt förslag på dimensioner?
Jag hade som sagt tänkt att gräva ner en bit och fästa en 4,5*145 mm regel på grunden som bärlina + 2 till på plintar (se ritning)
Som golvregel skulle 4,5*120 mm passa bra då den totala höjden blir 265 mm. Det totala fallet ner från huset är ganska litet därför vill jag inte gräva ner för djupt. Trallvirket blir 28*120.
10 plintar med cc125 för bärlinorna och cc60 för golvreglarna.

/Magnus
 
  • Gilla
Madass
  • Laddar…
Här kommer en uppdaterad ritning på hur jag har tänkt mig altanen.
Kom gärna med kommentarer.

En fråga:
Jag vill sätt stolpar på vardera gavel av altanen hur gör man detta på bästa sätt?
På min skiss så har jag tre bärlinor och sedan funderara jag på om man kan sätta ytterligare ”bärlinor” på gavlarna så att det bildas en ram. Ska man i så fall sätta plintar även för dem? på de extra "bärlinorna" tänkte jag fästa takstolpar och staketstolpar.
Jag har markerat med blå färg på skissen som min fråga gäller.

Dimensionerna som jag har tänkt mig:

ALTAN 4*5 METER (Exakta mått är ej ännu fastställt)

Bärlina *3 (4,5*145 mm) + 2 st. (4,5*145 mm) på gavlarna
Golvregel *9 (4,5 *120 mm)
Plintar 12 stycken 100 cm cc
Trallvirke 28*95 mm
Höjd på däcket från plinten 293 mm
TAK
Takbärlina *2 (45*170 mm)
Takstol 9 * (45*145 mm) cc700 mm
Spikläkt 4* (25*38 mm)
Stolpe 4 *(45*95mm (*2))

Med vänlig hälsning
Magnus
 
  • vallg 11 fråga stolpe.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det ingen som har någon kommentar???
 
Hejsan lma!

Om jag förstår din fråga rätt, så skulle jag sätta en plint där du vill ha den bärande stolpen. Har just avslutat ett farstubygge med tegeltak ovanpå. Jag använde stolpar som fogades samman av 2 st 45 x 95. Använde breda stolpskor så att dels bärlinan fick plats, dels stolpen vars halvor förskjutits i höjled. På så sätt vilar halva stolpmaterialet i stolpskon, den andra halvan ovanpå bärlinan.

Så gjorde i alla fall jag, som inte är ett proffs, bara en vetgirig och internetsökande amatör :D

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.