Hej!

har liggande träpanel, en av de nedre panelbrädor var rutten pga stänk upp från närliggande lecablock.
Tog bort denna bräda, även de övre och under hade blivit fuktskadade så tog bort dem med.

Vindpappen (tror jag den heter) är fläckig och hålig och isoleringen har på ett ställe några större fläckar och på ett annat ett område med massa små fläckar.
min fråga till er är om jag ska byta även isoleringen?

Värt att notera är att väggen saknar luftspalt, utifrån är det alltså träpanel, sedan vindpapp, sedan isolering i reglar och innerst gipsskiva. Därför mycket rädd att jag ska låsa in eventuell fukt i väggen. hade en kille här som tyckte att allt såg bra ut och att det var bara att sätta upp ny panel. såg efter att han åkt de svarta prickarna på isoleringen och blir nu tveksam.
Om jag behöver ta bort isolering, behöver jag ta bort hela väggen? vet ej riktigt hur (och hur mycket) fukt sprids i isoleringsmaterialet.

(har nu satt upp hängrännor så nytt stänk kommer ej komma upp på väggen).

tacksam för input!

Skadade träpaneler på hus med flagnande vit färg och synligt trä genom hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenskadad hörndel av ett trähus med bortfallna paneler och synlig stomme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träbjälklag med fuktfläckar under svart presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isoleringsmaterial synligt där träpanel borttagits från husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad fuktspärr med synlig kopparledning och sprickor nära husgrund med grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Isolering i hörn av träkonstruktion med synliga tecken på mögelskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något mögelskadad isolering mellan träbjälkar på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Skadad takisolering med tecken på mögel och vattenläckage under svart takduk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad fuktspärr med flagnad yta och hål nära husgrund med grus i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vägg med gul isolering och synliga träreglar, med tecken på mögelskador och små spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som isolering brukar göra.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle inte vara orolig för isolering eller vindpapp.

En oluftad fasad med liggande panel målad med tät färg verkar inte vara nån lyckad kombination, hur gammal är väggen vi ser?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag skulle inte vara orolig för isolering eller vindpapp.

En oluftad fasad med liggande panel målad med tät färg verkar inte vara nån lyckad kombination, hur gammal är väggen vi ser?
Ja, inte sant? Denna del av bygget är från 94, så förvånad över att det är så det är gjort såpass sent. Blir lite orolig hur det ser ut under panelen på de andra sidorna av huset, men iallafall finns ingen yttre åverkan.
Nu kommer de nya brädorna att få linoljefärg för lite bättre chans att andas och den del av isoleringen som har spår av fukt kommer bli utbytt mot träfiberisolering som har lite bättre förmåga att hålla och släppa ifrån fukt efter behov. Hoppas det ska minska fuktpåfrestningen.
När det är dags för fullt panelbyte om några år blir det luftspalt och då hade jag även velat prova hampa-isolering, hade varit väldigt skönt att slippa alla konstiga kemikalier.
 
D Dreek skrev:
Ja, inte sant? Denna del av bygget är från 94, så förvånad över att det är så det är gjort såpass sent. Blir lite orolig hur det ser ut under panelen på de andra sidorna av huset, men iallafall finns ingen yttre åverkan.
Nu kommer de nya brädorna att få linoljefärg för lite bättre chans att andas och den del av isoleringen som har spår av fukt kommer bli utbytt mot träfiberisolering som har lite bättre förmåga att hålla och släppa ifrån fukt efter behov. Hoppas det ska minska fuktpåfrestningen.
När det är dags för fullt panelbyte om några år blir det luftspalt och då hade jag även velat prova hampa-isolering, hade varit väldigt skönt att slippa alla konstiga kemikalier.
Jag tänker att ett annat panelval och en slamfärg troligtvis gjort att panelen klarat sig trots brist på luftspalt.
 
Sålänge isoleringen känns torr behöver du inte oroa dig i nuläget. Ska du ändå byta panel om några år, så kan du med gott samvete bara byta de dålig brädorna nu. Men vid panelbyte vore det dumt att inte byta isolering, som du själv är inne på.
 
  • Gilla
Dreek
  • Laddar…
Den där isoleringen är inga problem , har sett isolering med mycket mer svarta områden . Sen är frågan vad det svarta är. Är det mögel eller är det sot/smuts som dragits in ? Finns någon gammal tråd på forumet som visar upp en svart isolering varpå ”svaret” då var att det troligtvis var sot/smuts och inte mögel.

att skippa luftspalten verkar vara vanligare förr, dock behöver inte detta vara ett problem - inte ens i ett ”modernt hus” med modern akrylat färg . Det kan bli problem men inte alltid. Byter du panel i framtiden så kan du ju sätta spalt om du vill
 
Tack snälla för era svar!

ska ta loss några brädor till och kolla hur isoleringen ser ut uppåt. Är den fin byter jag bara den dåliga och de ruttna bröderna, har jag otur och fukten vandrat uppåt blir det kanske isoleringsbyte och luftspalt på hela väggen (inte en stor vägg, 2,40*2,40 ca, så bra vägg att få problem med ändå för en nybörjare) och då blir det också en luftigare panel och färg som andas

familjen har mycket allergier och särskilt mögel har skapat mycket hälsoproblem för oss så vi vågar inte vara coola och spika igen och hoppas på det bästa.
 
C claym skrev:
Den där isoleringen är inga problem , har sett isolering med mycket mer svarta områden . Sen är frågan vad det svarta är. Är det mögel eller är det sot/smuts som dragits in ? Finns någon gammal tråd på forumet som visar upp en svart isolering varpå ”svaret” då var att det troligtvis var sot/smuts och inte mögel.

att skippa luftspalten verkar vara vanligare förr, dock behöver inte detta vara ett problem - inte ens i ett ”modernt hus” med modern akrylat färg . Det kan bli problem men inte alltid. Byter du panel i framtiden så kan du ju sätta spalt om du vill
ja den posten har jag sett! Här är det tydligt att det svarta är bakom de panelbrädor som var helt genomruttna. Men absolut, i övrigt verkar lösningen funkat hittills på huset- det är bara här här det stänkt på ett par brädor varje gång det regnat som just dessa murknat.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Den rafflande fortsättningen:

Vi petade upp någon bräda till och såg att de svarta prickarna blev fler ju högre upp vi kom.
Sektionerna av isolering under fönstret var korta och kunde dras ur, vilket visar mer mögelansamling ju högre upp på isoleringen det var. Hade hoppats att det skulle se bättre ut uppåt och att jag bara kunde peta in den nya isoleringen, nu känns detta som en dålig idé.

tror ju att fukten kommit in från de murkna brädorna, men kan ju lika gärna kommit genom fönstren eller inifrån genom sladdhål.

Anticimex kommer om två veckor, vad gör jag under tiden? Byggplast på och vänta eller fortsätta gräva själv?

lätt irriterad på Ocab- killen som var här igår och tyckte att allt såg så bra ut.
 
  • Mögelangripna isoleringsbitar på marken med verktyg och texten "UPP" och "NER" spraymålad på asfalten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med borttagen isolering och mögelindikationer, markerat med text och pilar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför Anticimex?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför Anticimex?
Jag hoppas de kan hjälpa mig att få överblick över problemet. Misstänker ju att fukten vandrat även i den andra isoleringen vid sidan av fönstren, i så fall, hur utbrett är problemet och hur kan det åtgärdas. Hoppas även de kan hjälpa mig utesluta eller fastställa var problemet har startat, verkar ju vara klurigt just runt fönster, så det kanske också är ett problem.
 
Problemet med Anticimex är att de är inkompetenta, misstänker att det är anledningen till @Jonatan79 fråga.

Kollar man runt på forumet så är kritiken mot dem massiv och den erfarenhet jag har från dem är inte positiv - de är klåpare / amatörer som tar hutlöst betalt utan att komma fram till något vettigt. Visst , det finns säkert besiktningsmän som är duktiga hos dem men de är väldigt få.
Klassikern är att de väldigt ofta slår ner på tex felbyggt trösklar i badrum trots att detta inte är behöver vara fel. De kan inte reglerna helt enkelt utan gissar för att friskriva sig.

Hade jag varit du hade jag försökt få tag i en riktigt kompetent snickare som kan komma och kolla. Oavsett vad du gör så kommer ingen kunna avgöra ”skadornas ” omfattning utan att riva mer. Detta samt fortsätta visa bilder och uppdatera denna tråd så kan folk här på forumet hjälpa till. Många på forumet har ljusår högre kompetens än Anticimex.

var i Sverige ligger huset ? hur är ventilationen i huset ? Är det akrylatfärg på fasaden ?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Problemet med Anticimex är att de är inkompetenta, misstänker att det är anledningen till @Jonatan79 fråga.

Kollar man runt på forumet så är kritiken mot dem massiv och den erfarenhet jag har från dem är inte positiv - de är klåpare / amatörer som tar hutlöst betalt utan att komma fram till något vettigt. Visst , det finns säkert besiktningsmän som är duktiga hos dem men de är väldigt få.
Klassikern är att de väldigt ofta slår ner på tex felbyggt trösklar i badrum trots att detta inte är behöver vara fel. De kan inte reglerna helt enkelt utan gissar för att friskriva sig.

Hade jag varit du hade jag försökt få tag i en riktigt kompetent snickare som kan komma och kolla. Oavsett vad du gör så kommer ingen kunna avgöra ”skadornas ” omfattning utan att riva mer. Detta samt fortsätta visa bilder och uppdatera denna tråd så kan folk här på forumet hjälpa till. Många på forumet har ljusår högre kompetens än Anticimex.

var i Sverige ligger huset ? hur är ventilationen i huset ? Är det akrylatfärg på fasaden ?


C claym skrev:
Problemet med Anticimex är att de är inkompetenta, misstänker att det är anledningen till @Jonatan79 fråga.

Kollar man runt på forumet så är kritiken mot dem massiv och den erfarenhet jag har från dem är inte positiv - de är klåpare / amatörer som tar hutlöst betalt utan att komma fram till något vettigt. Visst , det finns säkert besiktningsmän som är duktiga hos dem men de är väldigt få.
Klassikern är att de väldigt ofta slår ner på tex felbyggt trösklar i badrum trots att detta inte är behöver vara fel. De kan inte reglerna helt enkelt utan gissar för att friskriva sig.

Hade jag varit du hade jag försökt få tag i en riktigt kompetent snickare som kan komma och kolla. Oavsett vad du gör så kommer ingen kunna avgöra ”skadornas ” omfattning utan att riva mer. Detta samt fortsätta visa bilder och uppdatera denna tråd så kan folk här på forumet hjälpa till. Många på forumet har ljusår högre kompetens än Anticimex.

var i Sverige ligger huset ? hur är ventilationen i huset ? Är det akrylatfärg på fasaden ?
aha, jag förstår resonemanget! Det var de som besiktigade huset (köpte för två år sedan och ja, det hela kändes lite grunt…)

huset är på Gotland, byggt 70 tal med utbyggnad 2 ggr under 94 och 2000. det är självdrag.

tack för tipset!
vi har i flera månader försökt få tag på snickare med kunskap om fukt, jättehögt tryck på hantverkare ute så svårt att få tag i NÅGON och har inga rekommendationer. Så det mottages gärna :)

Har läst mycket här och kan för den intresserade verkligen rekommendera https://www.lfs-web.se/ som har mycket information om fukt och hur det funkar.

tack igen
 
D Dreek skrev:
aha, jag förstår resonemanget! Det var de som besiktigade huset (köpte för två år sedan och ja, det hela kändes lite grunt…)

huset är på Gotland, byggt 70 tal med utbyggnad 2 ggr under 94 och 2000. det är självdrag.

tack för tipset!
vi har i flera månader försökt få tag på snickare med kunskap om fukt, jättehögt tryck på hantverkare ute så svårt att få tag i NÅGON och har inga rekommendationer. Så det mottages gärna :)

Har läst mycket här och kan för den intresserade verkligen rekommendera [länk] som har mycket information om fukt och hur det funkar.

var på Gotland ?

tack igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.