IKEA har ju sin LACK-serie där man monterar hyllan så att inte konsollerna syns. Någon som vet/ hur man kan lyckats med detta med ett hyllplan som man gör själv?
 
En lösning är att bygga hyllan med ett separat stöd som fästs i väggen och sen skjuts själva hyllan på över dessa.

/Kent
 
I välsorterade beslagsaffärer finns en typ av justerbara beslag som monteras i väggen - endast en pinne sticker ut och hyllan träs på denna. Man behöver i princip bara borra ett hål i sin hylla.
 
snickarboden skrev:
En lösning är att bygga hyllan med ett separat stöd som fästs i väggen och sen skjuts själva hyllan på över dessa.

/Kent
Jag förstår tyvärr inte vad du menar!? Menar du att stödet liksom skall ligga i liv med själva väggen?
 
MathiasS skrev:
I välsorterade beslagsaffärer finns en typ av justerbara beslag som monteras i väggen - endast en pinne sticker ut och hyllan träs på denna. Man behöver i princip bara borra ett hål i sin hylla.
Jag har några sådana här ledstångsbeslag hemma, de kanske är något liknande?
 
  • BultSkruv.jpg
Näe inte sådana.

Beslagen är T-formade där taket är justerbart och fästs i väggen. Foten på T-t är ogängat och sticks in i ett 8mm hål i bakkant på hyllan.

Kan försöka få fram en bild i veckan. Finns att köpa på http://www.lundell-zetterberg.se/site.aspx?id=1
 
Tack MathiasS, de har ju butik i Göteborg. Skall genast åka dit. Det löser nog mitt problem!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.