Jag plockar ibland, för att det är roligt, ekollon som precis har grott. Sedan sätter jag dem i krukor och får små söta ekplantor.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hej, kanske inte är aktuellt längre men jag såg denna ekhäck vid Torups slott i Skåne förra helgen. Fotade den eftersom jag är intresserad av trädgård och aldrig sett det tidigare. Efter att ha googlat lite verkar många mena att det inte går att häckklippa ek men här är ett bevis. Kollar man på stammarna ser man att den är ganska gammal så det verkar ju fungera bra. Tycker att det är väldigt vackert och blir sugen på att testa själv.
 
  • Ekhäck vid Torups slott med gamla stammar och delvis höstfärgade blad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Långfarare och 3 till
  • Laddar…
Väldigt intressant! Det är ju Malmö stad som skött parken i ganska många år nu och designen sköts av proffs. Måste ge mig dit och kolla häcken. Jag funderar på om det är vår vanliga ek man använt.
 
Claes Sörmland
Finns en gammal ekhäck i samhället här. Ser inte imponerande ut. Jag skulle inte lägga tid på det.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag skulle inte lägga tid på det.
Döda nu inte inspirationslustan;)
 
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Döda nu inte inspirationslustan;)
Testa en lärkhäck istället om man vill ha en ovanlig en!
 
  • Haha
yonna
  • Laddar…
Ovanlig en bli ändå inte en lärk. Möjligen en krypen.
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
E Ellini skrev:
Hej, kanske inte är aktuellt längre men jag såg denna ekhäck vid Torups slott i Skåne förra helgen. Fotade den eftersom jag är intresserad av trädgård och aldrig sett det tidigare. Efter att ha googlat lite verkar många mena att det inte går att häckklippa ek men här är ett bevis. Kollar man på stammarna ser man att den är ganska gammal så det verkar ju fungera bra. Tycker att det är väldigt vackert och blir sugen på att testa själv.
Aktuellt är det absolut! Dock har det ännu inte blivit någon häck, av olika orsaker. Dels visar det sig vara ett riktigt skitjobb att gräva upp "färdiga" små ekplantor - detta pga av att marken är extremt stenig och att eken verkar börja med att skicka ner en djuuuup pålrot - och dels har jag totalt misslyckats med att driva upp plantor genom att stoppa ner ekollon i mer lucker jord. Att plantorna inte kommer upp skulle kunna bero på att ekorrar och fåglar gräver upp dem igen... :rofl:
Men skam den som ger sig! Tänkte testa att skydda ekollonen med någon form av tak, och dessutom driva upp dem inomhus. Vi får se...
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Att plantorna inte kommer upp skulle kunna bero på att ekorrar och fåglar gräver upp dem igen... :rofl:
Så kan det absolut vara. Har själv skördat nedfallna hästkastanjer och spridit ut i trädgården. Både direkt på marken och i krukor toppade med flerdubbelvikt hönsnät stående ute över vintern. Oavsett metod så var kastanjerna spårlöst bort till våren, och naturligtvis inga plantor. :( Men, döm om min förvåning när jag flera år senare får syn på två konstiga plantor inne under bergtallarna. Jomenvisst, två hästkastanjer på g, men inte där jag spridit ut dem... Förmodligen en glömsk mus eller liknande. :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.