Hej,

Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?

Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?

Hälsningar
 
  • Gilla
lillefar
  • Laddar…
M Micke_Göteborg skrev:
Hej,

Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?

Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?

Hälsningar
Det finns nog alla sorter.
Det borde kanske ha framgått att första besöket kommer att debiteras.

Gällande påbörjad timme så finns det säkert varianter där med, ingen jobbar gratis, fick du betala för servicebil/mil?
 
V
M Micke_Göteborg skrev:
Hej,

Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?

Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?

Hälsningar
Självklart tar man betalt för besöket där de kollas vad som skall göras och sen vidare tar betalt för att utföra det.

Allt annat är ju befängt. Skulle dem jobba gratis ?
 
V Villaägarenr1 skrev:
Självklart tar man betalt för besöket där de kollas vad som skall göras och sen vidare tar betalt för att utföra det.

Allt annat är ju befängt. Skulle dem jobba gratis ?
Undrade bara. Säg att han kom, kollade och inte kunde fixa. Skulle han då kunna ta betalt för typ ingenting. Låter ju befängt.
 
  • Gilla
parom
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det finns nog alla sorter.
Det borde kanske ha framgått att första besöket kommer att debiteras.

Gällande påbörjad timme så finns det säkert varianter där med, ingen jobbar gratis, fick du betala för servicebil/mil?
Ja, bilkostnad ihop med båda besök.
 
BirgitS
V Villaägarenr1 skrev:
Självklart tar man betalt för besöket där de kollas vad som skall göras och sen vidare tar betalt för att utföra det.

Allt annat är ju befängt. Skulle dem jobba gratis ?
Det vanliga är just att besök för att ge en offert, alltså marknadsföring och försäljning, inte debiteras utan sådan besök är inkludera i timpriset. Inte sjutton håller folk på och betalar 3 företag för att de ska komma och titta på ett badrum som ska renoveras utan besöket och offertskrivandet får de se till att få in pengar för på andra sätt.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
M Micke_Göteborg skrev:
Undrade bara. Säg att han kom, kollade och inte kunde fixa. Skulle han då kunna ta betalt för typ ingenting. Låter ju befängt.
Nej det kan han inte göra om ni inte avtalat att det besöket kostar pengar.

Att ta betalt för arbetet att ta fram lösningen på ditt problem, planera materialinköp osv är ju inte något konstigt annars.
 
B
@BirgitS Fast det där är ju exempel på hur man jobber vid ett större jobb, att byta en dimmer är väl inget man plockar hem 3 elektriker för att lämna offert? Man beställer väl ett sådant litet jobb över telefon, och så är det två besök ett för att titta och ett för att utföra. Dvs bägge besöken blir del av arbetet.

När jag har haft elektriker hemma så har jag varit ganska tydligen med vad som ska göras, skickat lite bilder och liknande innan, så elektrikern direkt från första besöket tar med sig material och kan påbörja (och förhoppningsvis slutföra) jobbet på första besöket.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
När jag har haft elektriker hemma så har jag varit ganska tydligen med vad som ska göras, skickat lite bilder och liknande innan, så elektrikern direkt från första besöket tar med sig material och kan påbörja (och förhoppningsvis slutföra) jobbet på första besöket.
Ja så jobbar ju en smart elektriker för att hålla ner försäljningskostnaden.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ja så jobbar ju en smart elektriker för att hålla ner försäljningskostnaden.
Jag skickade bilder etc, men blev ändå två besök för ett så relativt litet jobb. Dock visste jag inte vad exakt problemet var.
 
BirgitS
M Micke_Göteborg skrev:
Jag skickade bilder etc, men blev ändå två besök för ett så relativt litet jobb. Dock visste jag inte vad exakt problemet var.
Då gissar jag att första besöket var mer ett besök för felsökning än för att lämna en prisuppgift och då är det nog rimligt att betala för det eftersom det är då elektrikern kom fram till vad som behövde köpas in etc.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Då gissar jag att första besöket var mer ett besök för felsökning än för att lämna en prisuppgift och då är det nog rimligt att betala för det eftersom det är då elektrikern kom fram till vad som behövde köpas in etc.
Fast om man inte i förväg säger att man ska ta betalt för att titta vad som behöver göras så kan man knappast med hedern i behåll sen komma och påstå att man ska ta betalt för det. Det här är något oskick de börjat med på senare tid, liksom det absurda att ta betalt för att man ber kunden betala (fakturaavgift). Tror knappast sådant förekom ifall man går tillbaka till säg 70-talet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Fast om man inte i förväg säger att man ska ta betalt för att titta vad som behöver göras så kan man knappast med hedern i behåll sen komma och påstå att man ska ta betalt för det. Det här är något oskick de börjat med på senare tid, liksom det absurda att ta betalt för att man ber kunden betala (fakturaavgift). Tror knappast sådant förekom ifall man går tillbaka till säg 70-talet.
Över huvud taget så verkar ju många hantverkare ha dålig koll på konsumenttjänstlagen och liknande samt hur man kommunicerar med en kund för att få fler uppdrag.
 
M Micke_Göteborg skrev:
Hej,

Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?

Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?

Hälsningar
M Micke_Göteborg skrev:
Hej,

Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?

Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?

Hälsningar
Tack alla för input.
 
V
BirgitS BirgitS skrev:
Det vanliga är just att besök för att ge en offert, alltså marknadsföring och försäljning, inte debiteras utan sådan besök är inkludera i timpriset. Inte sjutton håller folk på och betalar 3 företag för att de ska komma och titta på ett badrum som ska renoveras utan besöket och offertskrivandet får de se till att få in pengar för på andra sätt.
Här handlade väl det om att dem skulle kolla vad som skulle göras?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.