2 668 läst · 15 svar
3k läst
15 svar
Faktureringsfråga
Sida 1 av 2
Hej,
Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?
Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?
Hälsningar
Hade en elektriker hemma för att byta en dimmer. Är det normalt att de tar betalt för första besöket där de kollar vad som bör göras och inte bara för besöket då jobbet görs?
Fakturerar de normalt för varje påbörjad timma? Är det i så fall när de lämnar sitt hem/kontor?
Hälsningar
Det finns nog alla sorter.M Micke_Göteborg skrev:
Det borde kanske ha framgått att första besöket kommer att debiteras.
Gällande påbörjad timme så finns det säkert varianter där med, ingen jobbar gratis, fick du betala för servicebil/mil?
Självklart tar man betalt för besöket där de kollas vad som skall göras och sen vidare tar betalt för att utföra det.M Micke_Göteborg skrev:
Allt annat är ju befängt. Skulle dem jobba gratis ?
Undrade bara. Säg att han kom, kollade och inte kunde fixa. Skulle han då kunna ta betalt för typ ingenting. Låter ju befängt.V Villaägarenr1 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 243 inlägg
Det vanliga är just att besök för att ge en offert, alltså marknadsföring och försäljning, inte debiteras utan sådan besök är inkludera i timpriset. Inte sjutton håller folk på och betalar 3 företag för att de ska komma och titta på ett badrum som ska renoveras utan besöket och offertskrivandet får de se till att få in pengar för på andra sätt.V Villaägarenr1 skrev:
Nej det kan han inte göra om ni inte avtalat att det besöket kostar pengar.M Micke_Göteborg skrev:
Att ta betalt för arbetet att ta fram lösningen på ditt problem, planera materialinköp osv är ju inte något konstigt annars.
@BirgitS Fast det där är ju exempel på hur man jobber vid ett större jobb, att byta en dimmer är väl inget man plockar hem 3 elektriker för att lämna offert? Man beställer väl ett sådant litet jobb över telefon, och så är det två besök ett för att titta och ett för att utföra. Dvs bägge besöken blir del av arbetet.
När jag har haft elektriker hemma så har jag varit ganska tydligen med vad som ska göras, skickat lite bilder och liknande innan, så elektrikern direkt från första besöket tar med sig material och kan påbörja (och förhoppningsvis slutföra) jobbet på första besöket.
När jag har haft elektriker hemma så har jag varit ganska tydligen med vad som ska göras, skickat lite bilder och liknande innan, så elektrikern direkt från första besöket tar med sig material och kan påbörja (och förhoppningsvis slutföra) jobbet på första besöket.
Ja så jobbar ju en smart elektriker för att hålla ner försäljningskostnaden.B BSOD skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 243 inlägg
Då gissar jag att första besöket var mer ett besök för felsökning än för att lämna en prisuppgift och då är det nog rimligt att betala för det eftersom det är då elektrikern kom fram till vad som behövde köpas in etc.M Micke_Göteborg skrev:
Fast om man inte i förväg säger att man ska ta betalt för att titta vad som behöver göras så kan man knappast med hedern i behåll sen komma och påstå att man ska ta betalt för det. Det här är något oskick de börjat med på senare tid, liksom det absurda att ta betalt för att man ber kunden betala (fakturaavgift). Tror knappast sådant förekom ifall man går tillbaka till säg 70-talet.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 243 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 243 inlägg
Över huvud taget så verkar ju många hantverkare ha dålig koll på konsumenttjänstlagen och liknande samt hur man kommunicerar med en kund för att få fler uppdrag.L lbgu skrev:Fast om man inte i förväg säger att man ska ta betalt för att titta vad som behöver göras så kan man knappast med hedern i behåll sen komma och påstå att man ska ta betalt för det. Det här är något oskick de börjat med på senare tid, liksom det absurda att ta betalt för att man ber kunden betala (fakturaavgift). Tror knappast sådant förekom ifall man går tillbaka till säg 70-talet.
M Micke_Göteborg skrev:
Tack alla för input.M Micke_Göteborg skrev:
Här handlade väl det om att dem skulle kolla vad som skulle göras?BirgitS skrev:Det vanliga är just att besök för att ge en offert, alltså marknadsföring och försäljning, inte debiteras utan sådan besök är inkludera i timpriset. Inte sjutton håller folk på och betalar 3 företag för att de ska komma och titta på ett badrum som ska renoveras utan besöket och offertskrivandet får de se till att få in pengar för på andra sätt.