Tomture61
Om det nu är tätt till din rökslang / murstock .
Vad har du för standard på huset , välisolerat / tätt (byggår)
Vart kommer förbränningsluften från ?
Vad har du för ventilation i huset ?

Det brinner ju , värmen måste försvinna någonstans .
 
Huset är välisolerat, ombyggt 2017 med självdrag.

Jag funderar ju mest på om vi har så stort drag att värmen försvinner ut ur skorstenen och aldrig hinner utvinnas av kaminen.

L


Tomture61 Tomture61 skrev:
Om det nu är tätt till din rökslang / murstock .
Vad har du för standard på huset , välisolerat / tätt (byggår)
Vart kommer förbränningsluften från ?
Vad har du för ventilation i huset ?

Det brinner ju , värmen måste försvinna någonstans .
 
L Louise1986 skrev:
Hej! Är så rädd för sotbildning men brukar köra såhär (se film) typ 60-70% öppen luftventil (övre) och 30% öppen tändväntil, nedre.

Men rummet blir knappt varmt och inte spiskåpan heller.
Som nämnts ovan eldar du troligen inte enligt instruktion.

Notera att manualen säger att luftventilen endast ska vara 35% öppen och upptändningsventilen på 55%. (Alltså TVÄRTOM de inställningar du använder).
 
Det syns att ni eldar lite väl hårt. Möjligen att ni behöver det när ni har startat elden, Men senare kan ni minska luftflödet.. Det övre reglaget står väl på mer än 55%. Även om ni har läst manualen fel.
 


Men är det inte risk att jag får tjära om jag stryper spjällen så mycket? Nu är röken fin och kan man se på lågan på ngt sätt att den får tillräckligt mkt syre?

J Johrnak skrev:
Som nämnts ovan eldar du troligen inte enligt instruktion.

Notera att manualen säger att luftventilen endast ska vara 35% öppen och upptändningsventilen på 55%. (Alltså TVÄRTOM de inställningar du använder).
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

sannolikt är du ngt på spåren. Se film jag lagt upp nu när jag ändrat reglagen.

QUOTE="slurppe99, post: 4954404, member: 132709"]Det syns att ni eldar lite väl hårt. Möjligen att ni behöver det när ni har startat elden, Men senare kan ni minska luftflödet.. Det övre reglaget står väl på mer än 55%. Även om ni har läst manualen fel.[/QUOTE]
 
L Louise1986 skrev:
Hej!

Stort tack för svar! Ja det kommer lågor men bara så länge elden brinner ordentligt. Efter ett tag synd det inte men menar du att det kommer lågor från din under hela eldningen?

Funkar det bättre om vi skulle dra ner mer tror du?
Nej absolut inte hela tiden, lite som er skulle jag säga.
Det undre spjället är ju just ett upptändningsspjäll så det ska vara stängt när brasan tagit sig så får man justera på det övre. Men som sagt jag upplever den lite svår att få en bra balans, lätt att det drar iväg och brinner på alldeles för fort.
Vet inte om det beror på insatsen i sig eller om det är effekten av att man har ett relativt smalt rör som skorsten.
 
upplever du att ni får bättre värme nu?


En fråga till. Hur många ilägg brukar du göra per eldning och hur ser askan ut? Vi har mkt kolbitar kvar så jag tänker även här att luften hela tiden kyls ner pga för mkt drag.


Jag tycker inte instruktionen är tydlig. Det står ju, precis som du säger att det nedre är ett upptändningsspjäll. Samtidigt står det ju att nominell värmeåtergivning ges vid 50% öppet:

Bild på texturklipp – instruktioner för optimal värmeåtergivning från en braskamin, med rekommenderade ventilinställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



M Myresjöhuset skrev:
Nej absolut inte hela tiden, lite som er skulle jag säga.
Det undre spjället är ju just ett upptändningsspjäll så det ska vara stängt när brasan tagit sig så får man justera på det övre. Men som sagt jag upplever den lite svår att få en bra balans, lätt att det drar iväg och brinner på alldeles för fort.
Vet inte om det beror på insatsen i sig eller om det är effekten av att man har ett relativt smalt rör som skorsten.
 
L Louise1986 skrev:
[video]

Men är det inte risk att jag får tjära om jag stryper spjällen så mycket? Nu är röken fin och kan man se på lågan på ngt sätt att den får tillräckligt mkt syre?
Så länge du inte får mörk (gul/grå) synlig rök tror jag att det är ok och du behöver inte oroa dig för tjära. Det tar också ganska lång tid att bygga upp tjära så sotaren bör upptäcka och anmärka på det innan det blir farligt.

Rätta mig om jag har fel.

EDIT: Lite tydligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Louise1986
  • Laddar…
Tomture61
Nu har jag inte en insats , har en vedkamin med täljsten + extra värmemagasin (600 kg)
Jag har för det mesta 100 % öppet till tilluften , har enbart 1 spjäll också .
Eldar jag småbitar av trä måste jag ställa ned lufttillförseln , brinner för kraftigt annars .
När det är enbart kolbitar kvar ställer jag tillbaks till 100% lufttillförsel .
Din har 2 st lufttillförsel , lite annorlunda .
 
Stort tack för hjälp!

Nu är det faktiskt varmare!

Då kommer min nästa fråga. Vi brukar få mkt kol kvar i eldstaden trots att vi tidigare eldat med i princip fullt öppet spjäll. Just nu ser det ut såhär:

Braskamin med öppen glaslucka och kvarvarande kol inuti på ett tegelunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror att tidigare kolmängder beror på att vi haft för mkt lufttillförsel tidigare så att glöden kylts av luften. Eller är det vi som gör fel och borde reglera spjällen på ngt sett?
 
Kommer det varm luft från galler i koppan? och från springan ovan insatsen?
Testa med fex cigarettrök eller en tunn pappersark åt vilket håll det blåser både när du eldar och icke eldar. Det ska blåsa en varm luft ut till rummet medan du eldar... annars är det otätt mellan skorstensvägg och rökgasslang och all värm luft som skulle värma upp rummet dras ur genom värmeculit i skorsten.
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Bra tips!

testade nu. Lågan ovanför insats (vid gallret) och vid gallret på spiskåpan går rakt upp eller utåt mot rummet.

lågan längre ner vid kaminen går inåt men det är väl för att spjället tar luft där.


QUOTE="gaia, post: 4954454, member: 20334"]Kommer det varm luft från galler i koppan? och från springan ovan insatsen?
Testa med fex cigarettrök eller en tunn pappersark åt vilket håll det blåser både när du eldar och icke eldar. Det ska blåsa en varm luft ut till rummet medan du eldar... annars är det otätt mellan skorstensvägg och rökgasslang och all värm luft som skulle värma upp rummet dras ur genom värmeculit i skorsten.[/QUOTE]
 
L Louise1986 skrev:
upplever du att ni får bättre värme nu?


En fråga till. Hur många ilägg brukar du göra per eldning och hur ser askan ut? Vi har mkt kolbitar kvar så jag tänker även här att luften hela tiden kyls ner pga för mkt drag.


Jag tycker inte instruktionen är tydlig. Det står ju, precis som du säger att det nedre är ett upptändningsspjäll. Samtidigt står det ju att nominell värmeåtergivning ges vid 50% öppet:

[bild]
Opptenning SVENSKA • Öppna luftventilen och upptändningsventilen genom att sätta handtagen i högerläge. Använd en handske eller liknande, eftersom reglagen kan bli varma. • Lägg i två vedträn i botten av insatsen och stapla veden i lager. • Avsluta med ett halvstort vedträ överst. • Lägg 2-3 tändbriketter/tändved under det översta lagret med tändved och tänd på. Fyring • Stäng tändventilen (bild 11 B) när veden brinner bra. • Stäng dörren. • Styr sedan förbränningshastigheten till önskad värmenivå • genom att justera luftventilen. • Kontrollera att efterförbränningen (sekundärförbränningen) startar. Detta ser du på att gula fl ammor brinner framför hålen under rökhyllan. • Under normalt drag kommer elden att sköta sig själv. Varning! För låg lufttillförsel kan leda till en dålig förbränning, höga utslepp och en dålig verkningsgrad.

Så säger manualen.

Nu myseldar vi bara, men max 2 inlägg om man vill kunna vara i rummet. En gammal hederlig gillestuga ca 25 kvm men värmen sprider sig ganska bra ut och upp i trappen också.
 
Jo men är det inte märkligt att nominell värmeåtergivning ges när de snarare gjort tvärtom med öppen tändreglage och nästan strypt luftintag?

hur ser din aska ut efter eldning?

M Myresjöhuset skrev:
Opptenning SVENSKA • Öppna luftventilen och upptändningsventilen genom att sätta handtagen i högerläge. Använd en handske eller liknande, eftersom reglagen kan bli varma. • Lägg i två vedträn i botten av insatsen och stapla veden i lager. • Avsluta med ett halvstort vedträ överst. • Lägg 2-3 tändbriketter/tändved under det översta lagret med tändved och tänd på. Fyring • Stäng tändventilen (bild 11 B) när veden brinner bra. • Stäng dörren. • Styr sedan förbränningshastigheten till önskad värmenivå • genom att justera luftventilen. • Kontrollera att efterförbränningen (sekundärförbränningen) startar. Detta ser du på att gula fl ammor brinner framför hålen under rökhyllan. • Under normalt drag kommer elden att sköta sig själv. Varning! För låg lufttillförsel kan leda till en dålig förbränning, höga utslepp och en dålig verkningsgrad.

Så säger manualen.

Nu myseldar vi bara, men max 2 inlägg om man vill kunna vara i rummet. En gammal hederlig gillestuga ca 25 kvm men värmen sprider sig ganska bra ut och upp i trappen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.