Vi har en Jötul panorama insatt. I murstocken finns rökgasslang och sen isolering av vermikulit.

vi upplever att även om vi eldar i flera timmar så blir det knappt varm. Kanske någon 1-2 grader.

Det känns som att elden brinner väldigt oroligt aå jag har en hypotes att vi helt enkelt har för mkt drag så att värmen försvinner ut ur skorstenen. Samtidigt säger alla att man ska elda med öppna spjäll för att undvika skorstensbrand.

har någon varit med om samma?
 
Har man öppnat kåpan upptill så värmen cirkulerar runt insats och rör?
Bild på installationen?
 
tack för svar!

ja det finns en öppning i kåpan (se bild). Jag tror kanske draget är för stort.

Röken är helt osynlig men kaminen blir trots det inte varm och det är rätt mkt kol kvar i botten av kaminen. Kakelklädd spis med insats och öppning i kåpan ovanför, aska i botten och eldstadsverktyg framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



QUOTE="FDT, post: 4953848, member: 60323"]Har man öppnat kåpan upptill så värmen cirkulerar runt insats och rör?
Bild på installationen?[/QUOTE]
 
Men ni eldar väl inte med helt öppna spjäll?!
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Hej! Är så rädd för sotbildning men brukar köra såhär (se film) typ 60-70% öppen luftventil (övre) och 30% öppen tändväntil, nedre.

Men rummet blir knappt varmt och inte spiskåpan heller.



QUOTE="tensiden, post: 4954206, member: 149718"]Men ni eldar väl inte med helt öppna spjäll?![/QUOTE]
 
Vad händer med värmen om ni eldar enligt bruksanvisningen?
 
tensiden tensiden skrev:
Vad händer med värmen om ni eldar enligt bruksanvisningen?
Hej!

jag skulle säga att vi eldar enligt bruksanvisningen nu. (Se urklipp från instruktion) Utdrag ur bruksanvisning på svenska beskriver nominell värmeavgivelse vid 35% öppning av luftventil och 55% av upptändningsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det jag funderar på är om vår konstruktion med stor murstock gör att vi aldrig eldar så mycket att den avger värmer. Eller så är det ngt annat som vi gör fel.



QUOTE="tensiden, post: 4954253, member: 149718"]Vad händer med värmen om ni eldar enligt bruksanvisningen?[/QUOTE]
 
Fuktig ved ger dålig värme.

Sedan är det viktigt att installatören isolerat ordentligt med stenull ovanför insatsen mellan rökrör och skorsten.

Fick själv isolera om ovanför en Keddy då det fanns stort värmeläckage pga slarvigt utfört.
 
L Louise1986 skrev:
Hej!

jag skulle säga att vi eldar enligt bruksanvisningen nu. (Se urklipp från instruktion)[bild]
Det jag funderar på är om vår konstruktion med stor murstock gör att vi aldrig eldar så mycket att den avger värmer. Eller så är det ngt annat som vi gör fel.



QUOTE="tensiden, post: 4954253, member: 149718"]Vad händer med värmen om ni eldar enligt bruksanvisningen?
[/QUOTE]
Med risk för att jag har fel, men gör ni inte tvärtom?
 
B Boende45 skrev:
Fuktig ved ger dålig värme.


Hej!

när insatsen installerades så sattes även rör in i murstocken som isolerades med vermikulit. Det borde väl egentligen utesluta att värmen vandrar ut eller tänker jag fel?



Sedan är det viktigt att installatören isolerat ordentligt med stenull ovanför insatsen mellan rökrör och skorsten.

Fick själv isolera om ovanför en Keddy då det fanns stort värmeläckage pga slarvigt utfört.
 
Hej!

vi har torr ved, har inte mätt iof. Men röken är helt genomskinlig nästan direkt efter upptändning och vid ilägg börjar det brinna direkt.

QUOTE="tensiden, post: 4954329, member: 149718"][/QUOTE]
Med risk för att jag har fel, men gör ni inte tvärtom?[/QUOTE]
 
Vi har likadan insats, har också liknande "problem" med för mycket drag, man får spjälla ned ganska mycket när det tagit sig, nedre spjället ska stängas helt, övre får man köra lite på känn nånstans mellan 35-55%, vi får bra värme ur den men den är ganska annorlunda att elda i jämfört med vår andra conturakamin.
Men ni måste alltså få det att brinna långsammare, kommer sekundärförbränningen igång, alltså slår det lågor ur hålen i plåten upp i bakkant?
 
Tomture61
  • Gilla
JonasMunding
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Vermikulit är vell inte följsam som stenull :thinking:
Jag kanske var otydlig :) Murstocken isolerades med vermikulit och jag hoppas installationen är rätt genomförd. Men vermikuliten runt rökgasslangen borde ju ändå isolera så pass bra att det inte helt kan förklara varför vi inte får varmt.
 
Hej!

Stort tack för svar! Ja det kommer lågor men bara så länge elden brinner ordentligt. Efter ett tag synd det inte men menar du att det kommer lågor från din under hela eldningen?

Funkar det bättre om vi skulle dra ner mer tror du?



M Myresjöhuset skrev:
Vi har likadan insats, har också liknande "problem" med för mycket drag, man får spjälla ned ganska mycket när det tagit sig, nedre spjället ska stängas helt, övre får man köra lite på känn nånstans mellan 35-55%, vi får bra värme ur den men den är ganska annorlunda att elda i jämfört med vår andra conturakamin.
Men ni måste alltså få det att brinna långsammare, kommer sekundärförbränningen igång, alltså slår det lågor ur hålen i plåten upp i bakkant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.